Hej,
Jag har kommit till det att jag ska ansluta inkommande vatten och avlopp i mitt tillbyggda badrum på ca 8m2. Badrummet har byggts av en person med 40+ år erfarenhet i byggbranchen, rörmokaren jag ska kontakta är välrenommerad och jag själv har ca 10 års erfarenhet av byggbranchen. Jag har kontaktat kommunen för en bygganmälan och de efterfrågar nu en kontrollplan och i anmälan krävs det dessutom att jag anger en kontrollansvarig.
Jag har sett över information om kontrollplan hos boverket som nämner "Det är byggherren som är ansvarig för att det finns en kontrollplan för bygg- eller rivningsåtgärden. Kontrollplanen ska tas fram av byggherren..", innebär det därmed att jag på egen hand kan framställa en sådan och skicka in till kommun och få denna godkänd?
Vart kommer kontrollansvarig in i bilden och vad är tanken att denna egentligen ska göra och tillföra i projektet? Anslutningen av all VVS kommer att utföras av rörmokaren som med all förmodan vet vad han gör. Avloppet har anlagts av en större entreprenör och all el dragen av en certifierad elektriker.
Jag var dessutom i kontakt med en kontrollansvarig som själv ställde sig frågande till om det verkligen var nödvändigt med en KA i detta fall.
Någon som har varit i en liknande situation och hur slutade det?