Badrum
drami: Hej! Undrar om det finns någon som har/haft Mulltoa 55 och kan förmedla sina erfarenheter? Har en extra liten stuga (4 sängplatser skulle bli minimal användning av toa då det dagtid används fritidshusets toalett) på min tomt där fritidshuset är och har tänkt mig skaffa en sådan toalett. Tack, Dragan
Stefan1972: [citat] skarven på röret som syns där skvallrar garanterat 70tal. Det där är skarvar där man konade rören.
jonaserik: Det heter stjärnhimmel och består av ett antal glasfibre , kan vara många. Du måste ändå ha en spegelbelysning. Finns lite här att läsa om
Tony_p89: [citat] Tusen tack. Frågar jag en sak till. Om jag vänder den med den räfflade sidan upp och flytspacklar mot den medskickade förhöjningsring, betyder det då att tätskiktet ska gå över brunslocket, som man ska skruva? Känns ju som en skör punkt om nån av skruvarna skulle av nån anledningen börja röra sig och punktera tätskiktet. Det var därför jag undra om jag kunde vända den
grollen: Hej! Jag skulle vilja göra något åt färgen på golvet i badrummet på ett kostnadseffektivt sätt (dvs. inte riva upp det), och går i tankarna av att antingen måla det med kakelfärg eller någon form av microcement-lösning. Är det någon som har några tips eller idéer på vad som vore bäst? Tack på förhand!
Mikael.karlsson4: Röret har diameter 90 mm, vilket är samma dimension som toalettens. Har tittat på bl.a Jafo Wc-anslutning men hittar bara för 110 diameter..
MathiasS: [citat] Där det är inringat med rött fanns det inget fix under plattan och då blir den väldigt ömtålig. Fundera på om du har fler plattor där det inte är rätt mängd fix bakom..... [bild]
amoreex: Skall använda byggmax system. Har ej kunnat läsa något där om det.. Hade ju kunnat t ex dra för en persienn så det är skuggat där inne så är UV ingen risk. Och slitage blir ju ingenting. Är väll mest UV jag tänkt på isåfall!
nallepu: [citat] La plattorna i vatten ett par dagar och så var det bara att ta vinkelslipen med en diamantskiva så kunde jag slipa bort fixet på en minut på varje platta eftersom fixet var mjukare än plattorna. Verkar som fixet inte binder så hårt i våtrumsfolien och hydrofixen så våtrumsmattan sitter fast på väggen eftersom jag slog in en plåt av fjäderstål och med lätt avrundade hörn
Daniel Svensson9: Tack 🙏 låter som en bra idé 👍
Catharina Karlsson1: [citat] Hej igen! Nu har jag fått bort själva vredet och då ser det ut som på bilden. Är det insatsen som är innanför det gängade ”kopparröret”? Brukar de skruvas dit eller bara tryckas ner? Någon som vet hur jag får bort den?
BirgitS: [citat] Instämmer, helst bör man använda hantverkare som man har fått rekommenderade av vänner etc. Annars bör man vara noggrann med att ringa referenser och fråga ut dem om tidplan, estetiskt resultat etc. Alla bör man noga kolla upp dem gällande skulder, F-skatt, arbetsgivaravgifter etc. hos kronofogden, skatteverket, allabolag. Man kan inte lita på vad som skrivs på Reco och
Kurtivan: [citat] Gör på samma sätt till uthuset.
williamspäron: Kanske är på sin plats att avsluta tråden. Var lite osäker på hur jag skulle fixa alla vinklar men hyrde en gradmaskin och gjorde ett försök själv. Första gången jag gav mig på annat än helt plant golv så känns helt ok. Tätskiktet blev rollbart sådan med av leverantör föreslagna hörn, kanter och manschett. Vi får hoppas på att det är tillräckligt. Tack för alla tips och
bojsun: Jag har löst det genom att först köra stark ättika lösning. vänta en stund och sen körde jag loss med slipmaskin med rätt grovt slippapper. upprepade processen några ggr och nu är det fint.
Durandal: Tack för hjälpen Fredrik! Det var bara att knipsa av mässingsbrickan på kontakten och ta bort skruvsaken, och så köpte jag en nu och monterade! Det är märkligt att VSH har en annan 10mm gänga än t.ex. Gelia eller Biltema. Stort tack återigen!
Jonasdzm: [citat] Kolla med försäkringsbolaget annars. Det är ju de som ska ersätta vid en eventuell framtida skada. Få det skriftligt av dem att det är okej att det ser ut sådär. För min egen del så låter det märkligt med kanaler i den storleken under klinkern.
ZipLock: Jag hade samma problem i ett tidigare badrum. Jag hade en idé att tejpa upp byggplast på väggen för att kunna se om det var fukten i väggen eller fukten i golvet som gjorde att det blev vått vid tröskeln. Nu visade det sig att det runnit in vatten från tröskeln in under tätskiktet i mitt fall, så badrummet fick rivas för att kunns torka golvet.
Demmpa: Nej, ingen fara, fogmassan släpper igenom vatten så ur den aspekten är det ingen skillnad. Däremot kan det vara svårare att få bort tvål-/hudrester mm ur hålet.
Thomas_Blekinge: Reklamera direkt. Försök återlämna skiten och köp ett annat fabrikat. Det finns fler här i forum som haft dåliga Swedberg handfat.
BirgitS: [citat] Den jag länkade till har ett dödmansgrepp så tappar man taget så stängs en ventil inne i handduschen så att det inte kan gå vatten åt något håll.
Jonatan79: Luckan bör monteras ca 10 cm från golv. Utanför zon 1 kan du använda vilken lucka du vill om det inte finns rörkopplingar innanför.
Tompafix: De är inte gjorda för att applicera med rätskiva eller spackelspade. De är inte heller gjorda för tunna skikt. https://www.kiilto.se/produkt/kiilto-maxirapid-snabbt-byggspackel-1-30-mm/ Är gjord för handspackla ner till 1mm och är mer än pastakonstistens. Personligen gillar jag denna som går ner till 0.5mm https://www.se.weber/golvavjamning/handspackel/weberfloor-4040-combi-rapid-dr
Christina87: [citat] Tack snälla, nej det är gjort av en firma tyvärr och en del av pengarna är redan betalda. Att jaga små firmor är inte det enklaste. Däremot har jag kontaktat en annan ansluten bkr plattsättare som skulle komma och titta och eventuellt skära bort manschetten som sticker ut. Jag frågade om fuktskada och han sa som dig att det ska mycket till för att det ska bli en skada av det