Det där skulle kunna vara varianten där det sitter en liten skruv under den blå plastpluppen. Packningar/käglor brukar gå att hitta.
På Moras så skruvar man kranen på max öppen, och rycker loss/slår på ratten.(eller har jag förträngt att det även fanns skruv på handfatblandarna?) Din på bild ser lik duschblandare som ofta döljer skruv bakom färgpunkten.
Försökte bildgoogla men fann bara en snarlik; https://www.wesag.se/produkter/kwc-armatur/reservdelar-7/product/kwc-grepp-503009/
Troligen passar den inte, och det är inte du söker heller, men på internet måste alla trådar fyllas med onödig information.
Kan räcka att byta kägla. Kan behöva brotscha botten på blandaren.
Kan behöva ta isär kranbröstet och putsa rent mässingytorna och ta armaturfett.
Det kan gå att montera modern keramisk utan kägla som är superlätt att stänga av och på.
För att uppge vilka delar du behöver så får du få isär det du har, delarna finns i olika storlekar.
Försökte bildgoogla men fann bara en snarlik; https://www.wesag.se/produkter/kwc-armatur/reservdelar-7/product/kwc-grepp-503009/
Troligen passar den inte, och det är inte du söker heller, men på internet måste alla trådar fyllas med onödig information.
Kan räcka att byta kägla. Kan behöva brotscha botten på blandaren.
Kan behöva ta isär kranbröstet och putsa rent mässingytorna och ta armaturfett.
Det kan gå att montera modern keramisk utan kägla som är superlätt att stänga av och på.
För att uppge vilka delar du behöver så får du få isär det du har, delarna finns i olika storlekar.
Redigerat:
Tack för info – tyvärr förstår jag inte alla termerna på slutet men det kan bero. Jag har försökt peta bort färgpunkten men den sitter som berget. Intresserad av hur man går till väga mer exakt för att få bort ratten ifall det handlar om att öppna till max först. Hur slår man på den? Uppifrån eller från sidan? Hur hårt? etc.Y Yrrol skrev:På Moras så skruvar man kranen på max öppen, och rycker loss/slår på ratten.(eller har jag förträngt att det även fanns skruv på handfatblandarna?) Din på bild ser lik duschblandare som ofta döljer skruv bakom färgpunkten.
Försökte bildgoogla men fann bara en snarlik; [länk]
Troligen passar den inte, och det är inte du söker heller, men på internet måste alla trådar fyllas med onödig information.
Kan räcka att byta kägla. Kan behöva brotscha botten på blandaren.
Kan behöva ta isär kranbröstet och putsa rent mässingytorna och ta armaturfett.
Det kan gå att montera modern keramisk utan kägla som är superlätt att stänga av och på.
För att uppge vilka delar du behöver så får du få isär det du har, delarna finns i olika storlekar.
Tack för goda råd! Efter att ha knackat på vredet med ett gummerat hammarskaft så lyckades jag till sist lirka loss det.
"Insatsen" (är det käglan?) innanför hade en plan gummipackning längst ner, jag börjar med att testa att byta den.
Tyvärr passade ingen av packningarna i min "universal"-utbytessats, men jag räknar med att det ska gå att hitta en motsvarande.
Progress
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
"Insatsen" (är det käglan?) innanför hade en plan gummipackning längst ner, jag börjar med att testa att byta den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr passade ingen av packningarna i min "universal"-utbytessats, men jag räknar med att det ska gå att hitta en motsvarande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Progress
https://www.hornbach.se/shop/FM-MAT...00-1560-8592172/8833812/artikel-detaljer.html
Denna tror jag är rätt!
Denna tror jag är rätt!
Enklast är ta loss käglan. Brukar gå att dra takt ut med handkraft eller lite bändande med en skruvmejsel.
Och köpa en helt ny
https://www.vvsobygg.se/vent-kagla-...MIsKqz9YPY4wIVCN-yCh3AzQyqEAQYBSABEgJeAPD_BwE
Och köpa en helt ny
https://www.vvsobygg.se/vent-kagla-...MIsKqz9YPY4wIVCN-yCh3AzQyqEAQYBSABEgJeAPD_BwE
Byt kägla, inte packning.
Finns 2-3 olika storlekar på käglorna, sålänge den har rätt bredd, så gör det inget att designen har ändrats. Mät diametern på delen som har packningen på sig.
Den modell GoC och ådal visar är bättre med platt packning likt din gamla än dom med tjockare gummi utan mässing centrum i packningen. Upplevs att man måste dra åt dom mer.
Din lokala butik har säkert dessa hemma ifall du inte vill chansa från nätet.
Känner du dig peppad att göra mer så är det ett lås-clips i andra änden (rattsidan) som du lirkar loss, och knackar ut innehållet och tar isär det till 4 delar med clipset inräknat, så polerar du rent dessa och armaturfett.
Finns 2-3 olika storlekar på käglorna, sålänge den har rätt bredd, så gör det inget att designen har ändrats. Mät diametern på delen som har packningen på sig.
Den modell GoC och ådal visar är bättre med platt packning likt din gamla än dom med tjockare gummi utan mässing centrum i packningen. Upplevs att man måste dra åt dom mer.
Din lokala butik har säkert dessa hemma ifall du inte vill chansa från nätet.
Känner du dig peppad att göra mer så är det ett lås-clips i andra änden (rattsidan) som du lirkar loss, och knackar ut innehållet och tar isär det till 4 delar med clipset inräknat, så polerar du rent dessa och armaturfett.
Uppfattat. Jag lär mig as we go along. Tack.Y Yrrol skrev:Byt kägla, inte packning.
Finns 2-3 olika storlekar på käglorna, sålänge den har rätt bredd, så gör det inget att designen har ändrats. Mät diametern på delen som har packningen på sig.
Den modell GoC och ådal visar är bättre med platt packning likt din gamla än dom med tjockare gummi utan mässing centrum i packningen. Upplevs att man måste dra åt dom mer.
Din lokala butik har säkert dessa hemma ifall du inte vill chansa från nätet.
Känner du dig peppad att göra mer så är det ett lås-clips i andra änden (rattsidan) som du lirkar loss, och knackar ut innehållet och tar isär det till 4 delar med clipset inräknat, så polerar du rent dessa och armaturfett.
Nu har jag köpt en kägla men vid närmare inspektion undrar jag om det är den jag ska ha. Det satt ju en mutter längst ner intill packningen och när jag lossar på den så ser det ut så här:
Det verkar inte som att den utvändigt gängade "pinnen" går att lossa på, men jag kan ju ha fel. Eller kan det vara så att det är mässingsbrickan i mitten med packningen på som är det som ska bytas ut? Vad säger experterna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar inte som att den utvändigt gängade "pinnen" går att lossa på, men jag kan ju ha fel. Eller kan det vara så att det är mässingsbrickan i mitten med packningen på som är det som ska bytas ut? Vad säger experterna?
Jag har sett såna där både med och utan lös kägla, men hursomhelst så är det mittbiten du ska ha en ny.
