Vad kan ha hänt här? Vi har gjort ett nytt badrum som stod färdigt i december förra året. Bara ett par månader senare släpper några av plattorna i det nedsänkta duschutrymmet. Vi har vattenburen golvvärme under, som ligger i flytspackel med OSB-skiva över (målad med någon blå tätskiktsfärg). Plattsättaren hävdar att det är pga för hög temperatur på golvvärmen. Försäkringsbolagets expert hävdar att det inte bör vara det. Att höjningen bara skett i duschutrymmet nära avloppet (unidrain) och inte i övriga duschutrymmet gör att jag ställer mig tvekande till detta också. Vi har dessutom samma plattor över golvvärme (dock elburen) på nedanvåningen två entréer. Plattsättaren har varit ute och satt om två plattor, under dem fanns inget tecken på fukt. Nu några veckor senare stiger plattorna igen, vid samma ställe. Ser ingen indikation på fuktskada i taket under badrummet. Är det någon som har erfarenhet av samma skada och kan ge råd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Skulle precis skriva som ovan.
Är det rätt uppfattat om golvet är uppbyggt enligt nedan (nerifrån och upp)?
Golvvärmeslingor (vattenburet)
Flytspackel
OSB-skivor
Rollat tätskikt
Sen om du har fler bilder, exempelvis innan golvet är kaklat, så skulle nog fler kunna hjälpa till.
Är det rätt uppfattat om golvet är uppbyggt enligt nedan (nerifrån och upp)?
Golvvärmeslingor (vattenburet)
Flytspackel
OSB-skivor
Rollat tätskikt
Sen om du har fler bilder, exempelvis innan golvet är kaklat, så skulle nog fler kunna hjälpa till.
Det orangea är placeringen för avloppet (unidrain). Stigningen är en rad plattor ovanför, inte i direkt anslutning till avloppet. Finns inga tecken på stigning just vid avloppet.
Har lagt upLexington skrev:
Lexington skrev:
Jag kan inte se att det skulle bero på för lite fix eller ojämnt underlag. Det finns en lutning mot avloppet i duschutrymmet, men kan inte se att den skulle klassas som ”ojämn”. Kan det vara fukt trots att underlaget var torrt när de tog upp och lade om två av plattorna nu senast?
Jonatan79 skrev: