Byggahus.se

Fel i badrumsrenovering? Stoppar bygget nu

1. E
    Husägare · 82 inlägg

emni0032

Husägare
    Hej,

Jag har nyss köpt mitt första hus och tagit in en entreprenör för att totalrenovera övervåningen. Vi har beställt totalrenovering av ett badrum enligt gällande branschregler, med våtrumsintyg efter utfört arbete. Arbetet har flutit på bra och vi har kommit fram till en delbetalning som var avtalad efter inspektion av godkänt tätskikt i badrummet. Bad därför om deras bilder på egenkontroll för att ta hjälp och granska. Vad jag har förstått av kunniga vänner så verkar det vara rätt allvarliga brister, det jag har fått höra hittills.

-Golvbrunn ej monterad i korrekt fästplatta/stödram
    -Elementrör kommer upp ur golv, borde ha dragits ut genom innerväggen istället
    -El till handdukstork i hörnet, håltagningen för nära hörnet
    -Eventuellt ej tillräckligt tätt avstånd mellan reglarna i golvet

Bygget är pausat från och med nu och vi har enats om att ta in en oberoende besiktningsman. Tills jag får tag på en (ni får gärna tipsa om personer i Stockholmsområdet som tar sådana uppdrag) skulle jag vilja ha er hjälp att lista fel som ni ser, så att jag inte missar något. Jag har haft ett telefonmöte med entreprenören nyss, men vi ska ses på plats imorgon förmiddag.

Tar också tacksamt emot tips på hur man bäst sköter en sån förhandling med entreprenören framgent, fallgropar och saker att tänka på.

Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-20210315-WA0061.jpg
    IMG-20210315-WA0062.jpg
    IMG-20210315-WA0063.jpg
    IMG-20210315-WA0064.jpg
    IMG-20210315-WA0065.jpg
    IMG-20210315-WA0066.jpg
    IMG-20210315-WA0067.jpg
    IMG-20210315-WA0068.jpg

2. Tomtom79
    Medlem · Skåne · 1 965 inlägg
    Klamringen av rör-i-röret ser också ut att vara lite klent. De brukar speca att man ska använda infästningar av samma fabrikat (åtminstone ska det vara avsett för den här applikationen!). Ytterröret ska sitta ganska rejält om man ska kunna byta innerröret i framtiden och framförallt inte sitta klamrat med plåt som riskerar att skära igenom ytterröret när man kämpar i ett nytt.

Ful-lösningen i uppgången på vägg och böjen utåt tyder väl också på att de hellre snor ihop något snabbt som håller för tillfället än lägger några extra hundralappar på rätt material. Antar att det är fast pris så de inte kan skörta upp dig på materialet för då hade de kanske använt det (och tagit betalt det dubbla).

Men jag kan ha fel, ser inte så noga på bilden och vet inte vad det är för fabrikat.

Tyvärr är väl en kunnig besiktningsman ett troligt krav för att få fram en lista på vad som behöver göras. Lär väl innebära att bila upp golvet igen och göra rätt...

3. E
    Husägare · 82 inlägg

emni0032

Husägare
    Tar tacksamt emot tips på om ni känner till kunniga besiktningsmän i Stockholmsområdet! Har googlat runt men det är alltid bättre att ta någon på rekommendation. Tack för ditt matnyttiga svar, jag har stor nytta av det!

Trevlig kväll

• Laddar…
  4. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 817 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    BKR borde kunna ha förslag på några som kan besiktiga badrum, ta och ring dem: https://www.bkr.se/

5. E
    Husägare · 82 inlägg

emni0032

Husägare
    Tack, jag har fått tag på en som kommer imorgon.
    Fortsätt gärna notera fel om ni ser några jag inte har tagit upp ovan. Värdefullt för mig!

Tack!

• Laddar…
  6. Ludde Jakobsson
    Medlem · 468 inlägg
    Vad står i avtalet? Står det bara " enligt gällande branschregler"

• Laddar…
  7. D
    Medlem · stockholm · 441 inlägg

Danne213

Medlem
    Brunnen ser lite lattjo ut. Vad är det för tillverkare?

Eller ser jag fel?

8. R
    Renoverare · Stenhamra · 215 inlägg

Robban8

Renoverare
    https://www.badrumsbesiktningar.se/

9. R
    Bannad · Mellan Sverige · 137 inlägg

Rörmokaren84

Bannad
    Brunnen skall sitta i en platta.

Element rören skulle ja själv inte bry mig om.då jag lämnade dem hemma upp ur golv

Men tyder jag dina bilder har golvet varit öppet gör enkel omdragning ?

10. Hus tomte
    Renoveringsnovis · Södra Stockholm · 456 inlägg

Hus tomte

Renoveringsnovis
    Vart e golvets tätskikt?
    Ska inte golvets tätskikt gå upp en 10 på väggarna?

Brunnen ser uppallad ut me en liten träbit

11. Purre
    Medlem · Södermanland · 298 inlägg

Purre

Medlem
    El ska inte längre vara i slang utan i VP-rör då slangen inte kan garanteras att den blir tät

12. K
    Medlem · stockholm · 4 825 inlägg

Kane

Medlem
    Man ser ju fortfarande i de flesta badrumsbyggena att flexslangar tittar fram ur väggarna?

13. T
    Bannad · 2 265 inlägg
    För dig räcker det att elementrören kommer upp ur golvet så är hela badrum underkänt, du ska inte betala något än så länge, rör ska minst vara 6 cm från hörn eller golv.

14. T
    Bannad · 2 265 inlägg
    Får man fråga om du lejt in Polsk arbetskraft? ser nästan ut som så, flytspackel osv allt verkar vara dit kladdat och inte utfört av proffs. ingen ram till golvbrunn , ev för tunn spackling, bör vara minst 12 mm vid lägsta punkt vid brunnen , samt armering vid spångolv.( här har dom lagt 6 mm masonit som stöd för brunnen) inte godkänt.
    Brukar se ut så här när arbetarna inte kan reglerna inom BBR, du har redan ett underkänt badrum på det som utförts.
    Problemen vi brukar hitta är just dessa, där fogen på plattorna sedan spricker, för lite spackel är använt för att få ett stabilt golv, proffs brukar blanda EPS i stället för spånskivan osv.

15. T
    Bannad · 2 265 inlägg
    Spelar ingen roll vad som står i avtalet, hantverkarna måste utföra jobbet rätt, då kunden lejt dom att göra badrummet, gör dom fel behöver han inte betala, utan hantverkarna måste göra om o göra rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.