Jag har köpt ett hus där fokus har varit nytt kök och målning innan vi flyttar in. Men ju längre tiden går, desto mer illa tycker jag om badrummet.
Det är långsmalt med flera tegelväggar, även vid toalett och handfat, medan den andra långväggen är vitmålad med en skrovlig yta. Den täcker även duschen och insidan av en lägre tegelvägg.
Jag skulle vilja kakla den vita väggen, samt tegelväggen vid toaletten, men behålla de andra tegelväggarna som de är. Golvet är också bra, så vi vill inte totalrenovera badrummet, endast sätta upp kakel. Men en badrumsfirma vi varit i kontakt med säger att de måste totalrenovera, annars kan de inte lämna någon garanti. Är det så att om man kaklar så måste även golvet tas upp?
Det är långsmalt med flera tegelväggar, även vid toalett och handfat, medan den andra långväggen är vitmålad med en skrovlig yta. Den täcker även duschen och insidan av en lägre tegelvägg.
Jag skulle vilja kakla den vita väggen, samt tegelväggen vid toaletten, men behålla de andra tegelväggarna som de är. Golvet är också bra, så vi vill inte totalrenovera badrummet, endast sätta upp kakel. Men en badrumsfirma vi varit i kontakt med säger att de måste totalrenovera, annars kan de inte lämna någon garanti. Är det så att om man kaklar så måste även golvet tas upp?
Eftersom ingen av experterna har dykt upp så ska jag ge mig på ett svar.
Generellt sett ja, man får göra om allt. Det har med de regelverken (BKR eller GVK) att göra och att man ska kunna få ut pengar på försäkringen om något händer.
Men med tanke på hur badrummet ser ut så ställer jag mig lite tveksam till att det är godkänt som det är idag. Har du några kvalitetsdokument eller liknande från förra ägaren (elen ser inte direkt proffsdragen ut)? Är detta i en källare? Hur ser duschen ut, är det vit vägg i hela duschen?
Generellt sett ja, man får göra om allt. Det har med de regelverken (BKR eller GVK) att göra och att man ska kunna få ut pengar på försäkringen om något händer.
Men med tanke på hur badrummet ser ut så ställer jag mig lite tveksam till att det är godkänt som det är idag. Har du några kvalitetsdokument eller liknande från förra ägaren (elen ser inte direkt proffsdragen ut)? Är detta i en källare? Hur ser duschen ut, är det vit vägg i hela duschen?
Fn87 skrev:
Eftersom ingen av experterna har dykt upp så ska jag ge mig på ett svar.
Det är inte mycket i huset som är gjort rätt, trots att förra ägaren som byggde huset själv har ägt en besiktningsfirma. Vi har mycket dokumentation på resten av huset, men inte badrummet.
Det är vit vägg i hela duschen. Det är på bottenplan, det finns ingen källare
Okej, då tänker jag så här. Tegelväggarna har inget tätskikt. De vita väggarna kan kanske ha det, förhoppningsvis i duschen iaf. Något att fråga förra ägaren kanske? Det kanske finns en byggnadsvårdsmässig anledning till den vita väggen och dess uppbyggnad men generellt ska bad och duschrum ha tätskikt på golv och väggar.
Att kakla borde inte göra så mycket skillnad på utgångsläget men några garantier kan du glömma. Det får bli estetiskt helt enkelt. Jag skulle bita i det sura och göra om eller låta det vara som det är till det blir dags att fixa det hela. Va sa er besiktningen om badrummet?
Att kakla borde inte göra så mycket skillnad på utgångsläget men några garantier kan du glömma. Det får bli estetiskt helt enkelt. Jag skulle bita i det sura och göra om eller låta det vara som det är till det blir dags att fixa det hela. Va sa er besiktningen om badrummet?
De sa konstigt nog att det hela var godkänt, förutom brunnmanschetten. Vi kommer bygga ut inom ett par år och kommer då bygga ytterligare ett badrum och det kräver omdragning av VVS. Vi hade tänkt behålla det här som det är, men tror vi får ändra plan och totalrenovera det samtidigt som utbyggnaden och nöja oss med att bara måla nu. Det blir dyrt, men har svårt att tänka mig att inte ha ett helkaklat badrum i längden.
Klicka här för att svara