Hej,
Vi har precis renoverat badrummet och nu tänkte vi själv ge oss på toaletten, eftersom denna inte klassas som våtzon så spar vi lite pengar och gör ytskikt själva.
På väggen blir det tapet, golvet däremot där vill vi klinkra, hur bör vi göra för att få så bra som möjligt fast billigast peng? Plastmattan har legat sedan huset byggdes 1975, under mattan är det betong, mattan sitter hårt och är inte skadad. Kan jag klinkra ovanpå? För/nackdelar? Kan jag limma istället för fix? Typ no nails eller dylikt.
Om det är en dålig idé, när jag rivit upp plastmattor tidigare i huset så har mycket limrester varit kvar, fäster lim/fix på sådant underlag? Eller måste jag ta in firma för att flyta?
Mvh
Vi har precis renoverat badrummet och nu tänkte vi själv ge oss på toaletten, eftersom denna inte klassas som våtzon så spar vi lite pengar och gör ytskikt själva.
På väggen blir det tapet, golvet däremot där vill vi klinkra, hur bör vi göra för att få så bra som möjligt fast billigast peng? Plastmattan har legat sedan huset byggdes 1975, under mattan är det betong, mattan sitter hårt och är inte skadad. Kan jag klinkra ovanpå? För/nackdelar? Kan jag limma istället för fix? Typ no nails eller dylikt.
Om det är en dålig idé, när jag rivit upp plastmattor tidigare i huset så har mycket limrester varit kvar, fäster lim/fix på sådant underlag? Eller måste jag ta in firma för att flyta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh
Må så vara, men det känns som så mycket jobb med tätning, för väggarna är inte täta ner till.. vi har betong "plattor" där man gjutit 7cm ovanpå, så man ställde vägg partierna innan man gör det övre lagret, vilket resulterat i porös betong i kanterna vilket måste tätas om det ska flytas.T TheGame skrev:
Inte alla mattor klarar att man sätter klinker på dem, så ut med den.
blir det mycket limrester och ojämnt så spackla ett tunnt lager. Om det bara är lite limrester hade jag skrapat och primat innan plattsättning.
blir det mycket limrester och ojämnt så spackla ett tunnt lager. Om det bara är lite limrester hade jag skrapat och primat innan plattsättning.
Det är väll inget problem?JonasWe skrev:
Kan inte gå många tuber
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Silikon är kanske inte det bästa eftersom inget fäster på det. Är glipan ned mellan vägg och golv hade jag spacklat med tex husfix, är springan smal kör med byggfog.
att spackla golvet och lägga tätskikt är ganska enkelt, finns bra beskrivningar på nätet (och filmer).
att spackla golvet och lägga tätskikt är ganska enkelt, finns bra beskrivningar på nätet (och filmer).
Ja du har rätt inte silicon, byggfog använde jag.Larsa skrev:
Många kallar dock all form av fog på tub slarvigt för silicon så tänkte inte