Visst det finns ju dyra "vintage". Jag söker vanlig med trekantig cistern.
Jag har hittat en på vida.xl. Den firman har jättedålig rating på Trustpilot.
Detta gör att jag gärna hittar en annan om jag kan.
Vet ni några?

BirgitS
Tror inte att det finns eftersom de flesta som vill ha mer modern stil väljer en vägghängd med inbyggd cistern och då gör en trekantig inbyggnad i hörnet i de få fall man vill ha toaletten i hörnet.

Den vita verkar helt ok, tack

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Den vita verkar helt ok, tack
Fanns tyvärr ingen option för Sverige

Kan du inte bara ställa en vanlig toalett i hörnet? Känns inte som man tjänar så många cm på att cisternen är i vinkel bak. Utseendemässigt kan du ju kanske ha ett 45 grader fasat vägghörn bakom toaletten.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Kan du inte bara ställa en vanlig toalett i hörnet? Känns inte som man tjänar så många cm på att cisternen är i vinkel bak. Utseendemässigt kan du ju kanske ha ett 45 grader fasat vägghörn bakom toaletten.
Jovisst tjänar man. En toa är 360 mm bred. Det bör betyda att en vanlig kommer ca150mm längre ut.
Mer eller mindre? Jag är för trög i huvet för att räkna ut
Om jag har en hörntoalett , totallängd 680mm så upptar den en fyrkant 600x600.
Attefallare. Jag klarar vändradie för rullstol 1300 i mitt 1500x2000 stora badrum.Jag kommer dessutom att ha
en s.k. Stockholmsvägg, en vägg som kombinerar tvättställ och duschvägg

Fick lov att gå och mäta :) Min vanliga toa är typ 67 djup.
Den länkade är 76:
Teknisk ritning av en toalett med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så, i hörn blir det ungefär samma. Sedan finns ju även extra korta toaletter samt toaletter med cistern ovanför i taket på gammalt vis.

L Lilllen skrev:
Fick lov att gå och mäta :) Min vanliga toa är typ 67 djup.
Den länkade är 76:
[bild]
Så, i hörn blir det ungefär samma. Sedan finns ju även extra korta toaletter samt toaletter med cistern ovanför i taket på gammalt vis.
Då bör jag nog välja vida xl:s 680mm och hoppas att kvalitén är bättre än deras allmänna omdömen.
3D-rendering av ett litet badrum med toalett, handfat och dörröppning.
Skapa konto

3D-modell av ett litet badrum med toalett, handfat och öppen dörr.
Skapa konto

BirgitS
Jag klarar vändradie för rullstol 1300 i mitt 1500x2000 stora badrum.
Det är inte det enda som krävs för godkänd tillgänglighet utan det ska även finnas plats parallellt med toalettstolen för en rullstol och den måste kunna stå på ett sånt sätt att det går att förflytta sig emellan samt krav på utrymme framför toalett och handfat. Går det att hantera skiljeväggen när man sitter i rullstolen eller kommer rullstolen att blockera förflyttningen av väggen?

BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte det enda som krävs för godkänd tillgänglighet utan det ska även finnas plats parallellt med toalettstolen för en rullstol och den måste kunna stå på ett sånt sätt att det går att förflytta sig emellan samt krav på utrymme framför toalett och handfat. Går det att hantera skiljeväggen när man sitter i rullstolen eller kommer rullstolen att blockera förflyttningen av väggen?
Det blir plats för rullstol bredvid toa för åtkomst handfat och man kan öppna och svänga dörr så att man kan ta sig in i duschen

BirgitS
Har du varit i kontakt med bygglovshandläggaren om det verkligen är tillåtet med en snedställd toalett?
Det innebär ju att toaletten och rullstolen inte är parallella, vilket gör en förflyttning besvärligare, kanske omöjlig.

• Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du varit i kontakt med bygglovshandläggaren om det verkligen är tillåtet med en snedställd toalett?
Det innebär ju att toaletten och rullstolen inte är parallella, vilket gör en förflyttning besvärligare, kanske omöjlig.
Ja

Ja
Konstigt. Hade ritningen TIL-granskats (tillgänglighet) hade den inte klarat kraven så den bygglovhandläggaren behöver lära om.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Precis som du själv är inne på är det ju en nackdel med en så speciell toalett från ett företag med en hel del billig skit om den går sönder. Inte alls säkert de har något liknande kvar längre då. Reservdelar är nog inte att tänka på? Problemet i detta fall är ju att hela badrummet hänger på just den specifika toaletten. Jag har köpt endel grejer från VidaXL. En motorvinsch som ännu så länge funkar helt OK. Viltstängsel som vissa delar snabbt började rosta på och ett enhjuligt släp till cykeln som inte funkade alls utan mycket modifieringar.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.