22 981 läst ·
24 svar
23k läst
24 svar
Hur bred måste toalettens yta minst vara för inte upplevas som trång?
Administrator
· Skåne
· 6 823 inlägg
Jag tror vi får fimpa tanken på glasad vägg och köra med duschdraperi istället. Då kan detta alternativ fungera. Det är lite orolig för är dock att duschdraperiet ska "sugas in" mot kroppen när man står och duschar. Är min oro obefogad? Eller är den lätt att åtgärda genom att sätta tyngder i duschdraperiet längst ner?pelpet skrev:
Jag har inga problem med duschdraperi som är framför duschen. En sida glasad; de andra sidorna är mur/kaklade. För att undvika att draperiet inte smiter åt hjälper det om draperi och ev lös vägg inte går upp till taket utan du rejält luftigt utrymme. Jag lämnar också ca 10 cm öppet nedtill - men då krävs att du har bra avrinning på duschgolvet.
Jag tycker personligen det är snyggare med draperi än dessa vikdörrar som måste hållas rena efter varje dusch. Draperiet kör man i tvättmaskinen då och då.
Jag tycker personligen det är snyggare med draperi än dessa vikdörrar som måste hållas rena efter varje dusch. Draperiet kör man i tvättmaskinen då och då.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Edit: det var 80 cm brett och rullhållaren stjäl 15 cm av det utrymmet.Snailman skrev:
och det duschdraperi jag har dåliga erfarenheter av är på två sidor i vinkel alltså.
Redigerat:
Har precis duschat två kvällar i ett badrum, (inte mitt) med stort badkar med duschdraperi. Avskydde det båda gångerna då det bara sa "slurp" och så klistrades det fast på kroppen. Omöjligt att få bort. Nä, duschdraperi går fetbort för mig.
Heh.....har också duschdraperi och jag har aldrig varit i närheten av att få draperiet insuget på migHemmakatten skrev:
Bifogar bild på vårt 59cm breda toalettskrymsle. Vad som känns trångt lär vara individuellt, men jag har själv inga problem med detta. Jag skulle nog inte vilja ha smalare, dock. Så länge man inte är enorm eller sittdansar salsa när man kämpar så är det lugnt. Bättre att ge utrymme till duschen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 237 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 237 inlägg
Hur går det att komma åt att göra rent på väggen längst ner och på golvet bakom toaletten?bakterie skrev:
Kanske inget för en 80-åring, men jag upplever inga problem med städning. Man får krumbukta sig lite för att torka golvet bakom, men väggarna är inget problem. De når man lätt. Jag tror dessutom majoriteten i familjen sitter ner, och då håller den sig fräsch länge.
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 117 inlägg
Jag hade lite av motsvarande uträkning och jag ställde upp nya toaletten i vardagsrummet med två stolsryggar emot och "provsket". Jag upplevde 76 cm som för tight och då är jag inte superstor. Att sätta sig ner och resa sig upp var inga problem, men att "torka sig" krävde lite mer armbågsteknik. Ökade avståndet til 86 cm och det upplevde jag helt annorlunda, så bara de 10 centimetrarna gjorde en enorm skillnad.
Sedan fick jag ett tips av en bloggföljare som påpekade att om någon har barn som sitter där och en vuxen ska hjälpa till, så är det en fördel om det finns lite svängrum då det plötsligt ska finnas 1,5 individ på samma yta.
Sedan fick jag ett tips av en bloggföljare som påpekade att om någon har barn som sitter där och en vuxen ska hjälpa till, så är det en fördel om det finns lite svängrum då det plötsligt ska finnas 1,5 individ på samma yta.
Fast, man duschar kanske inte så ofta samtidigt som man går på toaletten.Per Eskilsson skrev:
Så med vikbara glasväggar går det bra ändå.
Håll 80cm för toaletten (vilket är standard) och när man har duschat färdigt viker man in duschväggarna så de tar mindre yta.
Funkar bra för oss.
Klicka här för att svara