Hej det är så att jag köpte en lägenhet men badrummet ser förjävligt ut alltså silikonen/fogen är missfärgade , kan man göra det rent på nått sätt eller måste jag ta bort all fog och lägga nytt ? Det bästa skulle ju vara att få bort dedär gula så har nån tips på hur jag kan göra duschen lite fint? Tack på förhand

Edit: vad är det för slags fog man använder mellan kaklarna, är det vanlig silikon för våta utrymmen ? Jag är rätt så ny så vet ej skillnaden hehe

• Missfärgad silikonfog mellan vita kakelplattor i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med kakelplattor och missfärgad fog som behöver rengöras eller bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
useless useless skrev:
Det är väl 'bara' att skrapa ur den gamla fogen och lägga på ny i önskad kulör.
[länk]
Kan det bli något fel när man tar bort det gamla ? Alltså att man råkar skära för djupt eller något liknande skulle vilja veta allt som kan gå fel när man gör såna arbeten :)

Bästa svaret

A Akke9 skrev:
Kan det bli något fel när man tar bort det gamla ? Alltså att man råkar skära för djupt eller något liknande
Ja du får inte skrapa/skära så djupt att du riskerar att skada tätskiktet som (förhoppningsvis) finns bakom kaklet.

Jag skulle börja med att skrubba alla fogar med Klorin och därefter besluta om eventuell omfogning.

JanneJanne123
Ånga brukar också vara ett effektivt sätt att få bort den här typen av fläckar om man har tillgång till ångmaskin.

Hmm testade lägga klorin på en svamp o gnuggade men det gick inte heller, men finns det något som man bara kan lägga över för att färga om fogen så att man slipper skära ut dom ?

50/50 klorin/vatten i en sprayflaska
Spruta på ymnigt på väggen och låt verka en timme. Du kan ju spreja på mer efter en halvtimma
Spola av med duschen.
Men se till att inte andas för mycket där inne, blir en klorlukt i näsan av kloret som är ganska otrevlig. Men fogen lär bli blekt och badrummet rejält desinficerat.

BirgitS
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.