13 866 läst ·
7 svar
14k läst
7 svar
Borra hål i våtrumstapet i dusch
Halloj i semesterdvalan!
En akut fråga har uppstått: Mina gamla föräldrar behöver ett handtag i duschen att hålla sig i. Känns inte helt bra att borra hål i den svetsade våtrumstapeten. Går det att lösa detta utan att det blir läckage in i väggen?
En akut fråga har uppstått: Mina gamla föräldrar behöver ett handtag i duschen att hålla sig i. Känns inte helt bra att borra hål i den svetsade våtrumstapeten. Går det att lösa detta utan att det blir läckage in i väggen?
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Först o främst: vet du om väggen bakom plastmattan bär? Är det gips eller träskiva eller annat? Gips bär dåligt, även om vissa har hängt upp tunga TV på gips så är ett badhandtag annat pga den växlande nötande belastningen.
Visst kan du borra som VVS-installatörerna gör: Borra hål som du behöver, se till att inte borrfodret gör onödigt sto skada på plastmattan, fyll hålet med byggsilikon och in med skruven. Så fastsätter dom duscharmaturer.
Allt väl till dina gamlingar!
Visst kan du borra som VVS-installatörerna gör: Borra hål som du behöver, se till att inte borrfodret gör onödigt sto skada på plastmattan, fyll hålet med byggsilikon och in med skruven. Så fastsätter dom duscharmaturer.
Allt väl till dina gamlingar!
Tack för snabbt svar! Vi tror väggen är spånskiva, ej gips, så då borde det funka? Tur att jag frågade angående silikonet. Annars hade jag troligtvis först satt upp handtaget och därefter försökt täta.....
Sitter plastmattan riktigt på väggen? Alltså inga blåsor eller liknande? Isåfall hade jag tagit och borrat hål till skruvarna tryckt in riktigt mycket våtrumssilicon sedan in med en riktigt bra plugg tryckt in silicon i pluggen sedan kan ordningen vara olika beroende på hur handtaget ser ut. Men jag hade smetat på ett bra montagelim typ essves lim på handtagens anläggningsyta mot väggen sedan dragit i skruven lite silicon på den med sedan dit med handtaget eller om det redan sitter beroende på ordningen. Ja detta är kanske hängslen och livrem med både skruv och montagelim men det blir riktiga krafter när någon antagligen nästan ska dra sig upp. Nä motagelimmet gör nog inte så mycket men det gör lite och det kan vara skillnaden på ett bra handtag och ett löst handtag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden