10 504 läst ·
40 svar
11k läst
40 svar
Klinker reser sig badrum
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Jag har nog aldrig sett temperaturer över 28 grader i vattentemp i våra ingjutna värmeslingor, kanske 23-24 grader yttemp på golvet. Grillar man på med uppåt 55 grader så lär det nog hända saker bara av stenmaterialens utvidgning i helt oflexibla fogar.
Kanske har jag missuppfattat men tempen är helt uppåt väggarna fel.
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Termostaten/fjärrkontrollen (trådlös) var inställd på 23 eller 24 grader när det var som kallast och det var varmt och gott på golvet, men inga problem med att gå på golvet för att det brändes eller så. Jag tror att plattsättaren kollade termostaten inne i väggen, på själva aggregatet (?) och det var på den det stod 55 grader. Vi har inte reglerat värmesystemet, men enbart använt den trådlösa ”fjärrkontrollen”.
H Harald Blåtumme skrev:Jag har nog aldrig sett temperaturer över 28 grader i vattentemp i våra ingjutna värmeslingor, kanske 23-24 grader yttemp på golvet. Grillar man på med uppåt 55 grader så lär det nog hända saker bara av stenmaterialens utvidgning i helt oflexibla fogar.
Det som gör mig fundersam är att problemet fortsätter att uppstå trots att golvvärmen knappt varit på sedan senaste lagningen, eftersom att det varit så varmt utomhus. När de var ute då knackade de på de omkringliggande plattorna, som satt fast.
H Harald Blåtumme skrev:Jag har nog aldrig sett temperaturer över 28 grader i vattentemp i våra ingjutna värmeslingor, kanske 23-24 grader yttemp på golvet. Grillar man på med uppåt 55 grader så lär det nog hända saker bara av stenmaterialens utvidgning i helt oflexibla fogar.
Vet ej, men hade det varit sprickor som uppstått för att det fattas armeringsnät borde stigningen uppstå även i våra två hallar på nedanvåningen samt i resten av badrummet tänker jag? Som det är nu uppstår stigningen enbart lokalt på ett mindre område i duschutrymmet. Funderar även på om det är standard att använda armeringsnät? Lägger man armeringsjärnet under värmeslingan då eller?
B Bagarn1 skrev:
Ok. Hänvisar till inlägg #11. Om det är så att det fattas armeringsnät, borde inte stigningen ske överallt och i alla rum som är gjorda på samma sätt, och inte bara på en liten del i duschutrymmet?
B Bagarn1 skrev:
Hur åtgärdar man i så fall det? Och kommer problemet att fortsätta att uppstå om det inte rättas till? Kan temperaturen i golvvärmen påverka rörelserna eller kommer stigningen att fortsätta uppstå?
B Bagarn1 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden