Skulle behöva lite input på bastu/badrumsbygge i källare. Vänlig flytta tråden om den borde ligga i bastuforum istället.

Förutsätttningar: källare i 60-tals villa, inner och ytterväggar av betong(-hålsten?), dränerat ca 10 år sedan men även bra naturlig dränering då byggt på sand/grus. Ej noterat tillskjutande fukt. Befintligt källargolv tas bort, isoleras, nytt betong golv och el-golvvärme (ej i bastudel)

Tanken är att bygga bastu och badrum i anslutning till varandra enl skiss:

Skiss över källarvåning med planlösning för bastu och badrum, indelat i "våt" och "torr" del.

Min fråga gäller anslutning av badrum mot bastu med tanke på tätskikt.

Att bygga helt som rum i rummet känns overkill och inte helt optimalt med tanke på tätskikt på den oisolerade ytterväggen bakom bastun i onödan. Jag menar vilken funktion skulle det tätskiktet ha –bättre att låta väggen andas så mycket som möjligt.

Det förslag jag fått är tätskikt på allt golv, tätskikt på väggar i badrum fram till bastun. I och mot bastun så är tätskikt uppvikt från golv upp på vägg men i övrigt inget tätskikt på någon sidan av någon av bastuns väggar. Asppanel på väggar i bastu samt även på badrumssidan av väggen mot bastun.

Som jag förstår det så underlättas uttorkning av bastun när det inte finns tätskikt mellan bastu och badrum. Med tanke på placering i ”torr” del av badrum (min 3,5 m från badkarsblandare) är jag inte bekymrad över att fukt från badrum skulle ställa till problem i vägg mot bastun om tätskikt inte finns– det jag bekymrar mig för är vad en besiktningsman vid till exempel en överlåtningsbesiktning skulle säga…

Är detta en OK lösning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.