Byggahus.se

Rensa golvbrunn

1. W
    Medlem · 4 inlägg

Wiksell7

Medlem
    Hallihallå! Jag har problem med lukt från avloppet. Tänkte ge mig på att rensa golvbrunnen idag men kommer inte längre än såhär. (Bifogar bild). någon som varit i kontakt med denna typ av golvbrunn? Antingen saknas det en del eller så sitter den som berg, är rädd för att ha sönder något.
    Hjälp mottages tack!

gott nytt år!

2. Bästa svaret

Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 852 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Proppen i renshålet är ju bortplockad så nu rensar du i det hållet med t ex en spolslang. Alltså här:

Skärmavbild 2020-12-25 kl. 14.49.29.png

Det är nog just så mycket du kan öppna detta gamla vattenlås. 70-tal? Sent 60-tal?

3. W
    Medlem · 4 inlägg

Wiksell7

Medlem
    Hej Claes! Tack för svar. Själva ”proppen” du pratar om existerar nog inte. Ska den sitta för hålet? lägenheten är byggd 49 men badrummet renoverat 90-tal.

4. K
    Medlem · Västerbotten · 292 inlägg

Knight

Medlem
    Utan proppen så är det fritt fram för avloppslukten att ta sig upp

• Laddar…
  5. W
    Medlem · 4 inlägg

Wiksell7

Medlem
    Oh. Tack för svar Knight. Det förklarar endel. Är nyinflyttad i lägenheten och mina avloppskunskaper är begränsande.
    Du vet inte om proppen möjligtvis säljs som reservdel någonstans? Kan det vara någon form av standard?

6. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Jag kan inte exakt den brunnsmodellen men den ser bra äldre ut än 90-tal. 1991 kom en ny brunnstandard och jag är rätt säker på att denna fördaterar den reformen. Någon som varit med och vet vilken modell det är?

Ja det ska sitta en "renspropp" eller "rensplugg" i hålet. Annars kommer ju avloppsluften upp där. Det ser ut som det ska sitta en propp med bajonettfattning där.

Vad är det för diameter på hålet? Här en propp för äldre JAFO-brunnar 32 mm i diameter hål:

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/jafo-renspropp-for-plastbrunn

Purus kör 25 mm på sina rensproppar:

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/purus-renspropp?category_id=1623

(Prata med hyresvärd eller bostadsrättsföreningens förvaltare så kan de kanske hjälpa dig?)

7. T
    Medlem · 1 886 inlägg

tergo

Medlem
    silvertejp borde funka som provisorisk lösning

8. M
    Medlem · gotland · 110 inlägg

marka

Medlem
    Fram tills du fått tag på en passande propp så kan du sätta över tex silvertape eller liknande så stoppar du odören.

9. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Dra en sväng med trasa med T-röd eller aceton över brunnen också så fäster tejpen ännu bättre.

10. W
    Medlem · 4 inlägg

Wiksell7

Medlem
    Måtten på skickade proppen verkar stämma Claes. Jag testar provisorisk silvertejp och lägger en beställning på proppen så ska det nog lösa sig!

Tack så jättemycket för hjälpen allihopa och gott nytt år på er. :)

• Laddar…
  11. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.