Hej! Vill börja med att poängtera att jag inte har termerna för detta område, beklagar! Men…

Jag har bytt handfat och blandare i badrummet. När jag skulle ansluta till de gamla rören, visade det sig dock att min Ikea-blandare har r10, rörens anslutningar är dock mindre.

På Bauhaus sa de direkt att ”ajdå, om den är lite för liten finns inga delar (övergångsnippel?), utan du måste ta bort även nästa del. Detta har jag försökt, men den delen snurrar bara runt när jag skruvar, vet ej hur jag ska få loss den? Har ej heller gett upp tanken på att hitta en ”övergång” som passar. Vad är det jag ska googla efter? Hlälp!
 
  • Vattenrör med R10-gänga för handfat och blandare mot kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Du behöver två tänger, en som håller på mitten och en nertill. Då får du nog loss rördelarna. Sen tar du med de delarna och blandaren till butiken så hittar du rätt del direkt
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du behöver två tänger, en som håller på mitten och en nertill. Då får du nog loss dem. Sen tar du med de delarna och blandaren till butiken så hittar du rätt del direkt
Den tanken slog mig nu när jag kollade på bilden, ibland behöver man lite distans haha. Tack! :)
 
Ser ut som en nippel r10-r8 dvs byt den mot en r10.. (en polygrip runt den undre muttern och en skiftnyckel att lossa sexkantsnippeln med brukar funka fint)
Förutsatt att dina nya anslutningar är 3/8 invändig gänga..
https://www.hornbach.se/shop/Sexkantnippel-3229-R10-1985225/5109282/artikel-detaljer.html

Alt kapa bort bef koppling och montera en klämringskoppling 10 mm, "kasta" mutter och kona så har du en slätände att montera flexslangen på.. (förutsatt att dina rör är 10 mm)
Har flexslangen ett rakt stick på 10 mm är det bara att koppla direkt i klämringskopplingen.

https://www.hornbach.se/shop/VATETT...10x10-forkromad/5139128/artikel-detaljer.html
 
Mazen Mazen skrev:
Ser ut som en nippel r10-r8 dvs byt den mot en r10.. (en polygrip runt den undre muttern och en skiftnyckel att lossa sexkantsnippeln med brukar funka fint)
Förutsatt att dina nya anslutningar är 3/8 invändig gänga..
[länk]

Alt kapa bort bef koppling och montera en klämringskoppling 10 mm, "kasta" mutter och kona så har du en slätände att montera flexslangen på.. (förutsatt att dina rör är 10 mm)

[länk]
Ja precis, r10 r8 är vad jag misstänker också, har googlat ihjäl mig efter en sån nippel, men verkar som sagt ha slutat produceras. Fint, men då ska jag ge mig i kast med detta imorn! Så skönt om jag ej behöver anlita nån hantverkare och slutföra det själv, tack vare detta fantastiska forum!
 
L Lindane skrev:
Ja precis, r10 r8 är vad jag misstänker också, har googlat ihjäl mig efter en sån nippel, men verkar som sagt ha slutat produceras. Fint, men då ska jag ge mig i kast med detta imorn! Så skönt om jag ej behöver anlita nån hantverkare och slutföra det själv, tack vare detta fantastiska forum!
Och åk till Hornbach, dom har Vatette kopplingar betydligt bättre än Bauhaus Admiral :)
 
Mazen Mazen skrev:
Och åk till Hornbach, dom har Vatette koplingar betydligt bättre än Bauhaus Admiral :)
Ingen bil och närmsta Hornbach ligger en timme bort kollektivt, jag är förbunden till Bauhaus for life... ;)
 
Ok :D
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.