Hej alla,

Jag har stött på ett bekymmer i mitt badrum som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att förstå och lösa. Jag har lagt märke till att det finns sprickor mellan taket och väggarna i badrummet, och jag är lite orolig för vad det innebär. Mitt hus byggdes 2018, så det är relativt nytt.

En sak som förbryllar mig är att dessa sprickor tycks bli större under vintermånaderna och krympa igen under sommaren. Varför händer detta? Finns det någon risk för fuktskador på grund av dessa sprickor, och bör jag vara orolig?

Jag skulle uppskatta era insikter och råd om hur man kan åtgärda dessa sprickor och om det är något som jag borde hantera omedelbart. Har någon av er stött på liknande problem? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få för att förstå och åtgärda detta problem i mitt badrum.

Tack på förhand!
 
  • Vitt innertak med synliga skarvar och spricka i hörnet, mörkt nederkant, möjlig vattenskada eller slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lång spricka på en ljus vägg eller yta, med fokus på mitten av sprickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit tak och vägg i hörn, synlig spricka längs med taket, en lampa reflekterar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt rum. Vit takhörn. Svart föremål. Möjlig spricka. Dålig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej. Kan du ladda upp bilder och beskriva hur väggarna är uppbyggda samt vilket material du har i taket?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hej. Kan du ladda upp bilder och beskriva hur väggarna är uppbyggda samt vilket material du har i taket?
Hej Jonatan, Tack för ditt svar. Jag har precis laddat upp bilderana och problemet att jag har inget kunskap när det gäller badrum och vet ingenting om materialet. 😞
 
  • Vitt takhörn med sprickor, en taklampa reflekterar på den släta ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkelt inomhus tak i vitt med synliga skarvar och spricka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lång spricka i en ljus yta, troligen på en vägg eller i ett tak. Strukturskada eller materialfel syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkt rum, vägg-möte-tak-kant, spricka eller märke, misstänkt skugga, ganska suddig bild, ofullständig belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
I och med att sprickorna rör sig med årstiderna så antar jag att det är trä i konstruktionen som torkar vintertid (krymper) och blir fuktigare sommartid (expanderar). Helt normalt.

Åtgärd: Förslagsvis så kämpar du dig med ett rakblad längs hela tak-väggvinkeln och skrapar bort silikonet där. Och sen drar på en silikonavlägsnare.

Sen kan du tejpa och börja om med en ny tjockare fog. Försök att fylla ordentligt. Troligen är det löst sen.

(Det borde inte vara ett annat problem är estetiskt eftersom du har undertryck i ett badrum p g a frånluftsdonet.)
 
  • Gilla
Desp.Raouf och 1 till
  • Laddar…
använd latex uppe vid taket inte silikon
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
T tergo skrev:
använd latex uppe vid taket inte silikon
Tec7 eller produkt med annat namn men med motsvarande kemi skulle jag föreslå. Latex kan typ knappast expandera.
 
  • Gilla
Desp.Raouf
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I och med att sprickorna rör sig med årstiderna så antar jag att det är trä i konstruktionen som torkar vintertid (krymper) och blir fuktigare sommartid (expanderar). Helt normalt.

Åtgärd: Förslagsvis så kämpar du dig med ett rakblad längs hela tak-väggvinkeln och skrapar bort silikonet där. Och sen drar på en silikonavlägsnare.

Sen kan du tejpa och börja om med en ny tjockare fog. Försök att fylla ordentligt. Troligen är det löst sen.

(Det borde inte vara ett annat problem är estetiskt eftersom du har undertryck i ett badrum p g a frånluftsdonet.)
Tack så hemskt mycket för hjälpen 😊
 
T tergo skrev:
använd latex uppe vid taket inte silikon
Tack så mycket 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.