Jag såg denna spricka i botten på väggen inne i dushhörnet på "nya" huset, se bifogad bild. Det är någon typ av våtrumsskivor i duschen.
Jag kan för lite om våtrumsskivor, är det ett problem eller tätar skivorna ändå som de ska?
Jag kan för lite om våtrumsskivor, är det ett problem eller tätar skivorna ändå som de ska?
Det ser konstigt ut. Varför glipar det? Vad sitter i skarven längre upp?
Bauhaus säljer en våtrumspanel med klickskarv där skarvarna tätas med en fogmassa.
Den ska vara godkänd för dusch.
Bauhaus säljer en våtrumspanel med klickskarv där skarvarna tätas med en fogmassa.
Den ska vara godkänd för dusch.
Ingen aning varför det glipar, är bara längst nere sista decimetern som det är en glipa. Uppåt sitter skivorna kloss mot varandra. Men det syns att det inte är en fogad skarv på många ställen. Skivorna är bara satta mot varandra.
Hörde med förra ägaren av huset och denne hade frågat hantverkaren som gjorde jobbet om glipan. Enligt denne hantverkare var det inget problem för det satt våtrumssilikon i alla skarvarna. Så det borde vara tätat bakom, tex med silikon. Kanske inte är någon fara, bara en estetisk sak.
Hörde med förra ägaren av huset och denne hade frågat hantverkaren som gjorde jobbet om glipan. Enligt denne hantverkare var det inget problem för det satt våtrumssilikon i alla skarvarna. Så det borde vara tätat bakom, tex med silikon. Kanske inte är någon fara, bara en estetisk sak.
Ser väldigt tveksamt ut att det skulle vara tätt. Kan du ta en bild som är mer översiktlig? Samt en bild som visar tätskiktets anslutning i golvbrunnen? På så sätt går det eventuellt att bedöma om duschen håller modern standard eller ej.
Såhär ser det ut. Glipan är rakt ner från blandaren, in mot hörnet. Rakt under tempväljaren på blandaren.
Besiktningsmannen från Anticimex (varudeklarerat) har inte gjort någon anmärkning på golvbrunnen. Jag kan tyvärr inget om detta själv.
Besiktningsmannen från Anticimex (varudeklarerat) har inte gjort någon anmärkning på golvbrunnen. Jag kan tyvärr inget om detta själv.
Redigerat:
Jag har kollat på montagebeskrivningar och det jag kan se (utan att riva) verkar stämma med Fibo-Trespo.
Det sitter en sockellist i underkant, och den är minst 60mm från golvet så det verkar rätt. Så länge den är tätad med fogmassa som den ska, och att den faktiskt sitter över tätskiktet från golvet. Men det ver jag inte.
Det som inte är rätt är att det i montagebeskrivningen ska tränga ut fogmassa ur glipan mellan skivorna så att skarven ser tät ut. Alltså saknas tillräckligt med fogmass mellan skivorna.
Anticimex kommer i veckan och ska göra en fuktkontroll. Om ingen fukt mäts upp tänker jag att jag köper fogmassa och försöker eftertäta i skarven, och trycka in så mycket det går.
Om det mäts fukt kommer jag istället att svära en ramsa.
Det som inte är rätt är att det i montagebeskrivningen ska tränga ut fogmassa ur glipan mellan skivorna så att skarven ser tät ut. Alltså saknas tillräckligt med fogmass mellan skivorna.
Anticimex kommer i veckan och ska göra en fuktkontroll. Om ingen fukt mäts upp tänker jag att jag köper fogmassa och försöker eftertäta i skarven, och trycka in så mycket det går.
Om det mäts fukt kommer jag istället att svära en ramsa.
Redigerat:
Anticimex kontrollerade fukt idag och kunde inte indikera någon fukt någonstans, så det var ju bra. Besiktningsmannen sa att det borde trängt ut fogmassa i skarven om det var helt korrekt ufört. Men att det troligtvis fungerar som det är nu ändå. Ingen fukt tyder ju på att det inte är något problem.
Ska jag försöka eftertäta med att trycka in fogmassa så gott det går? Eller är det lönlöst att försöka förbättra det efteråt?
Ska jag försöka eftertäta med att trycka in fogmassa så gott det går? Eller är det lönlöst att försöka förbättra det efteråt?
Jag har haft tre stycken som kikat på väggen nu. Ingen tycker att det är värt att åtgärda på något sätt. Ingen hittar någon fukt heller. Så jag avvaktar och kontrollerar fukt igen om några månader.
Det ser ju ut som om skivan är skadad då den böjs ut där, kan någon ha kommit åt den och dragit ut ett hörn eller kanske skadad från första början (men då lite märkligt att man lägger den i duchutrymmet).
Kan du se i springan om det finns något bakom eller om det är "hål" in i väggen. Är det "hål" är det ju inget bra men om skivan bara separerat sig lite kan det säkert hålla tätt ändå.
Vet du vad det är för märke på skivorna så kan du ju ringa och fråga tillverkaren.
Kan du se i springan om det finns något bakom eller om det är "hål" in i väggen. Är det "hål" är det ju inget bra men om skivan bara separerat sig lite kan det säkert hålla tätt ändå.
Vet du vad det är för märke på skivorna så kan du ju ringa och fråga tillverkaren.
Skivan ser inte skadad ut, svårt att se varför glipan finns där. Men man kan se att "klickgolvs-konstruktionen" syns bakom så den tätar ju mot material innanför. Jag vet inte vilka skivor det är.
Hur länge borde jag hålla duschen torr innan jag isf fyller upp med silikon?
Hur länge borde jag hålla duschen torr innan jag isf fyller upp med silikon?
Klicka här för att svara