2 663 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Tips på L-draperistång?
Sida 1 av 2
Jag vill ha draperi av några anledningar:
1) Jag hatar att rengöra dörrar av glas, tappar livsgnistan av sånt.
2) enkelt att skapa stor golvyta när barnen är små så den kan få bada i balja
3) billigt
Jag upplyste plattsättaren om att jag vill ha ett väl tilltaget fall, alltså i det övre häradet av vad som rekommenderas (7-20mm/m).
Jag har fått ett väl tilltaget fall men jag tycker det ser ut som att fallet i ytterkant är för litet och i slutet (närmare brunnen) är lite för mycket.
Jag antar att fallet i duschplatsen ska vara jämnt utifrån rekommendationen, dvs att man kan översätta rekommendationen per meter till dm, dvs att fallet ska vara 0,7mm-2mm/dm.
De första dm från ytterkanten av duschplatsen ligger jag nog omkring 0,4-0,5/dm men i slutet av fallet ligger jag nog på drygt 2mm/dm.
(Det är svårt att mäta så små mått)
Jag tänker därför att jag måste provmontera en duschstång för att se om det kommer funka, dvs om jag kan ha stång utan att det rinner vatten utanför duschplatsen.
1) Jag hatar att rengöra dörrar av glas, tappar livsgnistan av sånt.
2) enkelt att skapa stor golvyta när barnen är små så den kan få bada i balja
3) billigt
Jag upplyste plattsättaren om att jag vill ha ett väl tilltaget fall, alltså i det övre häradet av vad som rekommenderas (7-20mm/m).
Jag har fått ett väl tilltaget fall men jag tycker det ser ut som att fallet i ytterkant är för litet och i slutet (närmare brunnen) är lite för mycket.
Jag antar att fallet i duschplatsen ska vara jämnt utifrån rekommendationen, dvs att man kan översätta rekommendationen per meter till dm, dvs att fallet ska vara 0,7mm-2mm/dm.
De första dm från ytterkanten av duschplatsen ligger jag nog omkring 0,4-0,5/dm men i slutet av fallet ligger jag nog på drygt 2mm/dm.
(Det är svårt att mäta så små mått)
Jag tänker därför att jag måste provmontera en duschstång för att se om det kommer funka, dvs om jag kan ha stång utan att det rinner vatten utanför duschplatsen.
Produkter som diskuteras: "rengöra glas"
Polermedel glasförnyare 200 ml Norenco
Rengör glaset i duschen
239 kr inkl moms
Läs mer
När vi skulle bestämma exakt position av draperiet så använde jag tre stöttor för att hålla draperistången på plats.
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-av-doerr-till-badrum.389953/#post-3857631
https://www.byggahus.se/forum/threads/placering-av-doerr-till-badrum.389953/#post-3857631
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jo jag vet att det finns bra rengöringsmetoder, men sammantaget lutar jag mot att det blir draperi.
Men visst är det så att dörrar är mer förlåtande än draperi för fallet?
Typ dörrar monteras 2 cm från golvet och fladdrar inte och draperi ska monteras typ 5 cm från golvet.
hur många cm från golv har du på draperiet @Demmpa?
Men visst är det så att dörrar är mer förlåtande än draperi för fallet?
Typ dörrar monteras 2 cm från golvet och fladdrar inte och draperi ska monteras typ 5 cm från golvet.
hur många cm från golv har du på draperiet @Demmpa?
