A
amoreex: [citat] Har nu pratat med en på byggnadstekniska som sitter med de här frågorna på mitt försäkringsbolag. Det är godkänt med vätskebaserat. sålänge jag använder rätt mängd tätsikt. Han tyckte de lät konstigt med de du skrev med folksam. och de har inget sånt. mer än att man skall följa angiven mängd för tätskiktet samt det skall vara godkänt av BKR om man ska ha klinkers.
18 svar · 4,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Samt se till att skydda fönstret innan vattnet går in i väggen, t.ex. med ett duschdraperi som klipps som en gardin och sätts upp framför fönstret så att man kan dra för den när man duschar.
2 svar · 1,6k läst
·
ardis
ardis: https://www.byggahus.se/forum/threads/standardhoejd-vatten-handfat-badrum.243904/#post-2091495
3 svar · 1,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Duschhörnan från Ikea är några cm mindre än vad som är vanligt, 87x87 cm i stället för 90x90. Måste skruvas upp i stället för limmas och man måste själv kapa listen mellan dörrarna på rätt höjd , dvs. besvärligare att sätta upp. Sämre med justeringsmöjligheter. Jag ser inte till något stöd för utanpåliggande rör (om nu profilen inte alltid är så bred att det fungerar).
10 svar · 3,9k läst
C
Catharina Karlsson1: [citat] [citat] Tack igen! Det kanske kan vara värt att testa att byta ut magnetventilen eller styrenheten om det går… Jag hittar inget som heter magnetventil när jag googlar, vet du om den kallas för något annat också?
6 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det beror ju på hur din hållare ser ut. Men varför inte använda stången för flexibel fastsättning av duschmunstycket om du nu i alla fall köper det?
5 svar · 2,5k läst
Annte_Hudik
Annte_Hudik: [citat] V j,uyj
4 svar · 2,6k läst
A
Alexn72: En vild gissning är https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-nippel-m22x1-g-for-badkarsblandare/
3 svar · 2,6k läst
·
Tomas Thorén
Tomas Thorén: Tack för allt engagemang från forumet, Har gjort som så Efter den andra kommoden så vattensäkrades nakna spånplatteytor med silikon på tub Tidigare svällande ytor har trippel-säkrats mot vatteninträngning på följande sätt(kan verka överdrivet): *kanter har klarlackerats * samma ytor där vattendroppar kan hänga och penetrera och förstöra mdf har försetts med alu-tejp och av
2 svar · 1,4k läst
·
A
AG A: [citat] Bra tanke. Den slog mig faktiskt också. Dock tycker man väl att besiktingsmannen då borde sagt golvbrunn, och inte tätskikt. Även om han vill se brunnen som en del av tätskiktet. Vidare kan man undra hur han kunnat se att de var för långa. Man måste väl då skruva loss klämringen, och sedan se om det gjort någon skada.
9 svar · 2,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Nej, räcker med ventilation. De flesta slår av värmen på våren/sommaren
1 svar · 578 läst
HarryDynamitA
HarryDynamitA: Jag är sugen på någon enklare badkar / pool lösning till min balkong i stugan! Någon annan som hittat / skapat någon smart lösning - för fyllning & tömning, & själva karet/poolen - vilka produkter har ni använt? - Tänker mig någon vattenslang med koppling till kökskranen för fyllning, och sedan koppla bort den - Kan töma direkt över balkongen, men skulle helst hitta någon annan
0 svar · 1,1k läst
·
Stefan N
Stefan N: Rensplugg.
3 svar · 1,0k läst
·
Stefan N
3 svar · 1,0k läst
·
T
Tornhuset: Mitt problem var att jag redan hade satt fast låsringen. Jag mailade Purus och frågade om det var OK att försöka pilla upp ringen och fästa skruvarna, och sedan sätta tillbaka ringen. Det var det inte, men de skickade en ny ring helt kostnadsfritt! Det var tur, för ringen satt som berget och blev demolerad. Jag har också en Brage (inte S), och där finns försänkningar där du kan sätta
2 svar · 1,7k läst
pokasd
pokasd: Tänkte kolla om någon hade tips inför min gjutning av nästan hela badrummet. Idag är det golvvärmeslang och armering över hela ytan och snart ska jag få avloppet på plats. Vid duschplatsen tänkte jag dock vänta med att gjuta igen för att enklare kunna fixa fallet korrekt. Utan pexrör och armering så hade det varit hyfsat enkelt att bygga en ram, men jag är ute efter något som i
0 svar · 1,1k läst
·
pokasd
pokasd: [citat] jag har inte kontaktat de mer än att försöka se på deras hemsidor nej. Tänkte det kunde vara smidigare att fråga här om trådstartaren, eller någon annan, hade en uppfattning om produkten innan jag ringer runt till alla återförsäljare. Ingen utav de vanliga återförsäljarna jag har i krokarna verkar ju ha den i lager för varken försäljning eller uppvisning.
3 svar · 1,3k läst
Roffe_riff
Roffe_riff: [citat] [citat] Hej på er Det låter som rimliga förklaringar. Att det är packningen som saknas. Och det stämmer att efter övergången är dimensionerna de riktiga. Samt att muttern bredvid tillhör badkarets koppling. Införskaffar mig en sån plastpackning. Tack!
3 svar · 954 läst
·
BirgitS
BirgitS: 4 veckor kanske. Sen tillkommer kostnaden för allt material också. Är du säker på att konstruktionen av väggar och golv är lämplig för kakel och klinker, dvs. tillräckligt stum även vid hög belastning? Det bästa är ju att du frågar några firmor som andra rekommenderar. Då får du ju priser som gäller just ditt badrum.
6 svar · 1,1k läst
I
Intresserad22: Ja synd att han inte visade det, men du har nog rätt där cpalm! Då kan jag ändå förstå vitsen med det hela.
6 svar · 1,3k läst
Boo2
Boo2: [citat] Lycka till! Det var enklare än jag trodde. Delade in yta en två små plana delar - och en större med fall. Då blev det lagom att jobba med. Det jag skulle göra annorlunda nästa gång är att ha liite mindre vatten i flytspacklet - det verkar lättare att skrapa det till lagom form då. Ja, det blir för tungt att släpa ut kakel också. Har idag satt upp väven som ska på först i
25 svar · 2,8k läst
·
G
Gabbe1: Det är svårt att uppskatta kostnader. Även om det bara är materialkostnader du är ute efter så kan det skilja otroligt mycket på tex två badrum beroende på vilka materialval man gör. Det går att köpa allt material till ett nytt 5m2 kaklat badrum för 25.000 kr, men det vanliga är nog att det kostar det dubbla, och det tredubbla är nog inte heller ovanligt. Samma sak med el. 1000
1 svar · 766 läst
FredrikR
FredrikR: [citat] Testat Effekt Rosa? Tycker det har funkat bra här.
4 svar · 1,5k läst
·
Evakarin54
Evakarin54: [citat] Nu har vi kommit en bit på väg. Det blev frigolit som isolering under golvspån. Flytspackel är lagt och därefter lite förbättrat i med plastic padding. Har bestämt att leja bort läggning av våtrumsmattan till proffs. Men frågan som jag inte fått hjälp att besvara kvarstår - hur leder vi in vattnet till duschen från varmvattenberedaren? Alltså jag menar är det lämpligt
16 svar · 1,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Även rostfritt stål angrips om man lämnar syra på det, t ex badrumsrengöringsprodukter.
2 svar · 1,7k läst
·
GreenYoda
GreenYoda: Skåp på plats! För den nybörjare som googlar sig in här för att de söker på "Montera Godmorgon högskåp": De nedre skruvarna var kniviga att få till, först hänga skåpet på plats, markera på en höft, lyfta ned skåpet, dubbelkolla markeringrna och borra hål för pluggar. Där blev det universalpluggarna i första inlägget med separata skruvar med kullrigt huvud. Jag valde helt
13 svar · 2,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Inga standardmått utan det handlar om vad som är praktiskt och hur tjock väggen är.
7 svar · 6,7k läst
Alfredo
Alfredo: Tack för väldigt bra återkoppling!
18 svar · 11,3k läst
·
janwide
janwide: Så här blev det hos mig. [bild]
10 svar · 4,1k läst
·
L
Liljeros: Det finns en Gustavsberg som går att få dit helt ok med lite trixande men den kostade drygt 1300kr på bauhaus. Annars är det import som gäller tyvärr...
2 svar · 3,8k läst
·
F
falkn: Inkommande vatten är ju den svarta pem-slangen. Allting annat matas från den. Förmodligen går rören som går ner i golvet till en dusch eller liknande. Inga problem att bocka in pem-slangen i väggen och placera både fördelare och vattenmätare i ett skåp. Under förutsättning att den placering man kan nå är okej. Pem-slangen är okej att skarva också.
7 svar · 4,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.