Håller på att regla väggar till ett badrum som ska bli 2.4×1.7 meter. Takhöjd ca 2.4m. Golvet består av EPS cement 150mm och armerad flytspackel 50mm.
Golv och väggar ska kaklas.

Reglarna kommer beläggas med träfiberskiva 15 mm + Jackopor våtrumsskiva 20mm innan tätskikt och kakel kommer.

Två av väggarna har vi använt 70×45 reglar enligt standard.
Men två väggar bla mot fönstret, har vi 45×45 med C-C 450mm. Detta blir för klent förstår jag. Vilka alternativ har jag?
1. Kan man tex köra dubbla 45×45 för att öka böjstyvheten?
2. Bara minska CC till 300mm.

3. Eller satsa på att fästa reglarna med skruv och järn mot bakomliggande tegelvägg.

Tack för inspel!

Pågående konstruktion av träreglar i ett utrymme under renovering, avsedda för väggar i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reglar och konstruktion av badrum med synliga vägg- och takstommar samt isolering i pågående arbete.
Skapa konto
3D-rendering av ett tomt badrum med kaklade väggar och golv samt installerad sanitetsporslin.
Skapa konto

Någon?!

Hej,

Jag antar att du inte vill att väggen bygger ut i rummet mer än nödvändigt, och därför kör 45x45? Om inte är det ju enklast att regla om till 45x70? Men rent spontant borde det räcka med att fästa dem i väggen ordentligt samt sätta lite fler kortlingar. Du ska ju dessutom använda en kraftigare gipsskiva. Det är väggens totala böjmotstånd som man är ute efter, inte ett enskilt lager (t ex 45x45). Det finns mao flera konstruktioner som uppfyller kraven, ”säkervatten-väggen” är bara ett alternativ (som är beprövat).

• Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Om du kör med osb bakom gipset bör cc 45 räcka mellan reglarna. Själv körde jag cc 30 å plyfa bakom. Men det är nog lite overkill:rofl:

Precis. Det är inte reglarnas dimension som är viktigast, utan styvheten. Fäster du reglarna i den bakomvarande väggen så går det att få tillräckligt stabilt.

Ok tack.
Då behåller jag 45×45 med CC 450mm samt lägger in en kortling mellan varje.
Dessutom fäster jag reglarna med plugg&skruv mot bakomliggande vägg.

OBS: det blir ingen våtrumsskiva eftersom byggkraven förändrats så på reglarna blir det istället konstruktionsplyfa 15mm + vanlig gipsskiva typ 13 mm. Min kompetenta plattläggare tycker det är onödigt med våtrumsskiva för 5000 kr.

• Gilla
Uppländare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.