Hej

Vårt badrum saknar ventilation. Det har tidigare funnits en fläkt i taket, men vid renovering har man sänkt taket och satt in spotlights, då tog man bort fläkten. Jag skulle nu vilja öppna ett hål i taket och sätta dit en fläkt.
kanalen som leder bort luften finns kvar ovanför badrumstaket (jag kommer åt att titta in i utrymmet), den kanalen är 85mm i diameter. Den går upp på vinden, där byter den kaliber till 100mm via en övergångs”tratt”. Sedan går den ut genom fasaden.

jag har nu problem att hitta en badrumsfläkt som passar in i 85mm kanal. Vet någon en som passar?
Blir det fel att installera en fläkt byggd för 100mm och sen använda en ”tratt” för att den ska passa på befintlig 85mm kanal? Tänker om luftflödet påverkas?

hoppas ni förstår vad jag menar.

Redigerat:
B
Klart det påverkar flödet en smula, men det kommer säkert fungera i alla fall med den mindre dimensionen, eftersom det är korta sträckor som det rör sig om.

Sannolikt behöver ju fläkten inte gå på max varvtal i alla fall. Väljer du en sensorstyrd fläkt med ett lågt grundflöde, och ökat flöde vid ökad fukthalt i luften så kommer du bara få lite längre gångtid när det är fuktigt i badrummet. Gör som du tänkte.

• Gilla
engvallg
  • Laddar…
Risken är väl att det blir en massa mer ljud när man gör så

• Gilla
engvallg
  • Laddar…
Tack för svar, då provar jag att göra som jag tänkte. tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.