För att komma till sovrummet måste man gå igenom badrummet som har två dörrar. Nu tänker jag ta upp ett nytt dörrhål. Jag behöver en klädkammare och tänkte dela av badrummet genom att sätta upp en vägg mitt i Badkaret ska bort. Vad tror bi om det?
 
  • Rosa badkar i ett kaklat badrum med öppen dörr som leder till ett sovrum med blommig tapet och träbyrå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Med bara det fotot är det ju svårt att veta om du kommer att bli nöjd. Kommer du att ersätta badkaret med en dusch och totalrenovera badrummet också?
 
Ritning av badrum med felplacerat badkar, märkt med 'G' för ny dörr, och utrymme för klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt med foto då jag inte har tillgång till huset än.
Tänkte ta upp en dörr där det står G. Svårt att få plats med garderob och kom på att en klädkammare kan skapas om jag reser en ny vägg istället för att sätta igen dörren. Tänkte inte renovera badrummet ännu och inte sätta in dusch, men eventuellt tvättmaskinerna. Obs ritningen stämmer ej, badkaret står där toaletten är inritad. Funderar på om man behöver göra något särskilt med tanke på att det är våtutrymme. Kan resa väggen utan att göra hål i mattan.

.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Med bara det fotot är det ju svårt att veta om du kommer att bli nöjd. Kommer du att ersätta badkaret med en dusch och totalrenovera badrummet också?
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Med bara det fotot är det ju svårt att veta om du kommer att bli nöjd. Kommer du att ersätta badkaret med en dusch och totalrenovera badrummet också?
 
BirgitS
Enligt de regler som gäller nu vid en renovering för att försäkringen ska gälla så ska toalett utan dusch eller badkar ha tätskikt på golvet med 5 cm uppvik på väggarna. Eftersom det där badrummet ser ut att vara så gammalt har det troligen inget vettigt tätskikt alls numera. Vet du hur gammalt det är?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt de regler som gäller nu vid en renovering för att försäkringen ska gälla så ska toalett utan dusch eller badkar ha tätskikt på golvet med 5 cm uppvik på väggarna. Eftersom det där badrummet ser ut att vara så gammalt har det troligen inget vettigt tätskikt alls numera. Vet du hur gammalt det är?
.

Huset är byggt 1868 och renoverat 1989, även badrummet, tror att det byggdes helt nytt då. Gjort av hantverkare.
 
BirgitS
Försäkringsbolagen brukar räkna med att kakel inte har något värde när det blivit 20-25 år gammalt och plastmatta några år tidigare när man inte längre kan lita på att det håller tätt. Höra gärna med ditt försäkringsbolag hur de skulle ersätta en vattenskada där.

Annars är din idé bra om man tycker det är acceptabelt att bli av med badmöjligheten uppe. Ta och knacka på väggarna kring sovrummet och hör om det låter annorlunda någonstans för det är möjligt att det har funnits en annan dörr tidigare som man har satt igen för att få dit garderoberna.
 
Satte bara igen dörren. Får lösa förvaringen på annat sätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.