14 341 läst ·
44 svar
14k läst
44 svar
Omöjligt att få rent kakel - fel på det?
Vi använde tec7 istället för silikon till våra fogar, som glättningsmedel körde vi med deras tec7 cleaner. Resultatet blev skitbra men döm till min förvåning när jag såg långa ränder i släpljus i stil med dina, provade med allt möjligt utan att få bort det. Till slut insåg jag att det måste ha varit tec7 cleaner som runnit ner och lämnat spår. I sann ”fight fire with fire” anda tog jag fram tec7 cleaner, sprayade över dessa ränder och körde med vanligt microfiberduk. Borta!
Något sådant kanske kan hjälpa dig?
Använd inga slipmedel men det kanske är för sent nu…
Tyvärr för sent att inte använda slipmedel...MrJay skrev:
Vi använde tec7 istället för silikon till våra fogar, som glättningsmedel körde vi med deras tec7 cleaner. Resultatet blev skitbra men döm till min förvåning när jag såg långa ränder i släpljus i stil med dina, provade med allt möjligt utan att få bort det. Till slut insåg jag att det måste ha varit tec7 cleaner som runnit ner och lämnat spår. I sann ”fight fire with fire” anda tog jag fram tec7 cleaner, sprayade över dessa ränder och körde med vanligt microfiberduk. Borta!
Jag hade samma problem men hörde att ättika skulle fungera och då körde jag 50%vatten och 50%ättika i en sprayflaska, blandning värmdes upp innan till typ 30 grader och sedan sprutade jag både duschväggar och kaklet. Avvaktade typ 10 m och drog på lite extra på värsta ställen sedan avslutade jag med att bara gå över ytorna med en scotchbrite ganska snällt och sedan skölja av.
Resultatet vart som nytt och skiten i fogar släppte fin fint. Har som sagt provat dom flesta produkterna med detta var överlägset utan allt för stor ansträngning.
Resultatet vart som nytt och skiten i fogar släppte fin fint. Har som sagt provat dom flesta produkterna med detta var överlägset utan allt för stor ansträngning.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Spelar ju ingen roll hur många rengöringsmedel man tipsar om här om ytan på kaklet är skadat av nåt frätande.......Med tanke på hur många medel ts har testat vid det här laget kan man ju nästan utgå ifrån att det inte är kalk/smuts......
Har redan testat med ättika. Visserligen inte varm sådan, skulle det ge bättre effekt om den är varm?Raggsockan skrev:
Jag hade samma problem men hörde att ättika skulle fungera och då körde jag 50%vatten och 50%ättika i en sprayflaska, blandning värmdes upp innan till typ 30 grader och sedan sprutade jag både duschväggar och kaklet. Avvaktade typ 10 m och drog på lite extra på värsta ställen sedan avslutade jag med att bara gå över ytorna med en scotchbrite ganska snällt och sedan skölja av.
Ja, alltså jag vet ju inte om detta är något som går att få bort eller inte. Men hade ju såklart hoppats på att kunna få bort det. Duschen är väldigt mycket renare än vad den var tidigare. En hel del kalk har jag fått bort, men det finns fortfarande kvar de tidigare märke/fläckarna. Tycker ju att detta borde vara ett lösbart problem.S Stefan1972 skrev:
Autosol löser problemet. Testa på mindre yta, men autosol tar bort all skit från ytor!
Och funkar det inte till kaklet så är det bästa polermedlet till alla andra glatta ytor i ett boende. Vi kör det på spishällen när den ska tillbaka till nyskick, samt alla metalldetaljer i ett hem som ska blänka.
https://www.clasohlson.com/se/Polercreme-Autosol/p/34-4252
Och funkar det inte till kaklet så är det bästa polermedlet till alla andra glatta ytor i ett boende. Vi kör det på spishällen när den ska tillbaka till nyskick, samt alla metalldetaljer i ett hem som ska blänka.
https://www.clasohlson.com/se/Polercreme-Autosol/p/34-4252
Polera först in medlet med en bit tyg, typ en bit av ett gammalt lakan, sen putsar du det rent med en ren bit av samma sorts tyg. Man blir förvånad hur mycket skit den får bort.S Snickesnickarn skrev:Autosol löser problemet. Testa på mindre yta, men autosol tar bort all skit från ytor!
[länk]
Tack för tipset! Kan vara värt att prova.S Snickesnickarn skrev:Autosol löser problemet. Testa på mindre yta, men autosol tar bort all skit från ytor!
[länk]
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Att Autosol fungerar mot skit är ju för att det är ett polermedel. Det är ju som en fin rubbing. Inget anmärkningsvärt i det. Är grundmaterialet skadat så får man ju gno mer bara.... Eller ta grövre rubbing. Glas, kakel och liknande ämnen är ju dock hårt så man får nog hålla på ett tag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden