Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Badrum från 1982

1. M
    Medlem · 38 inlägg
    Hej,

Vi har precis köpt radhus där båda badrummen är original, byggt 1982 av JM. Det på övre plan är med plastmatta på golv, halvkaklade väggar & badkar.
    Badrummet på nedre plan är klinker på golvet och kakel på delar av väggarna, med duschväggar (inte kabin). Besiktningen visar inte på några förhöjda fuktindikationer/avvikelser utan enda anmärkningen är att de är i äldre skick, förstås.

Vi kommer inte ha råd att renovera dessa direkt vid inflytt då det blev en rätt dyr affär ändå tyvärr, utan renoveringarna ligger något/några år fram i tiden. Min fråga är, hur stressade bör vi vara angående dessa badrum och att fixa dem? Har sån ångest över detta, haha…

Tack på förhand :)

2. D
    Husägare · 187 inlägg

Drömtroll

Husägare
    Det beror på hur nojjiga ni är, hur ni tänkte använda dem och hur badrummen användes av de tidigare ägarna. Om ni tex är två personer som duschar varje dag är det ju lite skillnad mot en ensamstående som duschar hemma 2 gånger i veckan (och övriga på gymmet/simhallen/inte alls). Jag hade personligen köpt en billig duschkabin och satt in för att slippa oroa mig.

3. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 533 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Inte jättebråttom. Mitt är från 79. Tänker vänta något år till.

4. T
    Medlem · Sö · 3 032 inlägg

TheGame

Medlem
    Om det hade varit dåliga badrum hade vattenskador visats sig vid det här laget.
    Så inget att ha ångest över.
    Det är alltid bra att ha en "renoveringsplan" oavsett :)

5. L
    Medlem · 638 inlägg

lob

Medlem
    Hej
    Försök håll lite koll på golvbrunnar och runt dessa. Kanske sätta in en duschkabin i det badrum ni tänker använda mest.
    Ett av mina badrum är från 1951 och används men inte till att duscha i.

6. tensiden
    Husägare · Sydöstra · 1 759 inlägg

tensiden

Husägare
    Inga problem.

Rev ett badrum för något år sen som var från 1957 och visserligen med badkar, men helt snustorrt bakom kaklet. Enda fuktspärren var lite påblaskad asfaltsklet och kartong(!).

Ha koll på mattan så det inte är några hål i den eller så och likadant runt golvbrunnarna att det verkar hålla ihop bra. Badkar/duschkabin är en extra försäkring om det känns ok med det.

7. A
    Medlem · 517 inlägg

A.G

Medlem
    Duschkabin kanske kan dämpa nojan?

8. M
    Medlem · 38 inlägg
    Stort tack för alla svar!

Känns något bättre.. Vi kommer främst använda badrummet på övre plan till att duscha (med badkar) då det ligger i anslutning till sovrum. Tror ni det räcker med badkar och att man är försiktig vid dusch? Kanske försöker sitta ner eller liknande… Eller tror ni att en duschkabin ändå vore att föredra?

Tidigare ägare var ett äldre par som bott där sen byggår. Sista åren var det endast en av dem som bodde kvar, så kan tänka mig att badrummen varit relativt sparsamt använda. Blir väl lite skillnad nu med mig och min sambo kan jag tänka mig…

• Laddar…
  9. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 774 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Vi har ett badrum med två golvbrunnar, till badkar respektive tvättmaskin, anno 1976. Våtrumsmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna. Vi tänker fortsätta använda badrummet tills det uppstår problem.
    Vi håller koll på golvbrunnarna så det inte blir mattsläpp runt dem, vilket indikerar fuktskador. Dessutom har vi uppsikt på matt/tapetskarvarna så det inte börjar krypa in fukt där.

Era badrum har uppnått sin tekniska livslängd som det heter, men det betyder inte att de nödvändigtvis måste renoveras. Teknisk livslängd innebär att ett material eller en installation i teorin kan förväntas behålla sin funktion en viss tid, men i verkligheten kan sakerna hålla både längre och kortare tid.

10. M
    Medlem · 38 inlägg
    Okej, skönt. Då känns det som att de förhoppningsvis kommer vara brukbara ett tag till, tills pengarna för renovering finns, men att vi får se till att hålla ordentlig koll på brunn/matta! Stort tack för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.