Hej! Hjälp mig få rätsida på detta, har googlat som satan men blir inte säker på vad som gäller. Om jag ska lägga golvspånskiva 22 mm på golvreglarna och sedan flytspackla på detta, vad är det som gäller då? Idag är det 600 cc mellan golvreglarna.

Varför finns det ingen vettig FAQ om detta? Har jag bara missat den?

Paul-Staffanstorp
Du kan ha dina cc600 utan problem då det dessutom oftast är ganska svårt att fälla in flera bjälkar... ;)

Ska man klinka på ett träbjälklag och göra det enligt branshreglerna så ska golvet uppnå en böjstyvhet som motsvarar att spånskivan är monterad med ett cc300 avstånd mellan bjälkarna.
Detta uppnår man när man flytspacklar ovanpå ett cc600 spångolv med en viss mängd flytspackel vilket du får kolla närmre beroende på vilka produkter du ska använda.
Vissa kräver dessutom att det ska läggas armeringsnät i flytspacklet.

Ok, intressant! En fråga som jag inte hittar svar på är vad det ska vara för dimension på reglarna som man isåfall fäller in. 2"x4"?

Paul-Staffanstorp
Ja men du ska ju INTE fälla in någonting... Hhmm...

• Gilla
Helena Holst Lännbrink
  • Laddar…
Vilket spann & dimension har du på golvreglarna?

Generellt så tycker jag att det är farligt & oansvarigt att svara på frågor när man uppenberligen inte vet vad man pratar om!

Att säga "Du kan ha dina cc600 utan problem " är ett praktexempel på detta!!!

Paul-Staffanstorp, du har inte tillräcklig med information för att ge ett sådat svar!
-Vet man inte så knip igen, eller påpeka tydligt att det rör sig om gissningar!
Allt annat är oansvarigt och elakt!

Redigerat:
Oj, vad det inlägget lät arg... Det var inte tänkt riktigt så kraftfullt...
Jag vill bara påpeka att man bör vara lite försiktig med att bara rakt
av säga "det går bra, kör på!"

Paul-Staffanstorp
Jag kniper inte igen då jag anser att det är ett helt korrekt svar, men du är precis som du själv vaknade upp och skrev...onödigt irriterad i din ton och framförallt helt utan anledning då du inte har belägg för ditt inlägg.

Kom du gärna med en förklaring för mig och alla andra VAR det farliga och oansvariga ligger i att man behåller sitt bjälklag med cc600 och flytspacklar på detta för att uppnå rätt böjstyvhet för att kunna lägga klinker !!

Så här säger normerna men det verkar du tydligen inte ha koll på... ;)

Jag väntar med glädje på ditt svar ! ;)

• Gilla
pilotniq
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Kanske lika bra att jag hänvisar vad normerna och branschreglerna säger så att andra förstår att jag talar sanning då "hakaner" vill få det till att jag typ ljuger och inte har belägg för mina påståenden.

Utdrag ur branschreglerna på www.bkr.se

5.7.2 Golv

Skivkonstruktioner pa golv bestar vanligen av 22 mm golvspanskivor* pa bjalkar med cavstand mellan 300 och 600 mm. Trabjalklag kraver anpassning till en keramisk belaggning sa att denna inte kan skadas av tramaterialets naturliga rorelser vid andringar i luftfuktigheten och/eller av nedbojning av tramaterialet mellan bjalkar vid belastning av golvet.
Oavsett c-avstand mellan bjalkar, dock max. 600 mm, ska forstarkning av bojstyvhet
mellan bjalkar, och atgard for att forhindra att fuktrorelser overfors till det keramiska skiktet utforas. Forstarkning kan goras med avjamningsmassa enligt nedanstaende exempel pa konstruktionsprincip. Forstarkningar med motsvarande effekt kan uppnas med andra konstruktioner enligt ansvarig projektor/tillverkare.
Vid c-avstand mellan bjalkar storre an 600 mm ska bjalklaget forstarkas med kortlingar, centrumavstand 300 mm.
Kartongkladda gipsskivor ska inte anvandas i golvkonstruktioner.

Förstärkning med avjämningsmassa

Avjamningsmassa ska vara cementbunden eller gips-/anhydritbunden enligt aktuell produktstandard*, av tillverkaren avsedd for anvandning pa traunderlag och ha bojstyvhetsforbattrande egenskaper. Skikttjocklek min. 12 mm vid golvbrunnen.
Armering ska utforas med punktsvetsat stalnat, traddiameter min. 2,5 mm eller med armering av alternativt material med likvardiga egenskaper. Skarvning av stalnatet
utfors med overlapp enligt tillverkarens anvisning.

Redigerat:
B
cc beror ju också på vad för vikter som finns i lokalen.

Paul-Staffanstorp
byggare henke skrev:
cc beror ju också på vad för vikter som finns i lokalen.
Det gör det ju självklart för bärigheten i bjälklaget naturligtvis, men för att man ska kunna klinkerbelägga golvet enligt branschreglerna för våtrum i bostäder eller liknande utrymme så är det gällande normer ovan som är godkända i branschen.

Det som väl kanske, möjligen missas i BKRs text är att de förutsätter att cc600 bjälklaget är korrekt dimesionerat (innan det kommer klinkers).

Rent hypotetiskt så kan man ju tänkja sig att någon har ett jätteklent bjälklag. ex. 120x45 på 5m spännvidd. Då är det väl påtaglig risk att det överhuvudtaget aldrig kan bli stabilt nog för klinkers.

Jag antar att BKR förutsätter att bjälklaget har den styvhet som gäller för vanliga golv (vet ej vilken norm man skall gå efter).

Redigerat:
H
CC 300 vid klinker men det gäller smtidigt att bjälklaget är minst 45*190. Att flytspackla och lägga ett armeringsjärn påverkar böjstyvheten minimalt. Då måste flytspacklingen vara så tjock att den räknas som ett eget lager d.v.s. minst 25mm. Ni kan själv räkna på detta genom att använda Steiners sats. Böjmotståndet i respektive del är B*H^3/12. räkna före och efter så ser ni skillnaden.

Flytspackeltillverkarna brukar ju ange att man får rätt styvhet på ett cc600 golv med ex. 15mm spackel (siffran varierar lite mellan de olika produkterna).

Spacklet har väl inte till syfte att kompensera ev. svaj i själva bjälklaget, utan bara att styva upp spånskivan.

Paul-Staffanstorp
Jag lägger ner att komma med fakta här nu...

Känns som att här finns så många förståsigpåare som verkar tro att branschen bara tagit siffrorna ur luften när branschreglerna och normerna skrivits och då känns det ganska meningslöst att referera till rena fakta.

Gör som ni vill istället för att följa det som i detta fallet BKR, PER och KAF bara suttit och hittat på ihopa över en kopp kaffe eller ett par järn på krogen. ;)

Det blir nog bäst så tror jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.