Hej, vi är fortfarande på planeringsstadiet för nya badrummet och vi tänkte ha en inbyggd vägghängd WC. Högst troligen en Ifö Sign Art 6775: http://www.ifo.se/produkter/toalett...ar/ifo-sign-art-wc-stol-vagghangd-6775/30354/
Min fråga rör själva WC-elementet (dvs den del som byggs in bakom kaklet) som man fäster WC-stolen i. Ifö har denna i två olika höjder, 840mm eller 1100mm hög. Väggen mellan WC-elementet och WC-stolen tänkte vi att den inte går hela vägen upp till taket utan det som tycks vanligast: att det blir som en liten "hylla" ovanpå WC-elementet där man kan ha lite handdukar etc.
Om man tar den lägre modellen blir hyllan på samma höjd som tvättstället vilket verkar vara en praktisk höjd. Vad skulle fördelen vara med den högre modellen, som alltså är 26 cm högre? Det måste finnas någon anledning till att Ifö tillverkar WC-elementen i olika höjder, men jag fattar själv inte vitsen med detta. Kanske en struntfråga men det är lite svårt att ändra detta i efterhand när man väl valt modell.
Ni som har inbyggd vägghängd WC, vad har ni för höjd på "hyllan"?
Min fråga rör själva WC-elementet (dvs den del som byggs in bakom kaklet) som man fäster WC-stolen i. Ifö har denna i två olika höjder, 840mm eller 1100mm hög. Väggen mellan WC-elementet och WC-stolen tänkte vi att den inte går hela vägen upp till taket utan det som tycks vanligast: att det blir som en liten "hylla" ovanpå WC-elementet där man kan ha lite handdukar etc.
Om man tar den lägre modellen blir hyllan på samma höjd som tvättstället vilket verkar vara en praktisk höjd. Vad skulle fördelen vara med den högre modellen, som alltså är 26 cm högre? Det måste finnas någon anledning till att Ifö tillverkar WC-elementen i olika höjder, men jag fattar själv inte vitsen med detta. Kanske en struntfråga men det är lite svårt att ändra detta i efterhand när man väl valt modell.
Ni som har inbyggd vägghängd WC, vad har ni för höjd på "hyllan"?
Vi har 110 mm. Mest för att den var mycket billigare och det passade bättre med handdukstork ovanför. Det jag läst är ju att det har att göra med fallhöjden och att en 110 mm hög spolar lite bättre, eller kraftigare kanske man skulle säga.
Jag vet inte om den lägre kompenserar för det på något sätt...
Ska man ha den bredvid bänkskiva eller handfat skulle jag ta den lägre så det går ihop snyggare!
Jag vet inte om den lägre kompenserar för det på något sätt...
Ska man ha den bredvid bänkskiva eller handfat skulle jag ta den lägre så det går ihop snyggare!
Ok, jag tänkte faktiskt inte på fallhöjden vid spolning. En vanlig golvmodell har ju inte särskilt mycket fallhöjd så jag undrar hur stor skillnaden egentligen blir.
Nu har vi Geberits inbyggnadscistern istället för IFÖs men vi valde Geberits höga variant (1120 mm istället för 840 mm) eftersom spolknappen annars hamnar bakom locket när det är uppfällt. Inget jättestort problem men enligt säljaren i butiken blir det med tiden märken både i locket och knapparna. Dessutom blir det svårare att spola med locket öppet, vilket åtminstone jag gör vid t ex städning. Det kan vara värt att kolla upp.
Jag har den höga. Tänkte inte på att det fanns hög/låg när jag köpte den men fick problem sen när jag började bygga. Ville ha hylla hela vägen toa - handfat men med den höga toafixturen blev det för lite mellanrum upp till överskåpet så jag fick göra en hylla i två etapper istället. Se bild.
edit** fattar inte varför bilden vrider sig...
edit** fattar inte varför bilden vrider sig...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har exakt den WC`n som du kollar på och är mycket nöjda. Valde den som är 1100mm och tycker att höjden på den funkar mycket bra. Känns som om sopknappen hade kommit för långt ner med den lägre då både jag och min sambo är ganska långa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kanske lite OT, men är det någon annan som har just Ifö 6775 med mjukstängande hårdsits (likt den som SSSS har på bilden) som har fått problem med att mjukstängningen krävar? På denna modell är den vänstra gångjärnet (sett framifrån) dämpningen för ringen och det högra för locket. Ringen funkar fint men locket på vår fastnar ofta på vägen ner, så att man måste trycka ner den. Bara drygt ett år gammal, och silikonspray verkar inte hjälpa.
Vi fick samma sak på vår... IFÖ skulle förvisso skicka nytt lock gratis men skulle ha 295 kr för frakt (tror jag det var) så jag köpte ett nytt på Bauhaus för 199 kr istället och det har nu fungerat över ett år utan problem...sulfobus skrev:Kanske lite OT, men är det någon annan som har just Ifö 6775 med mjukstängande hårdsits (likt den som SSSS har på bilden) som har fått problem med att mjukstängningen krävar? På denna modell är den vänstra gångjärnet (sett framifrån) dämpningen för ringen och det högra för locket. Ringen funkar fint men locket på vår fastnar ofta på vägen ner, så att man måste trycka ner den. Bara drygt ett år gammal, och silikonspray verkar inte hjälpa.
Gammal tråd det här men någon kanske kan hjälpa mig lite. Vi planerar att ha en inbyggd fixtur med hylla ovanför och har fått rekommendationen av vår VVS kille att välja en 120 cm hög fixtur då han rekommenderar denna modell. Han uppskattar även att själva hyllan blir ca 140 cm hög när man använder denna fixtur vilket blir lite för högt för vår del. Ni som har denna typ av lösning, bygger det verkligen på ca 20 cm i höjd utöver fixturens höjd?
Vi skulle vilja ha hyllan på ca 120 cm höjd och har då fått förslaget att vi kan köpa en lägre fixtur och antingen sätta spolknappen på hyllan eller att spolknappen på den lägre fixturen kommer att hamna i höjd med locket när det fälls upp om vi har knappen på väggen.
Vi skulle vilja ha hyllan på ca 120 cm höjd och har då fått förslaget att vi kan köpa en lägre fixtur och antingen sätta spolknappen på hyllan eller att spolknappen på den lägre fixturen kommer att hamna i höjd med locket när det fälls upp om vi har knappen på väggen.
Klicka här för att svara