Hej,

Jag har en handdukstork i lägenheten som rimligen är vattenburen. Dock är jag osäker om den är VVC-kopplad eller i slutet system. Jag kan inte reglera värmen trots att jag vrider på termostaten.

Jag undrar om anledningen till detta är att den är VVC-ansluten och därmed alltid måste vara igång? Nu berättade en granne att han vred om ballofixen så han stängde av vattnet till handdukstorken nu i sommartider...men nu undrar jag, om handdukstorkarna i lägenheterna är VVC-anslutna, riskerar det inte att smitta vattnet i hela föreningen?

Se bilderna nedan. Rören löper sedan till WC och därefter till dusch-blandaren. I och med detta måste väl handdukstorken vara VVC-kopplat?
EDIT:ser i efterhand att jag antagligen postat tråden i fel forum

• Kromade vattenrör och en blå ballofixventil går in i en vägg i ett badrum, eventuellt tillhörande en handdukstork.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handdukstorkanslutningar med termostat och rörarbete i badrum.
    Skapa konto
  • Kromad vattenburen handdukstork monterad på kakelvägg med synliga termostat- och anslutningsrör.
    Skapa konto
Redigerat:
Ja, den är ansluten till VVC. Nej, den ska inte stängas av.
Idag får man inte koppla på detta sätt även om många gör det ändå efter en renovering av badrummet. Detta pga risken för tillväxt av Legionella bakterier i systemet.

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Ja, den är ansluten till VVC. Nej, den ska inte stängas av.
Idag får man inte koppla på detta sätt även om många gör det ändå efter en renovering av badrummet. Detta pga risken för tillväxt av Legionella bakterier i systemet.
Ok, tack för snabbt svar. Vad innebär det för mig att grannen har stängt av vattnet till sin handukstorken? Riskerar han att smitta vårt vatten? Om ja, måste jag lyfta frågan med föreningen

Krilleman
Så länge din handdukstork är varm så spelar det ingen roll.

Men som redan sagt får man inte koppla handdukstorkar på VVC längre.

Krilleman Krilleman skrev:
Så länge din handdukstork är varm så spelar det ingen roll.

Men som redan sagt får man inte koppla handdukstorkar på VVC längre.
Ok, vad skönt. Jag förstår att det inte är tillåtet att koppla handukstorken på vvc längre men jag utgår från att renoveringen av badrummet skedde före förbudet. Jag kan väl inte få problem när det redan är befintlig

Krilleman
Det bör inte orsaka några problem just nu.

Lite off topic, men vad är det för lösa kablar som man kan se på första bilden?

Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Lite off topic, men vad är det för lösa kablar som man kan se på första bilden?
Ingen aning faktiskt, bifogar en tydligare bild

• Närbild av kromade röranslutningar och ventiler vid en vägg, med synlig del av en persons hand.
    Skapa konto
Man har jordat alla rör, det har jag aldrig sett tidigare. Har googlat mig fram till att det troligen är en Potentialutjämning men vad nyttan/syftet är har jag inte fått riktigt klart för mig.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.