Tja, ska man vara petid, är den 1k så är den inte "ren" utan innehåller några procent polymer. Om den tillsatsen är bra eller inte överlåter jag till någon annan att värdera. Funkar gör den säkert. Prövade den och tyckte inte om den.

Letade i mina gömmor och fann att det var Serpo 242 som jag målade källaren med.

Bifogar ritning. Skarven mellan kaklad skiva och puts i "hörnen" lade jag helt enkelt kakelfog och det har hållit sedan dess. Verkar ha rört på sig tillsammans. Jag har några andra skarvar i duschrummet där jag använda mjukfog och det fungerar inte alls, mjukfogen släpper från kalken.

Utrymmet bakom skivan är ventilerad dels via slits för de tappvattenrör som går in bakom väggen och dels små luftninggaller i under- och överkant på resp "hörn", mot fönstrena. Inga problem med fukt eller så där bakom. Har gått in med endoskopkamera. Dammsuger med smal slang lite då och då för att få bort spindelnät...
 
Redigerat:
Tusen tack för ritningen!

Min lösning blir nog så här:

Innerväggen:
Jag har murat in balk och reglar i lerväggen för att ha något att skruva våtrumsskivan i. På lerväggen fäster jag en stor skiva 10x2200x900. Slammar först skivan på baksidan innan den skruvas mot den slammade väggen.

Ytterväggen:
Bakom luftkalkbruket är det uppmurat med lättbetong. Mot kalken fäster/skruvar jag våtrumsskivor med måtten 6x1250x600. Jag vill ha den tunnaste varianten här, för att kunna kunna möta upp med samma höjd på finputsen, dvs 6 mm, bredvid skivorna. Även här funderar jag på att slamma skivorna, för att inte få någon luft bakom.

Återkommer med bilder mm när jag kommer vidare i processen.

=)
 
  • Gilla
hajof70
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.