Badrum
teo77: Planerar inför att renovera ett badrum och tänker använda klinker på golvet och microcement på väggen. Vill ha en väggnära golvbrunn, exempelvis från Unidrain, och undrar då hur det kan se ut mellan väggen med microcement och denna golvbrunn. Har letat runt men inte hittat någon bild på hur det kan se ut. Någon som gjort något liknande?
ClasseClas: [citat] Vad gäller Tesa så läste jag aldrig den delen vad gäller torkning. Det har klarat sig bra ändå vad jag kan se och nu har det gått säkert 5 år sedan monteringen.
BirgitS: Om du nu i alla fall ska fuska och få något som du inte vet om det är tätt kan du väl nöja dig med att måla befintlig matta och spara pengarna som blir över så att du snabbare kan få ett pålitligt badrum. Det är de nya branschreglerna som gjort att det blir allt färre vattenskador i badrum enligt försäkringsbolagen. Köket är numera vanligaste stället för vattenskador.
BirgitS: Normalt sätter man tätskiktet bakom fixturen så att ett läckage från cisternen hamnar innanför tätskiktet. Det innebär att man inte ska använda fuktkänsliga material när man bygger lådan, dvs. inte plywood eller gips utan t.ex. Lux-skivor. Så vitt jag minns från branschreglerna får man inte ha fönster i plats för dusch.
Ersust: Hej! I vintras sprack vattenbehållaren (cisternen?) bakom utetoan (som används under några veckor per år på sommaren). Det finns fina sprickor som går längst under delen av tanken, där den är fäst mot själva stolen. Går de här att laga och om ja isf hur? Eller måste vi köpa ny? Tack för alla råd och tips! Mvh Erica
Tigermilk: Gjorde en snikvariant på den nedersta plattraden och köpte några hinkar färdigt fix från Biltema av alla ställen. Nu typ 72 timmar senare så är det två plattor bredvid varandra som fortfarande segflexar, som att det inte härdat. Är det bara att vänta ut, eller göra-om-göra-rätt? Tänkte foga, men då blir väl torktiden ännu längre?
b8q: Jag såg bara trådrubriken och trodde det handlade om någon ny sorts sill till midsommar. Men den lät lite osmaklig…
Paul-Staffanstorp: Det är en lömsk fråga för vad är "inte skita ner så mycket" ;) Men visst håller jag med om att det inte är någon katastrof om det går lite längre tid än 24h men det är som sagt beroende på hur man definierar frasen ovan. :) Man kan ju duscha över primer med en sprayflaska kvällen innan flytningen ska ske och det är min rek.
mojjen: [citat] Mitt enda problem emd Amazon är att jag emellanåt utan förvarning får utkörning med Airmee. De kör abra ut kvällstid i Göteborg. Detta trots att vårt konto är reggat på företag. Jag handlar även en del från Amazon.de främst på firman, och samma sak där. Så jag har suttit en del kvällar på jobbet och väntat på leevranser. Riktigt enerverande när dom dessutom
BosseHansson: Jag är tveksam på plant golv. Möjligen allt svagt lutande mot väggen som delas av badkaret och duschen. Den dagen det blir stopp i avloppet vid badkaret så är man nog glad vattnet tar sig mot andra avloppet. Sen hade jag under badkaret övervägt mindre plattor eller skära de för få bättre lokalt fall.
Micke B2: Be någon ta ut (släcka) en säkring i taget tills du ser att nåt händer. helt utan ström lär inte du få några utslag. En riktig voltmeter kanske kan ge bättre info. T.ex en gammal lampa med 'nätbrum' kan få din mätare att ge utslag, men ger små värden med voltmeter. Det räcker att en strömförande kabel går en bit parallell med vattenledning att överhörning ska ske. Börja lek
BirgitS: Du behöver nog något som är hårdare än en tandborste typ Scotch-Brite. Pröva med något allrengöringsmedel också. Men det är normalt att man behöver byta ut silikonfogar då och då. Ingen aning om någon badrumsfirma är intresserad av ett så litet jobb när de normalt hanterar jobb som tar en månad. En del byggvaruhus säljer fixartjänster också. Kanske någon fristående
Rickard.: Ett annat exempel Prk 20-R15, klämringsövergång R15-15 och en stödhylsa för pex eller ett kopplingsset. Gängan mellan prk och övergången får du täta med lin,snöre, tejp eller lim.
RoTe: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/vvs/inomhusavlopp/tillbehor-inomhusavlopp/pum-utloppsvinkel-purus-horisontell-g32-och-g40xo40/p-1543850?gclid=CjwKCAjw-b-kBhB-EiwA4fvKrMOvemf6vmvWmkcicEWcdnvIpx8WJyA83t_jE1MG69U0RhW-M59seRoCjzwQAvD_BwE
Stefan1972: Blir det mycket avlagringar då? Så det är vattnet som påverkar menar jag? hemma här märker jag inte av nå kalk alls utan det räcker med normal städning. Använder inget speciellt.
Fraktion: [citat] Hej! Det krävdes mer muskelstyrka än vad som kändes naturligt/rimligt. Minns inte om jag var tvungen att använda nåt redskap också. Lycka till!
TheGame: Behövs inte och skulle inte heller sätta nå sånt eller silicon då det bara blir damm/äckel samlare
Lime113: Vi var i Växjö under veckoslutet och på hotelltoaletten sprang jag på denna tröskeln. Den gjorde mig väldigt glad och stolt över hur jag själv hade gjort :) [bild]
astolf: Jag har en firma i min stuga för att sätta matta, 5,5m2. Gjorde allt själv fram till gips på väggarna. De vill ha 24000 efter rot för alltihop, flytspackel, slipa fall, väggspackel och sätta matta på golv och vägg
Andreas Kneg: Tjena Har en fundering, skall ev köpa ett renoveringsobjekt och läser nu i bygghandlingar att det är gjutna betongplattor ovanpå håltegel i golvet. Det här är en lägenhet i hus från 1912 i Sthlm city. Jag tänkte INTE renovera allt själv men blev lite fundersam kring hur jobbigt det kommer bli att flytta avlopp då jag tänkte byta plats på kök o badrum. Har renoverat sekelskifte
Henrik.S: Mycket går ju att limma nuförtiden. Jag har limmat mina duschdörrar t.ex. En kommod behöver nog stödben om den ska limmas dock. Men annars är det väl lättast att kontakta Part och fråga vad de rekommenderar. https://prebad.se/
tank77: Precis som försäkringsbolaget säger så går det att jobba "runt" den vattenburna golvvärmeslangen, har precis gjort så i ett badrum själv. Så det löser företaget som sköter renoveringen, inget du behöver bry dig om.
Froddan: Hej, hur gjorde du till slut, körde du bara Betsil och sen kakel och klinker? Jag sitter i samma sits just nu.
Rickard.: Vad menar du med ny lägenhet? Det ser väldigt renoverat ut i mina ögon, jag tycker det ser ut som att det bara är omkaklat då väggbrickan är under ytan. Hur högt är det från golvet till luckan?
MrJay: Klassisk löses-på-plats lösning… Antingen att riva bort eller måla med ny våtrumsfärg.
Joelf: Hej! Vi ska inreda källaren i vårt nyköpta radhus. Där ska vi bygga bastu och nytt badrum. I badrummet tänkte vi bygga ett kallbad, delvis eftersom vi blivit bitna av att kallduscha på morgnarna och dels för att det är väldigt skönt i kombination med bastubad. Skriver här för att dela mina tankar om konstruktion på kallbadet och för att få era tips och inspel kring vad som är
chali405: Om någon snubblar över tråden i framtiden: Limma upp med superfix från casco, torka av eventuellt kakel och beslagen med sprit först. [citat]