Kanske uppenbart för alla, men vad är en "badrumsfördelare" och vad är vitsen med den?

Z ZipLock skrev:
Kanske uppenbart för alla, men vad är en "badrumsfördelare" och vad är vitsen med den?
I första bilden i mitt förra inlägg sitter dem.
Så jag har dragit ett kv och ett vv-rör upp till varsin fördelare. Sedan går de vidare in i väggen till wc och dusch dolt. Tvättställ kopplar jag in på ovansidan.

Fördelar:
Endast 1 vv och 1 kv rör genom bjälklag
Inga synliga rör i badrummet
Avstängning till alla förbrukare direkt i fördelaren

edit: och ingen ful inspektionslucka om man hade fördelarskåp. Badrumsfördelarna göms bakom kommod.

• Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Då börjar det lida mot sitt slut.

Det som saknas nu är en spegel, lampa, duschvägg och påkoppling av vattnet som mest troligt sker nästa vecka då VVS-aren även ska byta tappvattenledningarna i huset.

Nästan färdigt badrum med dusch, handfat och grå klinkergolv, utan spegel och duschvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästan färdigt badrumsrenovering med duschhörna, handfat och vita kakelväggar, saknar spegel och duschvägg.
Skapa konto

Nästan färdigt badrum med handfat och toalett, väntar på spegel, lampa och duschvägg.
Skapa konto

• Gilla
ZipLock
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Vad är det för högskåp?

• Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Har samma takdusch, riktigt nöjd med den.

• Gilla
Bruzz
  • Laddar…
aeroform aeroform skrev:
Riktigt snyggt! Vad är det för högskåp?
Tack! Vi har kört Ikea rakt igenom förutom duschen.
Deras godmorgon-serie, just denna färgen är nog hyfsad ny tror jag.

Nu ska allt vara klart.

Jag hade rörmokare här för att dra om tappvattnet i villan. Vi har bytt plats på vattenmätare samt dragit nya rör till panna, kök, garage, tvättstuga, badrum källare samt då det nya badrummet.

Jag höll tummarna att allt skulle vara tätt. Det blev dock en läcka på nippel på ena badrumsfördelaren som gick upp till tvättstället. Det verkade som det fanns för lite gänga på badrumsfördelaren. Rörmokaren löste det med dubbel gummipackning.

Sedan hade vi någon droppe på samma badrumsfördelare på inkommande vatten. Löstes med en liten åtdragning.

Vattenmätare med anslutna kopparledningar monterade på en vägg med avskalad färg.
Skapa konto

Nya kopparledningar för tappvatteninstallation monterade längs tak i ett tekniskt utrymme.
Skapa konto

Nya kopparledningar och fördelare för tappvatten i en villa, med fokus på en nyligen åtgärdad läcka.
Skapa konto

Nya kopparledningar för tappvatten installerade i ett hörn med märkning och fästen mot en fuktig vägg.
Skapa konto

Sedan fick vi duschväggen. En IFÖ Stella. Tyckte den var smäcker med de små fästena och inte en lång profil längs med väggen.

Lampan är en IFÖ glob classic.

Deg enda som återstår är att sätta igång golvvärmen om någon vecka och sedan fästa upp några krokar.

Nytt badrum med glasduschvägg, vit handfat på svart kommod, rund spegel och vägglampa.
Skapa konto

Renoverat badrum med vit tvättställ, spegel, grå duschvägg och IFÖ lampa.
Skapa konto

Modernt badrum med toalett, dörr till duschvägg och handfat, nyinstallerade vitvaror och kakel.
Skapa konto

• Gilla
gryden och 3 till
  • Laddar…
Bruzz Bruzz skrev:
Tjena

Jag själv tycker det är extremt kul att kolla byggtrådar med massa bilder. Och efter att ha kollat igenom ett x antal trådar så tänkte jag dela med mig av mitt egna projekt.

Vi har bott i huset i 1,5 år. 1-plans med källare från Hultfredshus byggt -65.
Vi har bytt köket, slagit igen en dörr och bytt ytskikt på boendeplanet. I källaren så har vi renoverat en tvättstuga samt inrett en gillestuga.

Det som återstår är nu då badrummet med intilliggande hall.

Det ska bli ett helkaklat badrum. Kakel och klinker inte bestämt men det lutar åt vita plattor på väggarna och en gråare hexagonformad klinker med någon struktur (inte mitt bord). Sedan en fast duschvägg.
Kommer dra upp nya vattenrör med PEX till vatette badrumsfördelare så allt blir dolt i väggarna.
Golvet kommer gjutas upp med EPS-betong för att sedan spackla upp med el-golvvärme.
Tätskikt sker med Kiilto Kerasafe. Taket sänks och spottar sätts in.

2 väggar var tänkt att rivas och sedan sättas upp igenom enligt Säker-vatten-väggen-2012.
Fiberplanken som Hultfredshus pysslade med på 60-talet tror jag är OK att fästa 15mm plyfa på och sedan gips på det. Planken på yttervägg är 95mm tjock medans innerväggarna är 70mm. Är ju byggt i moduler med en 20mm bred regel och 70(eller 95)mm djup, sedan cc30 till en likadan modul. Sedan fäst dessa ihop med ytterligare en modul och spikas ihop. Så det blir ju 40mm breda,

Nedan är det gamla badrummet. Vi ska ta bort garderoberna utanför och förstora badrummet.

[bild] [bild]

Röris var här och proppade rören. Sedan så revs garderoberna och jag började bila upp golvet för att ta reda på hur rören gick. Efter en vecka skulle röris tillbaka för att plocka bort och proppa rören längre in. Efter renoveringen så kommer jag dra nytt tappvatten i huset med rör i källartaket. Så de proppar som sätts in nu får sitta kvar sedan då rören inte kommer användas. Inkommande vatten kommer nämligen in under badrummet. Jag vill inte ha massa skarvar liggandes där efter renoveringen. Så det blir helt nytt istället så går jag upp direkt till de olika tappvattenställena.

[bild][bild]

Tänkte först hyra en hiliti till bilningen. Men min borrhammare från Jula för en fem-hunka spräckte det ganska lätt. Trodde först att det var spånskiva under spackellagret. Men det visade sig att det var gjutet hela vägen ner till betongbjälklaget. 3 olika lager. Flytspackel 2-3cm, ett lite hårdare lager 3-4cm och sedan ett poröst lager som jag i princip kunde bryta upp för hand.

[bild] [bild] [bild]

De 2 eternit-trummorna går till gammal tvättstuga nere samt toalett. Dessa ska jag byta ut när jag ändå har det öppet. Gjutjärnet är luftningen som jag också byter ut till plast.
Tyvärr ser det ut som om avloppet som går ner till gamla tvättstugan i källaren först går in under angränsande rummet. Där har vi redan lagt nya golv och fixat väggarna. Oklart hur jag ska göra här. Om jag ska gå ner på samma ställe som det nuvarande eller göra ett nytt hål ner till toaletten nere, och därifrån gå igenom väggen till gamla tvättstugan.

[bild]

Det gamla duschhörnet är lite fuktskadat. Men misstänker att det är en äldre skada. Tror de piffade upp badrummet på 80-talet. Så då jag kommer byta ut det skadade virket så kanske det är lika bra att dra avloppet på samma ställe som det befintliga, när jag ändå måste riva upp. Bör vara enklare att ersätta det gamla än att borra igenom ett nytt hål.

[bild]

Har ett fönster som är påväg från Polen. Blir ett fast PVC-fönster då det sitter ganska nära duschen. Känns bättre med PVC då.

[bild]

Sambon blev mindre glad när jag visade henne den tillfälliga duschplatsen. Tur det är sommar med närhet till sjö.

[bild]
Kul att se lite bilder på ett Hultsfreds hus. Bor själv i ett byggt -64 men utan källare. Har gult tegel precis som ni. Min granne har samma fabrikat men med källare. Grannen har rött tegel.

• Gilla
Bruzz
  • Laddar…
Maria T
Bruzz Bruzz skrev:
Nu ska allt vara klart.
Så roligt att hitta tillbaka till trådar som jag började läsa, men sen av någon anledning inte valde att följa. Vi har vita väggar och grågröna plattor i ett badrum gjort 2007, så tidlöst och snyggt. I det andra badrummet som gjordes vid husbygget (2000) så är det vita matta klinkers och gammelrosa kakel, med en svagt grön kakelbård....det är fortfarande fräscht och jag stör mig inte på färgerna tillräckligt för att lägga pengar på ett väl fungerande badrum bara för att ändra färgval, men det känns lite som 1990-tal, eftersom det var 1998 som vi gjorde färgval inför bygget. Håhå jaja, I-landsproblem deluxe.

Superfint badrum du gjort och roligt av Byggahus att följa upp populära trådar, tack! @Marlen Eskilsson @Per Eskilsson

• Gilla
Bruzz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.