Hej,

Har ett badrum där det luktar lite fukt/instängt. Min käre mor tycker att doften kommer från brunnen, men inte att det luktar avlopp.

Tänkte bara kolla med er experter om golvbrunnen verkar se rätt och riktig ut? Om det inte går att se på bild, vem kan i sådana fall avgöra det?
Badrummet gjordes vid för ca 3 år sedan.
Närbild på en golvbrunn i ett badrum med synlig smuts och lätt rost runt kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppen golvbrunn i badrum med synliga tecken på fukt och smuts.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en golvbrunn i ett badrum med synliga skarvar och lätt smuts, fråga om korrekt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en badrumsgolvbrunn som visar tecken på möjlig fukt med rost och smutsiga kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en golvbrunn i badrum med synliga fuktspår och rester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Saknas inte hela vattenlåset? Eller tog du ut det innan bilderna?
 
  • Gilla
Odemal
  • Laddar…
Ja, förlåt. Vattenlåset är borttaget när jag tog bilderna.
 
I min grannes badrum sticker det ut en duk i mellanrummet (glipan) jag fotat på tredje bilden som sedan är klippt. Bör det göra det?
 
kulle
Nej det ska inte sticka ut, då är det snarare din grannes brunn som är fel.
Vad man kan se av bilderna så ser ditt ok ut
 
Nu skickade jag bilden till en besiktningsman som menar att det ska sitta en klämring i den springan och att den saknas.
Verkar det rimligt? I så fall tyckte han att man gör om hela badrummet..
 
Klämringen är ju där. Ser bra ut.
 
D danielte skrev:
Nu skickade jag bilden till en besiktningsman som menar att det ska sitta en klämring i den springan och att den saknas.
Verkar det rimligt? I så fall tyckte han att man gör om hela badrummet..
Det är väl klämringen man ser på bilden? Springan är typ 1mm, menar han att det ska sitta en klämring där?
Det kan ju vara tätningen till vattenlåset bara som satt lite snett och gjorde att det kom upp lite lukt. Lite drastiskt att riva hela badrummet för lite lukt.
Montera tillbaks allt noga och lukta igen. Du kan även tejpa plast supertätt runt hela brunnen för att utesluta att dikten kommer nån annanstans ifrån.
 
Det luktar väl alltid illa i golvbrunnen? Gammalt hår och tvålrester som ligger och ruttnar i vattenlåset t ex...
 
Golvbrunnen m vsttenlås är nyligen rengjord, men det kan vara att vattenlåset inte var tillräckligt nedtryckt. Har tryckt till den nu så vi får se om lukten försvinner.

Men den där glipan, ska den verkligen vara där?
 
D danielte skrev:
Nu skickade jag bilden till en besiktningsman som menar att det ska sitta en klämring i den springan och att den saknas.
Verkar det rimligt? I så fall tyckte han att man gör om hela badrummet..
Byt besiktningsman, eller be hen gå till optiker.....
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Ok, vi glömmer besiktningsmannen.

Men bör manchetten synas?
 
BirgitS
Nej, manschetten får inte sticka ut.
 
T
Besiktningsmän alltså, man blir ju mörkrädd för mindre, hur i helvete kan man missa att där är en klämring på TS bild:thinking: och nej brunnsmanschetten ska inte sticka ut och springan som är där ska vara så. Din brunn är alltså helt sin ordning.

Har du kollat vattenlås till handfatet eller så att toan sitter ordentligt på sitt avlopp med gummitätning.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.