4 415 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Efterbesiktiga badrum?
hej
i vår bostadrättsförening har vi haft problem med våra badrum. Det har alltså reparerats några då och då efter hand under tjugo års tid. En erfarenhet vi gjort är att när en skada uppstår så jämförs utförandet med den nu gällande standarden dvs våra badrum är "icke godkännda" och ersättningen blir så låg som möjligt, även om det känns som de var nyligen renoverade. Jag ifrågasätter därför värdet av intyg och besiktning, om det inte är ett arbete som görs just nu.
i vår bostadrättsförening har vi haft problem med våra badrum. Det har alltså reparerats några då och då efter hand under tjugo års tid. En erfarenhet vi gjort är att när en skada uppstår så jämförs utförandet med den nu gällande standarden dvs våra badrum är "icke godkännda" och ersättningen blir så låg som möjligt, även om det känns som de var nyligen renoverade. Jag ifrågasätter därför värdet av intyg och besiktning, om det inte är ett arbete som görs just nu.
Kan det inte vara så att de jämförs med den då gällande standarden. Det är bara att inte en kotte visste hur standarden såg ut där på 2000-talets början eller 90-talets slut. Internet innehöll ju inte den informationen och man var tvungen att komma över svårtillgängliga trycksaker med infon.kvirre skrev:
hej
i vår bostadrättsförening har vi haft problem med våra badrum. Det har alltså reparerats några då och då efter hand under tjugo års tid. En erfarenhet vi gjort är att när en skada uppstår så jämförs utförandet med den nu gällande standarden dvs våra badrum är "icke godkännda" och ersättningen blir så låg som möjligt, även om det känns som de var nyligen renoverade. Jag ifrågasätter därför värdet av intyg och besiktning, om det inte är ett arbete som görs just nu.
Just i vårat fall med föreningens problem så har det hela tiden varit så att det blivit en eftersläpning. Våra skador började uppstå kort efter byggtiden 98-99 så leverantörens försvar var då "så var standarden när vi byggde". Det handlar om tätskickt som "målats" på och som inte behåller sin elasticitet. Husen är trähus så rörelser uppstår i stommen och så spricker tätskickten. Nu på senare tid handlar det om andra saker som "rörledningar får inte komma upp ur golven utan skall komma ut från väggen". Nu senast var det "anslutningar till avlopp är för nära väggarna". Jag menar egentligen bara att ett intyg utfärdat nu om att man följt branchstandarden med lite otur inte verkar ha så stort värde när väl skadan eventuellt uppstår. Och jag gissar därmed att den urprungliga frågan om en besiktning bara kommer upptäcka att badrummet ifråga avviker från standarden som gäller nu.
Klicka här för att svara