Hej! Tänkte höra här med er vad ni tror orsaken till att klinkers börjar lossna efter 2år. Sen vem det är som ska stå för besiktningsman.

Nyligen så upptäckte vi att fogen började lossna vid dom första plattorna in till badrummet. Knackade lite på dom och hörde då att det ekade mycket ur dom. Knackade också på några andra och det var samma sak där, men inte alla.
Ringde företaget som utfört arbetet, plattsättarna kom förbi och kollade men förstod inte alls vad som skulle kunnat hänt och att dom skulle höra med sin chef.
Efter några dagar kom chefen förbi och tog sig en titt, mätte i källaren och kollade vart bjälkarna var osv (för att komma under fund med vad dom hänt) Han kom inte fram till att det skulle kunna ha ”satt sig” iaf då det ändå är bärande väggar nere i källaren där väggarna är i badrummet ovanför.
Vi gick upp till badrummet iaf och kom fram till att dom skulle byta dom 6 första plattorna och att dom såklart står för det då detta inte ska hända under så kort tid.
Efter ca 3 veckor efter dom bytt dom plattorna så har en platta jämte dom lossnat också. Går att trycka ner ena sidan på plattan ytterst lite.
Ringde och berättade detta och han tyckte jag skulle ta in en besiktningsman (Då det är bättre att vi gör det så dom inte tar en dom känner)

Men vem ska stå för besiktningsmannen? Googlade lite och fick fram att den som tar in besiktningsmannen ska betala för den, vilket inte är så kul då detta är ett garanti jobb?

Kan tillägga att det var vi som reglade upp golvet och satte golvspån. Uppreglingen var rätt gjord enligt chefen. 16mm vattenburen golvslang. Sen gjöt dom 2ggr så är extra tjockt också (andra gången för att få ett fall)
 
Klinkern kan ha varit dammig på undersidan vid läggning. Känner en plattsättare som har fått lägga om en hel hall efter en fuskare som inte sköljde av plattorna innan läggning. Normalt brukar man inte behöva skölja av plattorna men om man blandat fixet torrt och det är damm (från tillverkning eller liknande) på plattorna kan det säkert ske det som du beskriver. Vad är det för storlek på plattorna?
 
Det kan vara skit bakom plattorna men min gissning är att fixet hunnit torka för mycket innan plattsättning. Om plattsättaren lagt plattorna inifrån och ut så dom sista plattorna han lagt dom vid dörren. Och om fixet hunnit börja brinna så binder det inte lika bra. Samma kan hända om fixet ligger utkammat för länge och börjat bilda skinn. Tyvärr inte helt ovanligt.

Om du bokar besiktning så betalar du om inget annat överenskommes.
 
A anojak skrev:
Klinkern kan ha varit dammig på undersidan vid läggning. Känner en plattsättare som har fått lägga om en hel hall efter en fuskare som inte sköljde av plattorna innan läggning. Normalt brukar man inte behöva skölja av plattorna men om man blandat fixet torrt och det är damm (från tillverkning eller liknande) på plattorna kan det säkert ske det som du beskriver. Vad är det för storlek på plattorna?
320x320
 
Precis som andra varit inne på kan det bero på två saker eller en kombination av dem. Skitiga/dammiga plattor eller för torrt/gammalt fix vid läggning. Man borde kunna se hur täckningen ser ut på baksidan av de plattor som lossnat. Även på fixet som är kvar på golvet.
 
F falkn skrev:
Precis som andra varit inne på kan det bero på två saker eller en kombination av dem. Skitiga/dammiga plattor eller för torrt/gammalt fix vid läggning. Man borde kunna se hur täckningen ser ut på baksidan av de plattor som lossnat. Även på fixet som är kvar på golvet.
Ja dom bytte ju några men dom sade aldrig hur det var under. Får väl höra av mig och fråga hur det såg ut. Borde ju vara ett garantiarbete och att dom står för besiktningsman om dom nu vill ha det.
 
Paul-Staffanstorp
Det här som kallas dammigt är inte damm utan "släppmedel" som sitter kvar på formpressade plattors baksida.
Man har släppmedel i formarna för att plattorna ska släppa från formen och det är väldigt olika hur mycket som blir kvar på plattorna och handlar oftast om ifall tillverkaren använder billigt eller dyrt medel.

Anledningen är alltså högst troligt att inte plattsättaren fått bort släppmedlet innan läggning eller att fixet börjat skinna sig innan plattorna lagts.
Detta märks tydligt då plattorna rivs bort för sitter allt fixet kvar på golvet så är det detta som är anledningen.
 
  • Gilla
anojak och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.