Hej.

Detta är väggarna till kommande badrum - Tidigare har det suttit kakel där som rivits ner.

Tänkte förbereda för hantverkarna under julen med att bl.a. annat jämna ut väggarna - Är det gipsputs som gäller här?, tunnare lager+större håligheter där gammal puts har släppt in mot isoleringen.
Eller något annat att föredra?

Sen ska det upp nytt kakel på detta, så det ska ju vara lite extra hållfast.

Ojämn vägg med borttaget kakel och synlig isolering samt återstående puts och elektriska ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg med avslitet kakel och ojämn puts, synliga isoleringsspår och rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du ha tätskikt på väggarna?

Japp. Tätskiktet ska på därefter, men det gör såklart hantverkarna...

Jag kan starkt rekommendera att limma upp renoveringsgips med gipsbruk. Att använda skivor ger ett slätare och rakare resultat.

Smart tanke.... Inte limma upp våtrums-gips direkt då?

Är det en källarvägg?

Suterräng... just den delen ligger ovan mark.

Ja... det där såg riktigt enkelt ut.... Lite dyrt bara... finns det något billigare alternativ än dessa dukkaboards?

Jag hade samma förutsättningar i badrummet jag byggde i sutterängplan. Dvs. gammal puts på träullit-skivor på ytterväggarna. Jag rev ner träullit-skivora så väggen av cementhålsten kom fram. Sen putsade jag väggen plan och i lod. (körde grundbruk, nät och B-bruk). Sen kaklade vi direkt på putsen utan tätskikt.

Övriga väggar och golv(ny betong med isolering under) har tätskikt.
Duschen placerades inte mot ytterväggen.

Även om det större delen av min yttervägg är över mark så står den ändå på en sula i mark som blir fuktig vid regnfall, och vatten sugs upp en bit i väggen. Så jag ville inte göra väggen tät.

• Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Tack för tipsen... även om sista där kändes lite för knepigt för mig än att slänga på gipsputs och jämna ut...;)

Kanske ska vänta på hantverkarna ändå med detta..;)

Claes Sörmland
S sixten88 skrev:
Jag kan starkt rekommendera att limma upp renoveringsgips med gipsbruk. Att använda skivor ger ett slätare och rakare resultat.
Jag skulle för allt i världen undvika papper i väggarna i en källare. Pappret kommer att brytas ned och mögla i väggen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle för allt i världen undvika papper i väggarna i en källare. Pappret kommer att brytas ned och mögla i väggen.
Väggen är belägen ovan mark

A Andreas75 skrev:
Smart tanke.... Inte limma upp våtrums-gips direkt då?
Alla gör som de själva tycker är bäst. Jag hade gjort som du skrev här och smackat upp våtrumsgips tillsammans med "slagdymlingar". (Eller spikplugg med lite större brickor. Brickornas enda användning är att skapa ett lite större tryck mot skivan.)
Om du både använder lite gipsputs som "lim" och några slagdymlingar i framförallt ovankant av skivorna så kommer det sitta riktigt bra sen.
Jag gjorde så i min källare fast jag använde jackon våtrumsskivor.. De är också dyra och bygger lite mer tjocklek, men ger lite isolering samtidigt. Men i ditt fall hade jag lätt använt vanliga våtrumsgips.

Men jag är bara hobby-byggare så du får ta mina ord för vad dem är värda. Men har du skivor som underlag sen när hantverkarna kommer så kan de inte klaga på ditt underlag iaf :)

Claes Sörmland
S sixten88 skrev:
Väggen är belägen ovan mark
Är väggen helt torr så. Men suger den fukt från golvet så skulle jag vara mycket försiktig med papp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.