Hej,
Jag hade tänkt byta ut min toalettstol och trodde då att detta enkelt kunde göras genom att stänga av vattnet med en ballofix. På bilden så finns en ballofix för varmvattnet. Men för kallvattnet så verkar det vara en annan konstruktion. Det står "Quick stop" och har trots letande inte lyckats få fram någon information hur man stänger av en sådan typ av ventil? Någon som vet och kan bidra? Kopplingen till höger är en sk. "Quick stop".
Jag hade tänkt byta ut min toalettstol och trodde då att detta enkelt kunde göras genom att stänga av vattnet med en ballofix. På bilden så finns en ballofix för varmvattnet. Men för kallvattnet så verkar det vara en annan konstruktion. Det står "Quick stop" och har trots letande inte lyckats få fram någon information hur man stänger av en sådan typ av ventil? Någon som vet och kan bidra? Kopplingen till höger är en sk. "Quick stop".
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 12 241 inlägg
Du behöver ha en väldigt liten blocknyckel eller skiftnyckel. Tanken är att vrida den lilla platta axeln som stickar ut. Men det ser ganska korroderat ut och kommer att bjuda motstånd. Avstängning är genom att vrida axeln så att den står 90 grader mot flödesriktningen.
Har du ingen spolcisternsventil alldeles under cisternen? Det hade man även på 60-talet.
Har du ingen spolcisternsventil alldeles under cisternen? Det hade man även på 60-talet.
Skulle det inte finnas nån annan avstängning och ventilen sitter fast så spruta på lite avkalkningsmedel och låt det verka några minuter, skölj av med vatten och torka. Sedan på med 5-56 eller motsvarande och vänta 15 minuter innan du försöker vrida ventilen igen.
Hej,
Jag trodde att jag svarat på detta. Dåligt av mig! @Thomas_Blekinge svar hjälpte. Jag hittade en liten blocknyckel som fick tag
I vredet. Använde också 5-56 .
Jag trodde att jag svarat på detta. Dåligt av mig! @Thomas_Blekinge svar hjälpte. Jag hittade en liten blocknyckel som fick tag
I vredet. Använde också 5-56 .
Klicka här för att svara