Badrum
Düsseldorff: Vafan måla bara fogen, måste ju vara mycket lättare än att slipa och hålla på
MrT67: vilken tätning skall användas när man har ett slätt rör som sticker upp 4 cm? Bauhaus hade ingen och när jag provar byggmax variant är den för lång så toaletten blir hängande. Kapa röret? Tacksam för hjälp 😊
kia2: Jag vill bara passa på att tacka för all hjälp till en okunnig. Ena stolen är nu lagad och läcker inte längre, tack vare er 🌟🌟🌟🌟🌟
HasseTeknik: Kan det vara en sådan här - även om plasten är grå ? [bild] [bild]
matte2k: Vill kunna göra en detaljerad ritning inför kommande badrumsrenovering vid stambyte. Entreprenaden använder sig gärna av Tece fixturer om vägghängd wc. Enligt denna ritning så krävs 160mm från vägg till framsida fixtur. +90 mm vid spolknappen. Är dessa kapbara? Sätter man normalt denna typ av fixtur utanpå Plyfa+Gips+Tätskikt? Vad sätts utanpå fixtur/kläs in med?
Pumabjörnen: Golvbrunnen placeras jäms med undergolvet dvs den gjutna plattan om avsikt är att flytspackla golvet. Vill du minimera mängden flytspackel kan du skrapa undan lite(bygga fall) runt golvbrunnen redan i grovgjutningen, ca 1x1 runt golvbrunnen/golvbrunnarna. Det slutliga fallet görs i samband med flytspacklingen tänk dock på att skicktjockleken på flytspacklet har en minimumtjocklek så detta
faztr: Hej, vi har införskaffat oss en lokal och byggt upp badrum, kök och allmäna ytor. Men i badrummet så har vi ej någon ventilation installerat eller något som leder bort fukt/lukt generellt. Badrummet är extremt enkelt och vi kommer att sällan använda det. Vi har dusch men vi kommer säkert aldrig använda den. men låt oss säga att en person duschar där 1 gång i månaden. och vi
Martin Pettersson2: Det är löst. Köpt ett nytt överstycke. Var tydligen en Gustavsberg :) så nu går det stänga av vattnet. Tack för svaren
sunray23: Har någon försökt att limma ett enkelt blandarfäste, tex Trio Perfekta? https://www.trio-perfekta.se/vvs-produkter/blandarfaesten/150-cc-dold-roerdragning/8265303-blandarfaeste-enkelt-150cc
Andreas Lundgren: Uppdaring nu 8 år senare. Vi köpte en toomec Catom med 5-armar då 2015 och den är fortfarande helt stabil. Inte ranglig alls, och flitigt använd under 8 år. Riktigt bra kvalité får jag säga!
Gustav Berming: [citat] Alltså, jag vill ju inte ha sönder gallret, bara få bort det, så det där låter ju också ganska risky. Jag provar nog först cola cola-metoden.
cilver: [citat] Tack för svar. Jag skruvade loss muttern men haken hade inte hoppat ur läge, men sedan vred jag till höger på en blå flottör och då kom det igång igen! Jätteskönt, stort tack för din hjälp! Mvh Carina
Demmpa: Eftersom den gamla ska bytas ut så hade jag sågat sönder bottenventilen, typ precis över dem övre muttern.
Råta: Nä är du inte utb så får du inte göra detta. Och dina frågor märks oxå att du inte har kundskapen om det heller. Men hur gick det för dig?
Claes Sörmland: [citat] Formellt så är detta en fast elinstallation som elektriker ska riva om det ska vara lagligt och inte bli olagligt elinstallationsarbete. (Inte för att jag själv en sekund skulle bry mig men det är ju en BRF och sådana kan ju involvera styrelsemedlemmar och andra inblandade som har en betydligt mer auktoritär och oflexibel syn på dylika rättsövertramp än vad jag har.)
grevpost: [citat] Den snurrade. Mätte den till drygt 20 mm så jag gissar att det är en sliten R15-gänga. På Bauhaus nu och överväger denna. [citat] Det var yttergängan så följande anslutningskopplingar från Bauhaus funkade perfekt. Nu sitter duschen på plats. Tackar för hjälpen.
boboz: Möjligt, men på pappret verkar duschtoaletten väldigt bra. Personer som har lite svårare med rörligheten kan ändå sköta sina toalettbestyr privat och med integritet. Bra för alla parter i ett hushåll. /Bo
egge80: jag tycker du kan prova blanda lite först och tryck i lite på nåt ställe testa med svampen och blir du nöjd med resultatet så är det tillräckligt ! Kolla nån film på youtube hur man fogar om du aldrig gjort nåt liknande
patrikd84: [citat] Ja det låter ju onekligen som en lättare lösning - får bli så istället! Tack för hjälpen! :)
Flookou: Tack! Okej, då kanske de räcker att limma fast dem då. De lossnar hela tiden!
[old rusty]: Ser ju ut att vara fuktigt långt upp på porslinet. Det är inte kondens?
useless: [citat] Ja, men inte om du sätter ventiler både på tillopp och retur.
Gatherya: [citat] Jaa, detta verkar kanon! Tack.
HEM2121: [citat] Kanske hittar du något här, det är nog lättast att ringa dem och fråga Vet att den skall vara lättåtkomlig, frågan är vad som går under lättåtkomligt, spontant är inte inspektionslucka bakom kommoden lättåtkomlig. Fråga dem vad finns det för lösningar som kan accepteras. Ta bilder och maila så du får det skriftligt.
Yvis: [citat] Nej tror inte det. De rekommenderar inte linoljesåpa som Byggfabriken gör. Winckelmann är en granitkeramik. Låter lättare jobba med impregnering. Men skall testa toalett rengöringsmedel som rek i annan
Miessi: [citat] Någon gång ska ju va den första :) De som bode här initialt var ju borta stora delar av året så antar de tömde ur vattensystemet för de var rädd att de skulle frysa?
Sehra: Gissar på Gustavsberg Nautic för duschblandaren.