I mitt hus som jag bott i ett par år finns ett badkar modell äldre. Vattnet rinner ner genom ett hål som täcks av en plugg som sitter fast i en kedja. Jag skulle behöva få loss pluggen ovanifrån, men jag ser inte att det går på något sätt. Ska det gå? Pluggen har typ en sprint under sig som hindrar den från att dras upp helt.

Grejen är att det är nästan stopp i röret under pluggen som leder till golvbrunnen (verkar bara vara hår som samlats). Jag har inte en så stor rörtång att jag jag loss ventilen underifrån och lösgöra röret. Skulle jag få loss pluggen skulle jag kunna dra upp hår m.m. som gör att vattnet rinner sakta ut.

• Gamla badkarspluggen fast i avloppet med kedja, troligt hårstoppage syns under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J johanlund77 skrev:
I mitt hus som jag bott i ett par år finns ett badkar modell äldre. Vattnet rinner ner genom ett hål som täcks av en plugg som sitter fast i en kedja. Jag skulle behöva få loss pluggen ovanifrån, men jag ser inte att det går på något sätt. Ska det gå? Pluggen har typ en sprint under sig som hindrar den från att dras upp helt.

Grejen är att det är nästan stopp i röret under pluggen som leder till golvbrunnen (verkar bara vara hår som samlats). Jag har inte en så stor rörtång att jag jag loss ventilen underifrån och lösgöra röret. Skulle jag få loss pluggen skulle jag kunna dra upp hår m.m. som gör att vattnet rinner sakta ut.
Du kan inte få bort sprinten?

T Tompafix skrev:
Du kan inte få bort sprinten?
Nej, jag har försökt med fingrarna men den ligger illa till. Får inget grepp och hittar inget normalt verktyg som jag får kraft med. Om det någon gång har gått är den förmodligen fastrostad.

Har en liknande propp-brukar använda pincett eller en smal tång när det börjar tömmas långsamt. Funkar helt OK!

Har själv använt och kommer fortsätta använda propplösare när rören är för jobbiga att montera bort. Funkat kanon för mig på både badkar, tvättställ och i köket. Kanske kan vara värt att prova ifall det är svårt att montera bort allt?

https://www.hornbach.se/shop/Propplosare-750-g/5142988/artikel-detaljer.html

Annars är det nog en polygrip som behöver införskaffas!

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Kan ju vara bra att rengöra röret och golvbrunnen ibland också. Att bara rengöra i ventilen är en kortsiktigare åtgärd på ett återkommande problem. En del hår kan man fiska upp med en träpinne som roteras men man kommer inte åt allt uppifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.