Hej!

Skall renovera gästtoan på 1.3 m2. Ingen dusch eller så finns där så det är inget riktigt våtrum.
Den används lite sporadiskt så inga krav på extrem prestanda.

Vill fälla in 2-4 spotlights i taket och tänkte då sänka taket i samband med detta.

Vad väljer man för spotlights? Onödigt dyrt och krångligt att välja LED? Är halogen lämpligt?

Vill ju sänka taket så lite som möjligt, kunna använda vanlig dimmer, och kunna göra så mycket som som möjligt av jobbet själv utan elektriker.

Nån med lyckade erfarenheter? :)

Tacksam för tips

Halogen blir ju väldigt varma. Vilken takhöjd har ni idag? Tänker att någon form av väggbelysning kanske är bättre? Det kan kännas lite klaustrofobiskt om man sänker takhöjden på en så liten toa.

Annars har IKEA trevliga ledlister som inte är onödigt dyra, de kan gömmas bakom en smyglist tex. Vet dock inte om de är ljusa nog?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker det låter lite onödigt att hålla på och sänka tak och så, för att fälla in spotlights och få sämre allmänbelysning på köpet.

Varför går tankarna till spotlights?

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Tackar för svaren.
Idag är där 238cm takhöjd. Finns det spotlights som bara kräver 5-10 cm sänkning tro? Ja klaustrofobiskt vill man ju inte få det!

Anledningen till att vi vill ha spotlights är ju bara för att det är så snyggt! Allmänbelysning när inte så värst noga där inne egentligen.

Jag ska kolla lite på ledlister nu och ser om det kan vara nåt.

Mikael_L
Du ska ha LED-spottar då.
Det finns som inte kräver mer sänkning än 20-30 mm.

MD-99 t.ex.
https://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974091
http://www.ledclub.se/webshop/index.php?route=product/product&product_id=355

Kräver inte mer djup än 24mm, men för lite förbättrad ventilation skull vill jag rekommendera 30-40mm (dvs avstånd yta befintligt tak - yta nedsänkt tak)

Går du över på halogen så finns det bl.a.en del hide a light med litet inbyggnadsdjup.
1201 med 10W halogenljuskälla (motsvarar ca 3W LED) kräver endast 18mm djup
1202 med 20W halogenljuskälla (motsvarar ca 5W LED) kräver endast 23mm djup

Men även här rekommenderar jag lite extra djup för ventilationens och livslängdens skull, gärna 30-40 mm, dvs ca 15-25mm mellanrum mellan taken.

Alla dessa spotlight kräver att det inte ligger isolering mot, men det kommer ni väl inte ha i utrymmet över det nedsänkta taket.

Redigerat:
  • Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Led spottar får det bli då. Malmbergs md-99 5w.

Hur många bör jag ha och hur bör de fördelas och placeras på min toa som är 1,3x1m. Hur många 5wattare ger lagom ljus tro?

En räcker om det är ljusa ytskikt. 2..3 om det är väldigt mörka dito.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Mikael_L
Du kan säkert klara dig med 2 ev 1, om du bara vill ha ljus som räcker till det "nödvändiga". :)

Men ska det sminkas framför spegeln osv, så vill man nog ha lite mer tryck i ljuset, kanske 3-4 st.

Jag satt upp 6 st MD-540 på 6W styck, i ett betydligt större badrum, ca 1,8 x 2,5 meter. Det blev bra tryck i ljuset där, nästan som en solig dag när man drog på max. :)
Ljusa väggar, medelljust golv.

Men det är bra att dimensionera för lite starkare ljus än man egentligen behöver, för värmen i LEDen minskar när man inte kör dom på max och det är mycket gynnsamt för livslängden.
Och med LED så ändras inte ljusets färg (färgtemperatur) när man dimmar ner dom lite, som det gör med halogen.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Mikael_L
Är du ute efter flera ljuspunkter så kan du välja svagare LED, 2-3 watt typ.

Vad du än väljer, välj några med ganska bred ljusspridning då det är tänkt som allmänbelysning.
Gärna 45° 60° eller något sådant.

Är dom typ 20° eller smalare så blir det inte alls bra.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Jag skulle kompletterat med någon sorts belysning vid spegeln. Det blir trevligare så än om ljuset bara kommer uppifrån en eller två spottar i taket.

• Gilla
plan-g
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.