Badrum
prototypen: Det enda badrum jag har planerat om så hade vi en idé hur det skulle vara sedan körde vi med norsk ritning, dvs vi ställde ut saker på golvet och måttade var rören skulle komma ut. Protte
Harald Blåtumme: [citat] Har du inte tillgång till den här golvbrunnen idag så du kan ta ett nytt och vettigt detaljerat foto att visa?
Paul-Staffanstorp: Likaså är det med PCI som Stefan visar ovan... Dubbelhäftande manschett som monteras innan folien är det vanligaste men före den kom så var det manschetten ovanpå folien eller speciallim mellan manschett och folie. [bild]
Allmänobildad: [citat] Om en plywoodskiva har hållfasthetsklass K20/70 så har den det enligt gällande standard
Paul-Staffanstorp: Svar, Nej... Man får inte bygga in kopplingar/pluggar och det ser inte heller ut att vara tätt runt dem i nuläget då de redan ligger väldigt långt in i väggen så mattan inte tätar runt dem.
e-hufs: Hoppas det gick vägen ? jag håller själv som lekman på att göra klart innertaket till mitt förråd med isolering , gles , gips mm och höll på att få fnatt när jag upptäckte att det diffar 2 cm , över 3,60 . Detta innan gipset så jag Kommer att göra mitt yttersta för att fixa till så det blir rakt . Har aldrig gjort detta innan, men att som snickare, dvs ta betalt för att utföra
challq: [citat] Där har vi den! Kan man möjligtvis montera den i badkaret? Då slipper vi förlänga avloppet. Edit: Hittade lösningen... Rörmokarn kommer i morgon och drar om rören. Case closed. [bild]
toolman77: [citat] Då kanske jag hade otur men jag fick flera repor i mina källarfönster från fogningen
TheJesper: [citat] PAX-fläkten är inte helt platt så blir lite glipor vilket gör att pappret glider nedåt även om det dras mot fläkten. Det är helt klart ett sug, men man känner när man öppnar dörren att fläkten snurrar fortare. Man känner även en vindpust in i badrummet när man öppnar vilket tyder på lite för stort undertryck. Jag skall testa att se till att det blir iaf en 1 cm
J-O: [citat] Ja, skulle tro att det är är till ett element eller handdukstork.
GoC: Men om du ändå tar loss röret. testa om den delen som sitter under tvättstället passar på ventilfästet. Tycker du att ventilen hamnar på lämplig höjd under bänken så behöver du bara kapa av röret i lämplig längd, skaffa en ny klämring till kopplingen under tvättstället och skruva tillbaka röret. Men kranen kanske hamnar väl lågt då.
Tekniker: [citat] Kanon, bra skruv och använda stödbenen till skåpen borde klara av lasten? Ska byta ut befintliga badrumsmöbler och installera 3st 60 skåp likt det man har i köket, med en lång kompositskiva över. Nedfällt handfat i skivan och integrerad tvättmaskin närmast dörren. Mittenskåpet blir smutstvätt och tvättmedel etc. En större spegel (Ballingslöv) på ca 120cm, med ledram
Atlaz: Tack för era tips. Hittade M26/G15 på Krauta och bytte anslutningsslangarna som VVS-firman påstod skulle passa (de var helt fel) till slangar med G15 (1/2") i bägge ändarna. Tror detta är lösningen. Testar imorgon.
Manfreds: Du vill ge fogarna mörkare färg men frågan är hur du får rent fogarna? För att få rent fogarna är det väl bikarbonatpasta som verkligen trendar nu. https://www.ekotipset.se/blogg/tag/bikarbonatpasta
Fönsterputsaren: Oj, synd att jag upptäckte denna tråd 3 år försent. Är professionell fönsterputsare. Får ibland i uppdrag att ta hand om riktigt igenkalkade duschkabiner men väldigt gott resultat, och glada kunder. Nr 1, var verkligen försiktig med rakblad, svinto o scotch brite. Det kan repa rätt lätt om man kommer ner till glaset. Vilket man behöver för att bli av med kalket. Vi använder oss oss
Hus8212: Vi har ett badkar modell äldre, där det verkar läcka ut vatten ur dom små munstyckena på sidorna av karet. Någon som vet varför det gör så och om det kan åtgärdas? Vatten kommer där när vi fyller karet och verkar sen rinna ut igen samma håll, för det slutar rinna när vattnet är nedanför.
tank77: Först och främst ska det sägas att mosaiken inte alltid sitter så bra på arken utan det kan vara en liten förskjutning på vissa plattbitar och man vill inte skära i arket när arket väl ligger på plats. Det man kan göra är att justera plattorna efter ett tag då fixet mjukar upp nätet så att man kan flytta på plattorna då. Med det sagt så ser ju din läggning inte helt hundra ut
Bjor: Jag skulle inte sätts nå tätskikt där. Nå fuktbufrande/fuktreglerande material så att väggarna kan "andas". Så det kan ta åt sig lite fukt när det behövs och sen avge fukten senare. Panelen ni ska använda ska då också fungera lika, inte plastfärg som hindrar den från art kunna torka. Tegelväggen är ett bra material att ha då.
epw: Ja värmerör är godkända att skarva dolt. Inte optimalt men ibland måste man göra så. Jag skulle dock föredra att dom löder det.
Claes Sörmland: Har det inte att göra med att man 2005 (var det va?) höjde kravet på ångmotståndet i tätskikten? Och det satte stopp för rollat tätskikt på de fuktkänsliga skivorna. Har man massiva murkonstruktioner/betong som inte är fuktkänsliga så går rollat ofta bra fortfarande (med rätt system och fuktprojektering).
Mikael_L: [citat] Och som lite fördjupning. Varje år görs det ca 6000 anmälningar till IVO (ganska stor verksamhetsberättelse 2019 som PDF, se sid 110), sen anmäls det även direkt till vårdgivaren samt till patientnämnden. IVO utreder inte alla ärenden, många är inte av det slag att de ligger på deras bord. Men till sist ramlar det ner ett mindre antal ärenden (158st 2019) till Hälso- och
Kavin: Jag är inte så bra på svenska var ni snäll svara på lätt ord tack så mycket
unglue: [citat] Finns ett företag som heter Invisense som pysslar med det. Länsförsäkringars testhus Dalarnas villa kör på dem. Ingen aning om det funkar. https://invisense.se/
FamiljenL: Det är silikon som blivit gul. Vitt silikon blir tyvärr det. Man får skära bort den och silikona med en ljusgrå istället så slipper du den gula tonen.
coconut: [citat] Verkar som det, igår publicerades de nya reglerna som börjar gälla 1/1 2021. https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211 Längst ner till höger finns de nya reglerna att läsa i PDF format.
Plutus: [citat] Mitt inlägg blir ju särskilt aktuellt när det gått fyra år, fungerade det med ny fog? eller släppte det på nya ställen? De flesta söker ju svar på hur man kan lösa vissa saker, så det är inte bara TS som blir hjälpt, utan även andra som söker på liknande problem.
Plutus: [citat] Uppdatering, det gamla fallet var gjort i 22 spån, runt gjutjärnsbrunnen finns en fläns i höjd med reglarna. Den här flänsen ger stöd till spånet där det är som tunnast runt brunnen. brunnen i sig står på kortlingar
leby: [citat] Ha 50 ut från väggen sen använder du en gumminippel för att komma ned till handfatets vattenlås storlek. EDIT: typ denna https://www.vvsobygg.se/faluplast-falu-85109-gumminippel.html