Nice. Tack för ruskigt snabba svar 
Vad skulle ni tagit för lim?
Jag har googlat lite och de flesta verkar bara skriva vanligt våtrumssilikon, men på några ställen har jag sett epoxylim eller polyuretanlim också.
Jag trodde inte ens silikon ansågs vara ett lim. Jag tänker silicon mer som en flytande packning. Men det kanske håller.
Jag har googlat lite och de flesta verkar bara skriva vanligt våtrumssilikon, men på några ställen har jag sett epoxylim eller polyuretanlim också.
Jag trodde inte ens silikon ansågs vara ett lim. Jag tänker silicon mer som en flytande packning. Men det kanske håller.
Produkter som diskuteras: "epoxylim"
Epoxylim Gorilla
Härdar på 30 sekunder
116 kr inkl moms
Läs mer
Nu när jag läser instruktionerna så fanns det till och med ett avsnitt för limning. Och det ingick pluggar precis som ni säger.
Dock känner jag mig lite korkad. Vad är syftet med steg 1-3?
Limma fast luckan i bakkant kan man väl göra direkt? Och sen bara ställa dit toan och väga av och silikon runt? Det verkar ju inte som att man ska ha nått silikon under utan enbart i ytterkanten. Eller?
Dock känner jag mig lite korkad. Vad är syftet med steg 1-3?
Limma fast luckan i bakkant kan man väl göra direkt? Och sen bara ställa dit toan och väga av och silikon runt? Det verkar ju inte som att man ska ha nått silikon under utan enbart i ytterkanten. Eller?
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Limma dit luckan innan du limmar dit stolen.
Lägg tumstocken under stolen i framkant och lägg en sträng under stolen, dra ut tumstocken och låt stolen sätta sig i silikonet, torka av med tvål och vatten.
Lägg tumstocken under stolen i framkant och lägg en sträng under stolen, dra ut tumstocken och låt stolen sätta sig i silikonet, torka av med tvål och vatten.
Hur ska jag förresten få ihop detta kopplingsmässigt?
Jag har en Vatette kopplingsbricka v6 i väggen. Och vad jag förstår ska den ha g15 gänga. Och jag uppfattade också att denna ventil som följde med toan också skulle vara g15. Men dom passar inte ihop....
Jag förstår att jag ska ha en slang emellan men behöver förstå vad för slang det ska vara.
Jag har en Vatette kopplingsbricka v6 i väggen. Och vad jag förstår ska den ha g15 gänga. Och jag uppfattade också att denna ventil som följde med toan också skulle vara g15. Men dom passar inte ihop....
Jag förstår att jag ska ha en slang emellan men behöver förstå vad för slang det ska vara.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 392 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 392 inlägg
Avstängningsventilen brukar sitta direkt i toastolen med en rörstump mellan vägg och toa, hobbylösningen är flexslang/anslutningsslang. Vill du köra på den så bör en vatette rak eller vinkel 15xR15 och en 15mm slang lösa det.
Okej, så typ en sån här då
https://www.vatette.se/produkter/fo...060361320/skruvdel-vinkel-forkromad-dy15-g-12
eller en sån här (jag förstår inte skillnaden)?
https://www.vatette.se/produkter/ko...ng-vinkel-forkromad-dy15-g-12-x-utvandig-g-12
Vad hade förresten varit den icke-hobbylösningen? Bocka ett rör? Kan man göra sånt själv? Egentligen skulle jag nog hellre haft ett bockar rostfritt av estetiska själv.
https://www.vatette.se/produkter/fo...060361320/skruvdel-vinkel-forkromad-dy15-g-12
eller en sån här (jag förstår inte skillnaden)?
https://www.vatette.se/produkter/ko...ng-vinkel-forkromad-dy15-g-12-x-utvandig-g-12
Vad hade förresten varit den icke-hobbylösningen? Bocka ett rör? Kan man göra sånt själv? Egentligen skulle jag nog hellre haft ett bockar rostfritt av estetiska själv.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 392 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 392 inlägg
Du kan använda båda men den övre behöver en planadapter för att fungera medans den nedre är färdig som den är vilket kanske förklarar skillnaden. Ändan som passar i kopplingsbrickan/klämringskopplingar är helt enkelt inte lämpad för packningen som flexslangen har.
Proffslösningen är i regel kromat kopparrör.
Proffslösningen är i regel kromat kopparrör.
Tack för bra svar 
Ska luska lite i ifall jag kan få till det där med kopparrör. Hade ju varit snyggare.
Ska luska lite i ifall jag kan få till det där med kopparrör. Hade ju varit snyggare.