Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet och upptäckte idag, då jag rensade golvbrunnen i duschen, att det är hål i fogen under den sista kakelplattan precis vid golvbrunnen (se bild).

- Är detta något jag behöver vara orolig över? Jag tänker att fog är poröst och att det oavsett hål eller inte är fuktspärren bakom som avgör.
- Hur åtgärdar jag det bäst (svar utifrån allvarlighetsgrad i första frågan)?

Tack på förhand!
Tobias

2016-03-19 20.53.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du åtgärda det så lägg i lite ny fog men för funktionens skull är det inget som är nödvändigt att göra, tätskiktet sitter bakom fixet så det är en bit kvar dit.
 
C
Ser ut att vara slarvigt fogat helt enkelt. Det är knappast något som uppstått i efterhand.
Känns nästan som att de glömt att foga vägg-golvvinkeln helt och hållet.
 
Ta fler bilder, kolla hela badrummet så det är bra gjort, ser lite slarvigt ut...
 
S
vattnet kommer alltid vara på två ställen på plattan och under.
när är badrummet omgjort?
 
Är detta en såkallad unidrain-brunn? Ta gärna en bild längre ifrån. Vanliga brunnar får inte placeras kloss an vägg utan skall monteras minst 20cm från vägg för att vara godkänt.
 
Hej!

Tack för svar. Det är den enda fogen som är trasig som jag sett. Jag tar fler bilder imorgon eftermiddag när jag är där igen. Jag vet inte vad det är för typ av brunn men tar bild av den utan "galler" imorgon så kanske någon annan vet. Badrummet är renoverat 2012. Renoveringen skedde efter en brand i lägenheten och gjorde genom försäkringsbolaget så jag utgår från att det är ordentligt gjort.

Återkommer imorgon!
Tobbe
 
Tobias Lagerbäck skrev:
Hej!

Tack för svar. Det är den enda fogen som är trasig som jag sett. Jag tar fler bilder imorgon eftermiddag när jag är där igen. Jag vet inte vad det är för typ av brunn men tar bild av den utan "galler" imorgon så kanske någon annan vet. Badrummet är renoverat 2012. Renoveringen skedde efter en brand i lägenheten och gjorde genom försäkringsbolaget så jag utgår från att det är ordentligt gjort.

Återkommer imorgon!
Tobbe
Visa gärna en bild någon meter ifrån. Unidrain har ett avlångt galler längs med väggen, dvs inte fyrkantig.
 
S
Tobias Lagerbäck skrev:
Hej!

Tack för svar. Det är den enda fogen som är trasig som jag sett. Jag tar fler bilder imorgon eftermiddag när jag är där igen. Jag vet inte vad det är för typ av brunn men tar bild av den utan "galler" imorgon så kanske någon annan vet. Badrummet är renoverat 2012. Renoveringen skedde efter en brand i lägenheten och gjorde genom försäkringsbolaget så jag utgår från att det är ordentligt gjort.

Återkommer imorgon!
Tobbe
är det en gammal skada. så har det inte hänt mycket. beror på att försäkringsbolag är snåla.
förmodlingen inte bytt brunn, lyft på brunnslocket och ta en bild(gärna gjort rent brunnen innan)
sedan är säkert fuktspärr korrekt gjord,
 
Bilder kommer imorgon (rensad brunn ;) )
Brunnen är en triangel i hörnet. Vet inte hur gammal skadan kan vara då säljaren inte nämnt något om den. Jag tror att de byggde ut badrummet i samband med renoveringen och således borde de ha bytt brunn (vet dock säkert om utbyggnaden gjordes då eller innan).

Men summa summarum så bör fuktspärren göra att det inte är någon fara om jag förstått er rätt?
 
T
Tobias Lagerbäck skrev:
Bilder kommer imorgon (rensad brunn ;) )
Brunnen är en triangel i hörnet. Vet inte hur gammal skadan kan vara då säljaren inte nämnt något om den. Jag tror att de byggde ut badrummet i samband med renoveringen och således borde de ha bytt brunn (vet dock säkert om utbyggnaden gjordes då eller innan).

Men summa summarum så bör fuktspärren göra att det inte är någon fara om jag förstått er rätt?
Stämmer bra, kakel och fog är bara en estetisk aspekt, har ingenting med fuktskydd att göra!
 
Som utlovat kommer här fler bilder. Tyvärr står det inte vilket märke det är på golvbrunnen.
Jag inspekterade noggrant idag och kunde inte hitta några fler defekter i fogen heller.

Har ni fler tips/kommentarer/synpunkter utifrån bilderna? Tänkte foga igen det för estetikens skull.

(kaklet valdes av tidigare ägare men det blir säkert modernt igen..... )

2016-03-21 15.44.30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-03-21 15.44.35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-03-21 15.45.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-03-21 15.46.42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-03-21 15.46.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2016-03-21 15.47.15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.