Hej,
Jag har en handdukstork i lägenheten som rimligen är vattenburen. Dock är jag osäker om den är VVC-kopplad eller i slutet system. Jag kan inte reglera värmen trots att jag vrider på termostaten.
Jag undrar om anledningen till detta är att den är VVC-ansluten och därmed alltid måste vara igång? Nu berättade en granne att han vred om ballofixen så han stängde av vattnet till handdukstorken nu i sommartider...men nu undrar jag, om handdukstorkarna i lägenheterna är VVC-anslutna, riskerar det inte att smitta vattnet i hela föreningen?
Se bilderna nedan. Rören löper sedan till WC och därefter till dusch-blandaren. I och med detta måste väl handdukstorken vara VVC-kopplat?
EDIT:ser i efterhand att jag antagligen postat tråden i fel forum
Jag har en handdukstork i lägenheten som rimligen är vattenburen. Dock är jag osäker om den är VVC-kopplad eller i slutet system. Jag kan inte reglera värmen trots att jag vrider på termostaten.
Jag undrar om anledningen till detta är att den är VVC-ansluten och därmed alltid måste vara igång? Nu berättade en granne att han vred om ballofixen så han stängde av vattnet till handdukstorken nu i sommartider...men nu undrar jag, om handdukstorkarna i lägenheterna är VVC-anslutna, riskerar det inte att smitta vattnet i hela föreningen?
Se bilderna nedan. Rören löper sedan till WC och därefter till dusch-blandaren. I och med detta måste väl handdukstorken vara VVC-kopplat?
EDIT:ser i efterhand att jag antagligen postat tråden i fel forum
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Ja, den är ansluten till VVC. Nej, den ska inte stängas av.
Idag får man inte koppla på detta sätt även om många gör det ändå efter en renovering av badrummet. Detta pga risken för tillväxt av Legionella bakterier i systemet.
Idag får man inte koppla på detta sätt även om många gör det ändå efter en renovering av badrummet. Detta pga risken för tillväxt av Legionella bakterier i systemet.
Ok, tack för snabbt svar. Vad innebär det för mig att grannen har stängt av vattnet till sin handukstorken? Riskerar han att smitta vårt vatten? Om ja, måste jag lyfta frågan med föreningenHärryda2015 skrev:
Ok, vad skönt. Jag förstår att det inte är tillåtet att koppla handukstorken på vvc längre men jag utgår från att renoveringen av badrummet skedde före förbudet. Jag kan väl inte få problem när det redan är befintligKrilleman skrev:
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Lite off topic, men vad är det för lösa kablar som man kan se på första bilden?
Allvetare
· Västra Götalands
· 850 inlägg
Man har jordat alla rör, det har jag aldrig sett tidigare. Har googlat mig fram till att det troligen är en Potentialutjämning men vad nyttan/syftet är har jag inte fått riktigt klart för mig.
Klicka här för att svara