Vår duschblandare dunkar, skakar och låter väldigt högt. Det avtar om jag vrider på vattnet. Någon som har en idé om hur man åtgärdar det?
 
Hade en gammal blandare med vred som dunkade, bytte blandare till en modern så löste det sig.
 
T Trafikverket1 skrev:
Vår duschblandare dunkar, skakar och låter väldigt högt. Det avtar om jag vrider på vattnet. Någon som har en idé om hur man åtgärdar det?
Har du egen vattenpump? I stugan gör det så åt oss när pumpen slår till. Kallas tydligen kavitation. Vet inte vad man gör åt det tyvärr..
 
Vår duschblandare gjorde likadant, jag monterade isär den, det visade sig att det var en massa skräp i silen som sitter iden, gjorde rent och problemen var borta.
 
TorOdd TorOdd skrev:
Har du egen vattenpump? I stugan gör det så åt oss när pumpen slår till. Kallas tydligen kavitation. Vet inte vad man gör åt det tyvärr..
Nä, ingen egen vattenpump.

Vägrade sluta dunka och låta nyss till jag stängde av huvudvattnet. Får bli till att byta blandare asap, tack till alla för svar och idéer!
 
  • Gilla
TorOdd
  • Laddar…
Hade liknande problem i förra badrummet. Köpte nya backventiler för någon 50-lapp och bytte dem. 100% tills jag flyttade några år senare.
 
  • Gilla
Trafikverket1
  • Laddar…
Hej igen, köpte G20 propp till blandarfästet på byggmax men det går inte att skruva åt dem tillräckligt tight mot fästena. Finns det olika sorters proppar? Går att skruva på halvvägs ungefär. Rensat ur all gammal lin och smuts som fanns i gängorna
 
  • Gilla
semikha1
  • Laddar…
Johhhan
T Trafikverket1 skrev:
Hej igen, köpte G20 propp till blandarfästet på byggmax men det går inte att skruva åt dem tillräckligt tight mot fästena. Finns det olika sorters proppar? Går att skruva på halvvägs ungefär. Rensat ur all gammal lin och smuts som fanns i gängorna
Kanske har blandarfästet M-gänga? I så fall passar inte en G20-propp, som har rörgänga. De är tyvärr olika system.
 
Johhhan Johhhan skrev:
Kanske har blandarfästet M-gänga? I så fall passar inte en G20-propp, som har rörgänga. De är tyvärr olika system.
Ah, där ser man. Hittade inte någon propp med M-gänga i rätt storlek men köpte ett lock med packning och har täppt till där duschlangen satt. Verkar funka och får duga till blandaren byts helt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.