Lycka till med köpet! Kolla upp så mycket du kan så du inte får överraskningar , ta gärna hjälp av släkt, bekanta eller inhyrd expert. Acceptera inte att bara se i mörker , köp bästa tänkbara ficklampa. Tänk på att det mesta inom bygg blir dyrare än vad man tror

Tack, fantastiskt att kunna få bolla på detta forum! Jag ska nog höra av mig till styrelsen igen angående skadan och fråga lite mer, men nej, de är ju sällan experter. :)
E etompau skrev:
Skadan som visas på bilden är minimal skulle jag säga. Liten risk för att där skulle vara en fuktskada.
Vanligtvis har föreningen mha någon konsult, upprättat en underhållsplan för fastigheten.
Styrelsen är ofta lekmän och besitter inte expertkunskap om byggnader etc

L Lindane skrev:
Tack, fantastiskt att kunna få bolla på detta forum! Jag ska nog höra av mig till styrelsen igen angående skadan och fråga lite mer, men nej, de är ju sällan experter. :)
Styrelsen består av dina grannar. Kanske får du en förfrågan från valberedning att gå in i styrelsen nästa år...

K klimt skrev:
Lycka till med köpet! Kolla upp så mycket du kan så du inte får överraskningar , ta gärna hjälp av släkt, bekanta eller inhyrd expert. Acceptera inte att bara se i mörker , köp bästa tänkbara ficklampa.
Åter tack! Nä det är inte klokt egentligen, fick lysa med mobillampan, i en redan såklart lite stressad situation. Är dessvärre rätt ny i stan så har dåligt kontaktnät, får väl flyga ner farsan eller hyra in expert. Om jag vinner så ska jag be om att få se en gång till, men strålkastarn i näven. :)

E etompau skrev:
Styrelsen består av dina grannar. Kanske får du en förfrågan från valberedning att gå in i styrelsen nästa år...
:) Jo det vet jag. Ja, ntingen det eller så skyr de mig som elden pga krånglig. Men har tänkt att det vore intressant att vara med i en brfstyrelse vid tillfälle, kan vara en del spännande karaktärer har jag förstått. Och kanske ett sätt att lära känna lite kul folk.

H
L Lindane skrev:
Tack snälla för input! Upptäcktes fuktskadan efter att du köpt den? Fanns misstankar om fuktskada när du köpte? Tänker för mig som redan innan köpet upptäckt hålet i kaklet. Kanske annat om det var annat för dig, alltså dolt fel som du omöjligt kunnat veta då du köpte? :)
jag hade en besiktningsman som gick genom lägenheten.
Allt ok.

sen kom vise värden och fråga när vi ville börja göra klart badrummet.

föregående ägare hade inte informerat mig om att badet skulle renoveras.
Var en skada vid golvbrunn.

dårligt av besiktningsmannen min att inte se det.

men jag prata med förra ägaren och han betala allt och beklaga sig att han inte gett besked.

så det ordnade sig bra.

• Gilla
Lindane
  • Laddar…
Som flera har sagt. Du bör inte riskera att din badrumsrenovering blir fördyrad, pga. den skadan. Men det finns en viss (väldigt) liten risk att en ev. skada där kan fördröja din renovering en del.

En annan sak man bör vara medveten om ifall man skall renovera badrum i bostadsrätt. Är golvbrunnen.

Just ca 1992 när man tydligen bytte stammar, är ett "gränsår". Det året ändrades typgodkännandet för golvbrunnar (är lite osäker på exakt år, kanske var 91 eller 93). Så de som tillverkades före 1992 är inte typgodkända efter 1992. Alla tillverkare fick ändra sin konstruktion (det handlar om utförandet av klämringen som trycker fast tätskikt/golvmatta mot brunnens väggar nere i brunnen).

Sedan, någon gång i början av 2000 talet ändrades tätskiktsreglerna, så efter det får man inte montera ett typgodkänt tätskikt mot en golvbrunn som inte är typgodkänd efter 1992. Alla äldre golvbrunnar måste bytas vid badrumsrenovering. Hela systemet måste vara typgodkänt. Just kopplingen mellan tätskikt och golvbrunn var (och är) det vanligaste felet som ger vattenskador.

Det är idag "standard" att byta golvbrunn vid badrumsrenovering. I en del föreningar har föreningen som policy att betala för bytet av just golvbrunnen. Brunnen ligger på föreningens underhållsansvar (gränsdragningen varierar lite mellan stadgarna i olika föreningar), men formellt behöver föreningen inte byta golvbrunn bara för att en medlem vill renovera sitt badrum. Men det är som sagt vanligt med en policy att ta den kostnaden så fort en medlem renoverar sitt badrum. Just särkostnaden för att byta golvbrunn brukar ligga på 5 - 10 000. Det är dock lite riskabelt, för i många hus är det väldigt lite betong under brunnen, så det är inte ovanligt att det blir hål ned till nästa lägenhet. Man skall helst sätta upp skydd där så inte nedrasande betong skadar något.

Knäckfrågan är om din brunn är typgodkänd eller inte. Just 1992 tror jag att det monterades både "gamla" och nya brunnar.

Fast alla som säger att man inte skall riskera att fördyra en renovering. Det finns väll alltid en risk att man upptäcker saker som fördyrar en renovering när man river ett äldre badrum oavsett avslaget kakel hörn. Skulle nog säga att ett avslaget hörn tillför mindre risk än en äldre golvbrunn. I TS fall är badrummet sunkigt och alla köpare tar renovering in i beräkningarna på sikt, så risken är låg eftersom man inte betalar för något fungerade

Tack alla för så himla bra input, så värdefullt forum! Nu tillkom det tyvärr andra budgivare och lgh sprang upp för mkt i pris för mitt risktagande, så det blev inget köp av denna. Men har lärt mig massor till nästa möjliga objekt!

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
L Lindane skrev:
Hej! :) Tacksam för lite input!

har lagt bud på en lgh som är en hyresrätt som därmed säljs via föreningen. Hyresgästen är troligen avhyst pga och att den behöver totalrenoveras råder ingen tvivel om, även badrum och kök. I badrummet är en bit av kaklet borta (se bild) och jag tänker att det därmed är risk för fuktskada. Jag upptäckte detta på egen hand, inget som mäklaren upplyste om. Badrummet är stambytt -92. Hur pass mkt dyrare kan det bli om det visar sig att det är fuktskada under renoveringen? Säkert omöjligt att svara på, men har ingen annan att bolla med. Säg att det visar sig vara en jättefuktskada, vad är värsta scenario? Och min försäkring gäller väl inte pga undersökningsplikt.

Det känns något knepigt då säljaren är föreningen och den som bott i lgh inte går att fråga om hur länge den varit där etc.

Som sagt tacksam för lite bollning!
den tekniska livslängden på ett badrum är omkring 20-30 år beroende på utförande. Så som köpare får man räkna med att ett badrum byggt på 90-talet har passerat livslängden och bör därför också renoveras. Tror ingen försäkring täcker eventuella fuktskador i ett så pass gammalt badrum.

Den livslängden, vinns det någon fakta bakom den? Eller är det en siffra påhittad av någon?
Fuktskador brukar väl ersättas oavsett ålder?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.