Är det nån som vet vad denna kran kan vara för fabrikat? Den droppar och behöver en ny packning. Kan inte hitta hur man får bort vredet. All hjälp uppskattas, utom rådet "köp en ny kran".
Kran med droppande vatten som behöver ny packning, monterad på handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där skulle kunna vara varianten där det sitter en liten skruv under den blå plastpluppen. Packningar/käglor brukar gå att hitta.
 
Y
På Moras så skruvar man kranen på max öppen, och rycker loss/slår på ratten.(eller har jag förträngt att det även fanns skruv på handfatblandarna?) Din på bild ser lik duschblandare som ofta döljer skruv bakom färgpunkten.

Försökte bildgoogla men fann bara en snarlik; https://www.wesag.se/produkter/kwc-armatur/reservdelar-7/product/kwc-grepp-503009/
Troligen passar den inte, och det är inte du söker heller, men på internet måste alla trådar fyllas med onödig information. ;)

Kan räcka att byta kägla. Kan behöva brotscha botten på blandaren.
Kan behöva ta isär kranbröstet och putsa rent mässingytorna och ta armaturfett.
Det kan gå att montera modern keramisk utan kägla som är superlätt att stänga av och på.
För att uppge vilka delar du behöver så får du få isär det du har, delarna finns i olika storlekar.
 
Redigerat:
Y Yrrol skrev:
På Moras så skruvar man kranen på max öppen, och rycker loss/slår på ratten.(eller har jag förträngt att det även fanns skruv på handfatblandarna?) Din på bild ser lik duschblandare som ofta döljer skruv bakom färgpunkten.

Försökte bildgoogla men fann bara en snarlik; [länk]
Troligen passar den inte, och det är inte du söker heller, men på internet måste alla trådar fyllas med onödig information. ;)

Kan räcka att byta kägla. Kan behöva brotscha botten på blandaren.
Kan behöva ta isär kranbröstet och putsa rent mässingytorna och ta armaturfett.
Det kan gå att montera modern keramisk utan kägla som är superlätt att stänga av och på.
För att uppge vilka delar du behöver så får du få isär det du har, delarna finns i olika storlekar.
Tack för info – tyvärr förstår jag inte alla termerna på slutet men det kan bero. Jag har försökt peta bort färgpunkten men den sitter som berget. Intresserad av hur man går till väga mer exakt för att få bort ratten ifall det handlar om att öppna till max först. Hur slår man på den? Uppifrån eller från sidan? Hur hårt? etc.
 
prova öppna kran max och sen dra rakt upp
 
Tack för goda råd! Efter att ha knackat på vredet med ett gummerat hammarskaft så lyckades jag till sist lirka loss det.
Borttaget vred från en kran med synlig insats och gammal gummipackning på ett handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Insatsen" (är det käglan?) innanför hade en plan gummipackning längst ner, jag börjar med att testa att byta den.
Närbild på en demonterad kraninsats med plan gummipackning mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr passade ingen av packningarna i min "universal"-utbytessats, men jag räknar med att det ska gå att hitta en motsvarande.
Olika storlekar av gummipackningar utspridda på träyta bredvid en demonterad ventilinsats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Progress :)
 
Aha är det det som är käglan.
 
Y
Byt kägla, inte packning.
Finns 2-3 olika storlekar på käglorna, sålänge den har rätt bredd, så gör det inget att designen har ändrats. Mät diametern på delen som har packningen på sig.

Den modell GoC och ådal visar är bättre med platt packning likt din gamla än dom med tjockare gummi utan mässing centrum i packningen. Upplevs att man måste dra åt dom mer.

Din lokala butik har säkert dessa hemma ifall du inte vill chansa från nätet.

Känner du dig peppad att göra mer så är det ett lås-clips i andra änden (rattsidan) som du lirkar loss, och knackar ut innehållet och tar isär det till 4 delar med clipset inräknat, så polerar du rent dessa och armaturfett.
 
Y Yrrol skrev:
Byt kägla, inte packning.
Finns 2-3 olika storlekar på käglorna, sålänge den har rätt bredd, så gör det inget att designen har ändrats. Mät diametern på delen som har packningen på sig.

Den modell GoC och ådal visar är bättre med platt packning likt din gamla än dom med tjockare gummi utan mässing centrum i packningen. Upplevs att man måste dra åt dom mer.

Din lokala butik har säkert dessa hemma ifall du inte vill chansa från nätet.

Känner du dig peppad att göra mer så är det ett lås-clips i andra änden (rattsidan) som du lirkar loss, och knackar ut innehållet och tar isär det till 4 delar med clipset inräknat, så polerar du rent dessa och armaturfett.
Uppfattat. Jag lär mig as we go along. Tack.
 
Fun fact: Bara att montera loss insatsen och sätta tillbaks den igen gjorde att kranen slutade droppa nästan helt :surprised:
Men jag ska köpa ny kägla ändå.
 
D danbae skrev:
Fun fact: Bara att montera loss insatsen och sätta tillbaks den igen gjorde att kranen slutade droppa nästan helt :surprised:
Men jag ska köpa ny kägla ändå.
Ja varför inte, för 20kr då du en helt droppen kran
 
Nu har jag köpt en kägla men vid närmare inspektion undrar jag om det är den jag ska ha. Det satt ju en mutter längst ner intill packningen och när jag lossar på den så ser det ut så här:
Delar av en kägla med en lossad mutter och mässingsbricka på ett smutsigt underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar inte som att den utvändigt gängade "pinnen" går att lossa på, men jag kan ju ha fel. Eller kan det vara så att det är mässingsbrickan i mitten med packningen på som är det som ska bytas ut? Vad säger experterna?
 
Jag har sett såna där både med och utan lös kägla, men hursomhelst så är det mittbiten du ska ha en ny.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.