Undrar om någon har monterat Hansgrohe golvstående badkarsblandare inom ramen för svenska regler ?
 
Går inte.
 
Krilleman
Med dagens regler, som försäkringsbolagen står bakom (säkervatten.se), så får inget förutom avlopp komma upp ur golv. Och vid bakar får endast golvbrunn finnas som genomföring i golv.

Således blir det inte godkänt med en blandare som har genomföring i golv.

Men som vanligt får man installera VVS hur man vill i sitt eget hus. Det är inget lagkrav. Men man kan inte räkna med att få det försäkringsmässigt senare. Och vid en överlåtelsebesiktning vid en framtida försäljning kan det också bli problem.

https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

Såhär säger regelverket säkervatten i frågan:

Illustration som visar rätt rörgenomföring i golv med tätskikt enligt säkervatten-regler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det stämmer att det inte är godkänt, men det har inte med Säker Vatten att göra

Det styrs av BBR:

I de delar av golvet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vatten-
spill får endast genomföringar för avloppsenheter utföras.
Golvavlopp skall vara så fast förankrade i bjälklagskonstruktionen att inbördes
rörelser inte uppstår mellan avlopp, underlag, tätskikt och golvbeläggning.
Golvavloppets förankring och läge i höjd och våg bör kontrolleras innan det vat-
tentäta skiktet appliceras. (BBR, Kap. 6.5335)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Krilleman
Säkervatten följer BBR.

Och då är ju säkervattens regler hårdare än BBR då endast brunn får finnas vid plats för bad/dusch.
 
Ja exat tänkte mer att man kan undgå tex att borra i golvet genom limma rostfri plåt med 4 gängstänger på klinkern å fixera boxen på det sättet ,samt att komma med vatten rören från väggen å gå ner på golvet sedan vidare in i boxen sen klä över med armeradcelplast sedan klinker på den
 
  • Gilla
johangeorg
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Säkervatten följer BBR.

Och då är ju säkervattens regler hårdare än BBR då endast brunn får finnas vid plats för bad/dusch.
Självklart Säker Vatten följer BBR eftersom BBR är "lagen". Men det innebär också att det man MÅSTE följa är BBR och att följa Säker Vatten är frivilligt (och mycket bra).
 
S Squater skrev:
Ja exat tänkte mer att man kan undgå tex att borra i golvet genom limma rostfri plåt med 4 gängstänger på klinkern å fixera boxen på det sättet ,samt att komma med vatten rören från väggen å gå ner på golvet sedan vidare in i boxen sen klä över med armeradcelplast sedan klinker på den
Så länge du inte går igenom golvet så går det att lösa på många godkända sätt.
 
Jo exakt... tänkte mer att någon hade gjort detta någon gång så jag slipper uppfinna hjulet igen
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
= inspiration
 
Krilleman
A Autodidak1 skrev:
Men det innebär också att det man MÅSTE följa är BBR
Vem bötfäller dig, likt på samma sätt som man kan åka dit på att pula med elen själv, för att du inte följer BBR inom VVS?

Självklart ska man följa säkervatten om man vill ha sin installation försäkringsmässig!
 
  • Gilla
Marive
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Vem bötfäller dig, likt på samma sätt som man kan åka dit på att pula med elen själv, för att du inte följer BBR inom VVS?

Självklart ska man följa säkervatten om man vill ha sin installation försäkringsmässig!
Men skojar du nu igen

Installationer är försäkringsmässiga (vad du nu menar med det) då dom uppfyller kraven enligt BBR.

Finns 0 juridiska krav på Säker Vatten om man inte frivilligt avtalat om detta. Många fastighetsägare, förvaltare och försäkringsbolag har det som krav men det är ingen lag (eller påverkar någon "försäkringsmässighet")

Du får precis som jag tycka att Säker Vatten är bra, men du behöver inte komma med felaktigheter i samband med att göra reklam för det
 
Hej,

Väcker liv i tråden eftersom jag undrar om någon har installerat en golvstående badkarsblandare än? Vilken i sådana fall och vad är intrycket? Jag kände precis på en budgetmodell från Bauhaus/Carmague och den glappade i de olika delarna så att delen högst upp rörde ganska mycket på sig. Någon som kan rekommendera en modell?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.