På landet har vi ett badrum på cirka 7 kvadratmeter med plastgolv och plasttapet. Det finns en duschkabin som står direkt på golvet. Den har förmodligen gjort fula och djupa märken på golvet. Duschkabinen golv är alltså plastmattan. Vi skulle vilja göra en billig renovering och uppfräschning som håller några år. Har läst om att måla på plast, etc. Någon som har bra ideer på billig renovering och ungefärlig kostnad? Ny duschkabin måste också köpas in.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Välkommen till forumet!
Det finns flera trådar om att måla med våtrumsfärg på våtrumsmatta i forumet, ibland går det bra och ibland blir det bara kletigt. Det är alltså viktigt att pröva på något ställe som inte syns så mycket.
Ett exempel: https://www.byggahus.se/forum/threa...-pa-vatrumsmatta-plastmatta-min-guide.384397/
Men det är ingen renovering att måla på en plastmatta utan en uppfräschning eftersom en renovering innebär att man sätter in ett nytt tätskikt. Det är tätskiktets ålder som är det viktiga när det gäller risken för vattenskador och hur försäkringsbolaget ser på det.
Vet du hur gammal våtrumsmattan är?
Känns den hård eller mjuk?
Det finns flera trådar om att måla med våtrumsfärg på våtrumsmatta i forumet, ibland går det bra och ibland blir det bara kletigt. Det är alltså viktigt att pröva på något ställe som inte syns så mycket.
Ett exempel: https://www.byggahus.se/forum/threa...-pa-vatrumsmatta-plastmatta-min-guide.384397/
Men det är ingen renovering att måla på en plastmatta utan en uppfräschning eftersom en renovering innebär att man sätter in ett nytt tätskikt. Det är tätskiktets ålder som är det viktiga när det gäller risken för vattenskador och hur försäkringsbolaget ser på det.
Vet du hur gammal våtrumsmattan är?
Känns den hård eller mjuk?
Hej! Tack för svar. Badrummet byggdes 1988, vilket är några år sedan. Jag tänkte göra en billig uppfräschning eftersom det har "sunkat" till sig. Målet är att göra en riktig renovering om ett par år. Jag vet inte om målning av golvet skulle fungera eftersom golvet är så slitet vid duschkabinen.BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Det finns flera trådar om att måla med våtrumsfärg på våtrumsmatta i forumet, ibland går det bra och ibland blir det bara kletigt. Det är alltså viktigt att pröva på något ställe som inte syns så mycket.
Ett exempel: [länk]
Men det är ingen renovering att måla på en plastmatta utan en uppfräschning eftersom en renovering innebär att man sätter in ett nytt tätskikt. Det är tätskiktets ålder som är det viktiga när det gäller risken för vattenskador och hur försäkringsbolaget ser på det.
Vet du hur gammal våtrumsmattan är?
Känns den hård eller mjuk?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Då har ju det badrummet passerat sin tekniska livslängd (20 år) för väldigt länge sen och då är det stor risk för att det uppstår småsprickor t.ex. vid golvbrunnen eller längs väggarna (granska noga). Men att de då har blivit så hårda att det brukar gå bra att måla.
Risken med uppfräschningar är att man då tycker att man kan skjuta upp renoveringen ändå mer eftersom det ser bra ut.
Jag vet inte vad du menar med duschkabin eftersom du också skriver att man duschar direkt på golvet. Är det bara skjutdörrar du har?
Om skjutdörrarna har gjort djupa märken så har risken för små otäta sprickor ökat.
En riktig duschkabin med golv där vattnet inte rinner på golvet utan kommer direkt ner i golvbrunnen minskar risken för vattenskador pga. gamla våtrumsmattor.
Risken med uppfräschningar är att man då tycker att man kan skjuta upp renoveringen ändå mer eftersom det ser bra ut.
Jag vet inte vad du menar med duschkabin eftersom du också skriver att man duschar direkt på golvet. Är det bara skjutdörrar du har?
Om skjutdörrarna har gjort djupa märken så har risken för små otäta sprickor ökat.
En riktig duschkabin med golv där vattnet inte rinner på golvet utan kommer direkt ner i golvbrunnen minskar risken för vattenskador pga. gamla våtrumsmattor.
Sök efter duschkar. Det kan passa för er. Att använda med draperi eller med befintliga dörrar.
Då kommer det mesta av vattnet inte på golvet.
Sök och titta på våtrumsskiva. Som ett alternativ till att måla väggen, eller sm ett komplement. Då kan ni måla där man inte skvätter så mycket vatten.
Det finns vita och det finns klossar för hörn. dom är 10-12 mm tjocka och "bara" att hänga upp... men visst, det gör sig inte av sig själv, så är det! Det finns vita eller med färg eller med mönster av klinker / kakel.
Då kommer det mesta av vattnet inte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sök och titta på våtrumsskiva. Som ett alternativ till att måla väggen, eller sm ett komplement. Då kan ni måla där man inte skvätter så mycket vatten.
Det finns vita och det finns klossar för hörn. dom är 10-12 mm tjocka och "bara" att hänga upp... men visst, det gör sig inte av sig själv, så är det! Det finns vita eller med färg eller med mönster av klinker / kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har planerat att göra en billig uppfräschning av vårt gamla badrum där idag finns våtrumsmatta på golv och väggar. Jag skulle gissa att det är från 90-talet. Idag finns där ett hörnbadkar. Planen är att sätta klinkers på våtrumsmattan och pärlspont på väggarna. Badkaret ska bort och plan är att sätta in en ny duschkabin, toalett och badrumsmöbler. Ska man inte duscha mot golv och vägg så bedömmer jag att det duger. Vårat golv och golvbrunn bedömmer jag vara i gott skick, annars hade jag nog inte lagt klinkers på.
Pärlsponten eller vilken panel som helst hade jag tänkt sätta med luftspalt för att det inte ska mögla bakom.
Pärlsponten eller vilken panel som helst hade jag tänkt sätta med luftspalt för att det inte ska mögla bakom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 120 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 120 inlägg
Det kan ju vara bra att känna till att fixen kan göra så att våtrumsmattan inte längre är tät, eftersom den är frätande..N nochl skrev:Jag har planerat att göra en billig uppfräschning av vårt gamla badrum där idag finns våtrumsmatta på golv och väggar. Jag skulle gissa att det är från 90-talet. Idag finns där ett hörnbadkar. Planen är att sätta klinkers på våtrumsmattan och pärlspont på väggarna. Badkaret ska bort och plan är att sätta in en ny duschkabin, toalett och badrumsmöbler. Ska man inte duscha mot golv och vägg så bedömmer jag att det duger. Vårat golv och golvbrunn bedömmer jag vara i gott skick, annars hade jag nog inte lagt klinkers på.
Själv skulle jag nog inte börja duscha direkt på golvet vid en liknande uppfräschning. Med duschkabin ser jag det som i princip riskfritt. GVK listar också produkter som passar för detta ändåmål:BirgitS skrev:
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/fastmassa-pa-plastmatta/
Det har du rätt i, här listas de tillverkare av mattor som är godkända för detta ändåmål, troligtvis finns inte min på listan.Stefan N skrev:
https://www.gvk.se/godkanda-produkter/tatskikt-plastmatta/
Har väldigt svårt att föreställa mig hur en målning av plastmatta skulle kunna bli en uppfräschning. Tror jag hellre skulle låta den ligga kvar än att renovera på det sättet. Det är något med penselrenovering som får mig att rygga till. Känns som att det mest är att sopa damm under mattan. Säger en hel del om en person som är villig att ge sig an ett projekt med så låg ambition. Dessa Rusta/ÖoB/IKEA produkter som kunder luras tro ska ge dem ett nytt skinande badrum för en billig slant riskerar istället att sabotera för ägare och i värsta fall framtida ägare. Efter år ett har plastimitationemaljen flagnat, lådorna på kommoden spruckit isär där pappen som blandats in i spånskivan blivit fuktig. Suger vatten som en svamp. Plastglaset till duschkabinen är gulnat och knarrar. Radio-knappen som finns på kabinens instrumentbräda är den enda som inte är sprucken, och det mest för att den aldrig varit inkopplad - inte för att den skulle ha fungerat ändå. Trycka upp en apful hängkrok som är fullkomligt malplacerad i badrummet, mest för att den kostade 69kr - eller hur? Snabba renoveringar som blir permanenta.
Medlem
· västra götaland
· 378 inlägg
Googla microcement badrum 
Förhållandevis billigt och riktigt snyggt om man gillar den looken.
Förhållandevis billigt och riktigt snyggt om man gillar den looken.
så då tycker du att om man behöver måla om ett hus så ska man sätta ny panel också? Verkar lite såJ Jontha skrev:Har väldigt svårt att föreställa mig hur en målning av plastmatta skulle kunna bli en uppfräschning. Tror jag hellre skulle låta den ligga kvar än att renovera på det sättet. Det är något med penselrenovering som får mig att rygga till. Känns som att det mest är att sopa damm under mattan. Säger en hel del om en person som är villig att ge sig an ett projekt med så låg ambition. Dessa Rusta/ÖoB/IKEA produkter som kunder luras tro ska ge dem ett nytt skinande badrum för en billig slant riskerar istället att sabotera för ägare och i värsta fall framtida ägare. Efter år ett har plastimitationemaljen flagnat, lådorna på kommoden spruckit isär där pappen som blandats in i spånskivan blivit fuktig. Suger vatten som en svamp. Plastglaset till duschkabinen är gulnat och knarrar. Radio-knappen som finns på kabinens instrumentbräda är den enda som inte är sprucken, och det mest för att den aldrig varit inkopplad - inte för att den skulle ha fungerat ändå. Trycka upp en apful hängkrok som är fullkomligt malplacerad i badrummet, mest för att den kostade 69kr - eller hur? Snabba renoveringar som blir permanenta.
