Har läst runt en del här på forumet och insett att vi skulle ha kommit överens om materialkostnader för VVS i förväg, men tyvärr gjorde vi inte det. Nu ska vi bli fakturerade 4 timmars arbete och 18.000kr (inkl ”rabatten” som inte är någon rabatt alls) i material inkl 60 meter rör för ett badrum på 2 kvm. i och för sig är ett unidrain med i kostnaden men ändå! Dock kostar ett komplett unidrain 5000kr online och ca 12.000kr i vvsarens butik.
Hur motsäger man sig materialkostnader på bäst sätt? Har ju ingen koll på vad som faktiskt använts. Är det någon produkt som verkar orimlig?
Vvsaren har bilat in rör från dusch, ny golvbrunn och rör till toalett. Badrummet är 165cm långt och 140 brett.
vi är i danmark så priserna är danska kronor...
Hur motsäger man sig materialkostnader på bäst sätt? Har ju ingen koll på vad som faktiskt använts. Är det någon produkt som verkar orimlig?
Vvsaren har bilat in rör från dusch, ny golvbrunn och rör till toalett. Badrummet är 165cm långt och 140 brett.
vi är i danmark så priserna är danska kronor...
nejD Dr.L skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Hej,
Är du säker på att du jämför rätt saker? Visst kan fu få en standard unidrain för 5000:- men i ert fall gäller det enligt specen en Unidrain Highline i mässing. Den kombon är inte standard och som exempel ligger bara ramen på 3487:- i en svensk butik, sen tillkommer allt annat. Du fick betala lite mer men det bör man kanske förvänta sig via vvs-aren, mot en renodlad onlinebutik. Kan du inte fråga efter en lite bättre rabatt? Det är inte säkert att de är helt omöjliga.
Är du säker på att du jämför rätt saker? Visst kan fu få en standard unidrain för 5000:- men i ert fall gäller det enligt specen en Unidrain Highline i mässing. Den kombon är inte standard och som exempel ligger bara ramen på 3487:- i en svensk butik, sen tillkommer allt annat. Du fick betala lite mer men det bör man kanske förvänta sig via vvs-aren, mot en renodlad onlinebutik. Kan du inte fråga efter en lite bättre rabatt? Det är inte säkert att de är helt omöjliga.
Ja, 5.100kr för mässing ram och panel inkl bottenröret i danmark, danska kronan är ju nästan 40% högre än svenska. Det jag undrar är väl egentligen om alla de varorna som finns på specen brukar användas för ett jobb som det han gjort. Tex de 60 meter rör längst ner som för övrigt finns för 2.500kr inkl moms online...andr.ljung skrev:
Hej,
Är du säker på att du jämför rätt saker? Visst kan fu få en standard unidrain för 5000:- men i ert fall gäller det enligt specen en Unidrain Highline i mässing. Den kombon är inte standard och som exempel ligger bara ramen på 3487:- i en svensk butik, sen tillkommer allt annat. Du fick betala lite mer men det bör man kanske förvänta sig via vvs-aren, mot en renodlad onlinebutik. Kan du inte fråga efter en lite bättre rabatt? Det är inte säkert att de är helt omöjliga.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Fast priset på rören måste ju vara fel?! Över 150dkr per meter!! En rulle Uponor combipex 16mm/50m som ja snart ska köpa till vårt badrum kostar ~1200sek. Sen är det kanske inte så konstigt att du får köpa en hel rulle, men priset bör ju justeras?!
Ja det som sticker ut så här direkt är ju dom 60m rör. Dom har väl tagit ut en rulle från grossist och debiterat hela rullen på ditt jobb. Nu vet man ju inte hur mycket dom använt men det går väl att uppskatta om man försöker mäta ..... å meterpriset är ju väl tilltaget också med reservation för att inte veta danska priser
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Fast att debitera en hel rulle på ett jobb kanske inte är så konstigt, det är ju inte säkert det överblivna går använda vid nästa jobb? Men då bör man betala meterpris för hel rulle, vilket bör vara betydligt lägre än att betala meterpris för enbart det som går åt.
Men som sagt är ju pex-priset ocker... Unidrain har ju en konfigurator på sin hemsida, får man inte ut ett listpris där? Bör ju inte vara högre än det kan man tycka...
Men som sagt är ju pex-priset ocker... Unidrain har ju en konfigurator på sin hemsida, får man inte ut ett listpris där? Bör ju inte vara högre än det kan man tycka...
2.600kr för exakt samma 60ms rulle såg jag online nu. Om det är vanligt att man låter kunden betala för hela 60m rullen så gör vi gärna det, är det det?V Vector skrev:Ja det som sticker ut så här direkt är ju dom 60m rör. Dom har väl tagit ut en rulle från grossist och debiterat hela rullen på ditt jobb. Nu vet man ju inte hur mycket dom använt men det går väl att uppskatta om man försöker mäta ..... å meterpriset är ju väl tilltaget också med reservation för att inte veta danska priser
Jag vet att vi bara tar de metrar som används om inte det tas så mycket att vi inte har nytta av den på nåt annat jobb, så på 60m så kanske runt15m som är gränsen då vi debiterar hela rullen på kund
Vårt badrum är bara 2kvm och han drog rör från dusch och handfat på väggen till golvbrunnen som ligger under duschen ca 1 meter från handfatHur mkt rör kan han ha använt då tror ni?V Vector skrev:
Det är väl enklast att du mäter själv. Vi har ju ingen aning om hur det ser ut i badrummet. Men det kan ju inte vara 60 meter.....T tummenmittihanden61 skrev:
Fick du behålla resten av rullen?
Klicka här för att svara
