Skulle ge mig på att byta blandare i badrummet. Ett lätt jobb tänkte jag. Men jag kan inte få det tätt. Säkert någon här inne som kan ge mig råd i min panik...

Har köpt en blandare från Gustavsberg med slangar som på bilden. Bifogar även bild på själva röret ur väggen samt den mutter killen på Hornbach sa att jag behövde. Vad kan vara fel? Saknas något? Det droppar ur själva muttern i röret för kallvatten... Metallic flexibel rörända nära vita plattor och duschdel, möjligen en duschslang eller vattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenkran med hjärtformad anslutning, silverfärgad, mot kakelvägg, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Silverfärgad sexkantig mutter och mindre guldfärgad del på vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I'm assuming the problem is in the knee. A marked flange may prevent the nut from being properly tightened. See if the nut touches this flange, if so, change the elbow to a standard one.

Rördel i metall med gänga och markering, troligen en del av en VVS-installation eller ledningsnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Använd allltid gängtejp
 
J Juthstrand skrev:
Använd allltid gängtejp
Eller lin, jag föredrar lin.
 
Använd ALDRIG gängtejp! Byt till en klämmringskoppling som är rätt.
 
  • Gilla
Björkskär och 3 till
  • Laddar…
R Rd 350 skrev:
Använd ALDRIG gängtejp! Byt till en klämmringskoppling som är rätt.
Tacktack. Vilken klämringskoppling vill du rekommendera?
 
Har du slang med rörstump skall du inte ha varken lin eller gängtejp. Som tidigare nämnt skall du använda en klämringskoppling.

Den 90 vinkeln som man ser på bilden, vet du om det är slät i änden? Kan man få en bild från andra hållet?
 
CAD-ritning av rörsektion med fläns, kommentar om anpassningsproblem, möjligt gap föreslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Your vinkel has a collar on one end and that could be a problem. The nut rests on the flange without clamping the ring on the hose ferrule. If everything was fine before, maybe you swapped the mutters of cold and hot water and the elbows are different? maybe the second one doesn't have a collar?
 
J Juthstrand skrev:
Använd allltid gängtejp
nej nej nej nej
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
S sturnus skrev:
[bild]
Your vinkel has a collar on one end and that could be a problem. The nut rests on the flange without clamping the ring on the hose ferrule. If everything was fine before, maybe you swapped the mutters of cold and hot water and the elbows are different? maybe the second one doesn't have a collar?
The collar is not a problem since he should use fittings from Vatette - those will fit on this vinkel from Vatette.

Det enda som behöver redas ut är som sagt om vinkeln har en slätände eller kona. Jag tror att den är gjord för en kona och då har TS fått fel prylar. hornbach har rätt halvkoppling.
 
MathiasS MathiasS skrev:
The collar is not a problem since he should use fittings from Vatette - those will fit on this vinkel from Vatette.

Det enda som behöver redas ut är som sagt om vinkeln har en slätände eller kona. Jag tror att den är gjord för en kona och då har TS fått fel prylar. hornbach har rätt halvkoppling.
The collar can be a problem. If the nut has been replaced it may be too high and rests on the flange without tightening the ring.
 
S sturnus skrev:
[bild]
Your vinkel has a collar on one end and that could be a problem. The nut rests on the flange without clamping the ring on the hose ferrule. If everything was fine before, maybe you swapped the mutters of cold and hot water and the elbows are different? maybe the second one doesn't have a collar?
Also, it’s upside down. :geek:
 
  • Två industriella komponenter: en silverfärgad metallkoppling och en guldfärgad metallbricka med röd packning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Juthstrand skrev:
Använd allltid gängtejp
Aldrig gängtejp på halvkoppling
 
  • Gilla
sturnus
  • Laddar…
Är det rätt halvkoppling? Den ska vara för 10 mm rör
 
Tack för alla svar. Körde till sist med den halvkoppling (?) som satt på föregående blandarslag. Fick dra åt lite men nu är det tätt sen nån timme tillbaka. Ser ut som på bilden numera. Bör funka? Flexibel duskslang ansluten till vägg i badrum med kakelplattor. Tiltad vy, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.