Hej!

Kan man svara på om denna är limmad eller borrad?
Tycker mig se en liiiiiiiiiten springa på toppen av den - men kan inte avgöra om det är överblivet lim, eller sprucket kakel.

OM det är borrat - så är jag orolig att det ska komma in vatten därbakom och orsaka farligt mögel.

TUSEN tack för hjälpen!!!

• Kromstång monterad på kaklat badrumsvägg med synlig spricka eller limrester vid fästpunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör fäst i kakelvägg med skruv och möjlig springa vid fästpunkten som kan vara lim eller spricka.
    Skapa konto
  • Badrum med kaklade väggar och duschstång, eventuell springa vid fästpunkt.
    Skapa konto
Hej,
om stången är skruvad fast i väggen så skall man trycka in silicon när man skruvar in skruven och det skall/bör räcka för att hindra vatten att tränga in i hålet i tätskiktet.
Det är ju så man gör när man skruvar fast ett blandarfäste och det verkar ju funkar, oftast...
VIll du kolla, så kan du lossa stjärnskruven på bild 1 & 2 och plocka ner stången, håll i duschväggen under tiden bara.
Vill du vara riktigt säker så skruva därefter ut skruven ur väggen och tryck in silicon innan du drar in den igen.

Med den placeringen bör det komma minimalt med vatten som kan orsaka någon skada.
Angående skruvad eller limmad så hade jag iaf skruvat den för att lossnar limmet så är risken att duschväggen går sönder om stången trillar ned.
Enda sättet att vara helt säker är att montera isär stången.

Ta ner stången och kolla istället för att oroa dig.

Ser ut att vara en låsskruv vid teleskopdelen och en låsskruv vid väggen. Låssa dem och skjut stången mot glaset så kan du se hur det är skrivat.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Tack för ditt svar,

Det som fick mig att uppmärksamma detta var att igår så hade jag en handduk hängandes på stången. Jag drog ner den - och då hörde jag ett litet ”knak”, och tänkte då att något lossnat. Man kan iofs tycka att en skruv & silicon borde hålla för så att säga ”vanligt bruk”...?!

H hakaner skrev:
Hej,
om stången är skruvad fast i väggen så skall man trycka in silicon när man skruvar in skruven och det skall/bör räcka för att hindra vatten att tränga in i hålet i tätskiktet.
Det är ju så man gör när man skruvar fast ett blandarfäste och det verkar ju funkar, oftast...
VIll du kolla, så kan du lossa stjärnskruven på bild 1 & 2 och plocka ner stången, håll i duschväggen under tiden bara.
Vill du vara riktigt säker så skruva därefter ut skruven ur väggen och tryck in silicon innan du drar in den igen.
H hakaner skrev:
Hej,
W Walle Gurra skrev:
Hej!

Kan man svara på om denna är limmad eller borrad?
Tycker mig se en liiiiiiiiiten springa på toppen av den - men kan inte avgöra om det är överblivet lim, eller sprucket kakel.

OM det är borrat - så är jag orolig att det ska komma in vatten därbakom och orsaka farligt mögel.

TUSEN tack för hjälpen!!!

Oavsett skruvad eller limmad - är det något som bör åtgärdas, och i så fall hur/vad?

Det är alltså ev. där högst uppe som det finns en liten glipa vad jag kan se.

Tacksam för förslag!

W Walle Gurra skrev:
Tack för ditt svar,

Det som fick mig att uppmärksamma detta var att igår så hade jag en handduk hängandes på stången. Jag drog ner den - och då hörde jag ett litet ”knak”, och tänkte då att något lossnat. Man kan iofs tycka att en skruv & silicon borde hålla för så att säga ”vanligt bruk”...?!

• Metallrör monterat på vägg med en liten glipa vid översta fästet.
    Skapa konto
Mögelrisken pga av duschstångens infästning är sannolikt helt obefintlig.
Jag hade varit mer oroad över stångens fastsättning i glasväggen om det nu har börjat knaka i grejorna.
.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Kan du utveckla något? Jag tänker att om det inte är 100% tätt, kan väl daglig fukt och vatten tränga sig igenom och orsaka skada till slut? Antingen mögel, eller att det ruttnar där bakom..... Eller tänker jag galet?

E etompau skrev:
Mögelrisken pga av duschstångens infästning är sannolikt helt obefintlig.
Jag hade varit mer oroad över stångens fastsättning i glasväggen om det nu har börjat knaka i grejorna.
.

Düsseldorff
Det är i princip uteslutet att din stång är limmad. Den är konstruerad för skruv och därmed skruvad. Dessutom skulle det aldrig föresväva någon som har en grundläggande koll på läget att limma en stång som sitter fäst i glas på andra sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.