Imorse när jag vaknade upptäckte jag vatten på golvet inne på vår toalett. Det var centrerat kring toalettstolen och in lite under handfatet, samt att det krypt in under vägglisten.

Det är tredje gången det här händer, och jag har trott att det varit något av barnen som vart uppe under natten och lyckats med spektaklet. Nu vet jag att barnen inte varit uppe under natten... Men jag kan inte hitta vart vattnet kommer ifrån.

Vattnet var som sagt centrerat till framsidan/sidan av toalettstolen, samt en pöl mot handfatet och därefter runnit mot ena väggen (ca 1x1,5m)

Pölen dyker upp på några timmar och sedan händer inget mer (synligt) under flera veckor/månader.

Vad kan det här bero på?
Vad för typ av läcka?
Hur lokaliserat jag källan till vattnet?

Både jag och min partner är helt okunniga när det kommer till sånt här, men vill gärna lära oss. Så alla tips mottages tacksamt!
 
Satsuki
Mitt tips är att börja med att kolla alla kopplingar och skarvar med toapapper. Enkelt och snabbt att göra (ta torrt papper och tryck mot skarv etc, minsta fukt syns tydligt på pappret).
Nästa steg är väl att titta på fall och försöka luska ut om det runnit från något håll och i så fall vilket, för att se om det kan avslöja varifrån det läcker.

Glöm inte att ta bilder innan du torkar upp!
 
Tack för tipset! Har försökt att känna med händerna, men helt klart bättre med toapapper.

Nu har jag redan torkat upp tyvärr, men ska tänka på det framöver (y)
 
Ni borde nog sett det på de släta ytorna, men det kan inte vara kondens? Vi får det ibland om det är varmt och fuktigt inomhus och man använder mycket vatten någonstans, så att det som står i rören och toastolen är riktigt kallt.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Ni borde nog sett det på de släta ytorna, men det kan inte vara kondens? Vi får det ibland om det är varmt och fuktigt inomhus och man använder mycket vatten någonstans, så att det som står i rören och toastolen är riktigt kallt.

Ja skulle kunna vara! Tex om toan rinner av någon anledning så blir cisternen väldig kall och det kan ju bli kondens på utsidan som till slut blir en pöl på golvet
 
OlssoniVallby OlssoniVallby skrev:
Ni borde nog sett det på de släta ytorna, men det kan inte vara kondens? Vi får det ibland om det är varmt och fuktigt inomhus och man använder mycket vatten någonstans, så att det som står i rören och toastolen är riktigt kallt.
Nej, jag tror inte att det skulle vara kondens. Vi har för ca. 6 månader sedan installerat ett nytt ventilationssystem som funkar bra, så det är en bra luftfuktighet och ventilation inomhus.

Sen så hade vi inte varit hemma under dagen igår och toaletten användes bara under kvällen, så inga stora mängder vatten som används. Däremot är toaletten en av de varmare ställena i huset, och igår blev det en köldknäpp utomhus om det på nått sätt kan påverka rören och vattnet?
 
Bra tips här ovan. Detta att det händer ibland, kan betyda att det har med toans vattenpåfyllning att göra. Vi hade en äldre wc stol på toan i källaren dör något liknande hände, enstaka sporadiska vattenläckor.

Det berodde på att ventilen som styr vattenpåfyllingen inne i toacisternen läckte. Så att det sprutade en fin stråle rakt upp, istället för bara vatten nedåt i cisternen när den fyllde på. Den strålen ”landade” på undersidan av locket till cisternen. En del av vattnet följde insidan av locket till kanten och rann ut på utidan av cisternen.

Jag löste det genom att trä en plastpåse över ventilen, som ledde ned allt vatten i cisternen. Det fungerade i 5 år, sedan blev det mer fel på ventilen, och jag bytte ut den 50 åriga wc stolen. På en nyare stol är det enkelt få tag på en ventil som reservdel, och de kan oftast bytas utan verktyg, bara snäppfästen
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ja skulle kunna vara! Tex om toan rinner av någon anledning så blir cisternen väldig kall och det kan ju bli kondens på utsidan som till slut blir en pöl på golvet
Den toaletten står inte och rinner rent generellt, skulle vart om det var något just igår isf... Men utrymmet i sig upplever vi inte som fuktigt, finns t.ex. ingen dusch eller dyl på den toaletten.

Däremot ligger den toaletten vägg-vägg med garaget, samt mot ytterväggar. Så rör och liknande kan def. var kalla.
 
H hempularen skrev:
Bra tips här ovan. Detta att det händer ibland, kan betyda att det har med toans vattenpåfyllning att göra. Vi hade en äldre wc stol på toan i källaren dör något liknande hände, enstaka sporadiska vattenläckor.

Det berodde på att ventilen som styr vattenpåfyllingen inne i toacisternen läckte. Så att det sprutade en fin stråle rakt upp, istället för bara vatten nedåt i cisternen när den fyllde på. Den strålen ”landade” på undersidan av locket till cisternen. En del av vattnet följde insidan av locket till kanten och rann ut på utidan av cisternen.

Jag löste det genom att trä en plastpåse över ventilen, som ledde ned allt vatten i cisternen. Det fungerade i 5 år, sedan blev det mer fel på ventilen, och jag bytte ut den 50 åriga wc stolen. På en nyare stol är det enkelt få tag på en ventil som reservdel, och de kan oftast bytas utan verktyg, bara snäppfästen
Ska kolla ventilen! Finns det något annat man bör hålla utkik efter i cisternen som kan orsaka liknande problem?
 
Spola i toaletten och håll utkik runt cisternlocket. Jag har en toalett där påfyllningen inne i cisternen hade spruckit så vatten sprutade upp i locket och rann ut på golvet.
Ta av cisternlocket och spola och kolla så inte vatten sprutar runt hej vilt inne i cisternen.
Spola och kolla mellan spolcisternen och VC-stolen, det är en tätning mellan dessa som kan läcka.
 
Go'kväll!
Nu har hållit extra koll på toaletten men verkar funka som den ska...

Precis nu upptäckte vi en ny pöl på toaletten som bildats på cirka 2 timmar. Den fanns alltså inte senast någon var på toa.

Nu verkar vi dock kunna se vart ifrån vattnet kommer... och den verkar vara bakom handfat och skåp. Vad gör vi just nu?

Varför kommer det enbart kvällstid? Har det med temperaturskiftningar att göra? Kan det ha med fjärrvärmen att göra? Om den ev. Hoppar igång extra under kvällstid pga. kyla...
Kan det komma från grannarna? (Bor i radhus). Vad vi märkt verkar det inte finnas någon koppling mellan om vi använder vatten eller inte...


Ska ringa försäkringsbolaget imorgon och se om dem kan skicka ut någon röris lite akut
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.