I ett badrum med inte särskilt stumt golv medför tvättmaskinens centrifugering på höga varvtal vibrationer i golvet och som sprider sig till angränsande rums golv. Den nuvarande tvättmaskinen väger 70 kg och en tumlare till vänster bredvid 39 kg och jag överväger att ersätta dessa två med en kombinerad torktumlare som väger 80 kg. Kan effekten förväntas bli att vibrationerna/skakningarna lindras, förvärras eller förbli oförändrade?

S Sinclair skrev:
I ett badrum med inte särskilt stumt golv medför tvättmaskinens centrifugering på höga varvtal vibrationer i golvet och som sprider sig till angränsande rums golv. Den nuvarande tvättmaskinen väger 70 kg och en tumlare till vänster bredvid 39 kg och jag överväger att ersätta dessa två med en kombinerad torktumlare som väger 80 kg. Kan effekten förväntas bli att vibrationerna/skakningarna lindras, förvärras eller förbli oförändrade?
Har du vibrationsdämpare?

Ja, under de fyra fötterna men de lindrar obetydligt. Överväger skiva/matta istället för den nya kommande kombinerade maskinen. Trycket på maskinen bör ju fördelas ut på en större golvyta?
Nu handlar min undran om den ökade viktens påverkan. Det blir ju ökad viktbelastning på den yta där tvättmaskinen nu står.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.